May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

همسایه ها دارند از حوزه های مشترک گاز برداشت می کنند و ما پول نداریم و فقط نگاه می کنیم/ به جایی می رسیم که یک دهم نیاز کشور به گاز را هم نمی توانیم تأمین کنیم/ پول هم نخواهیم داشت که گاز وارد کنیم/ امنیت تأمین انرژی ما به خطر افتاده باید به سمت انرژی باد و خورشید برویم/ فاجعه ای در پیش است

 

باز هم فصل زمستان در پیش رو است و باز هم ماجرای دنباله دار و لاینجل مصرف انرژی در کشورمان نقل محافل شده است. ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر دارنده ذخائر انرژی در جهان و دومین کشور دارنده ذخائر گاز در جهان، ولی به واسطه مدیریت نادرست مصرف انرژی، در این زمینه دچار مشکل شده است. گاهی وقت ها ناترازی گاز در مناطقی از کشور حسابی دردسرساز می شود و گاه نیز به یک بحران تبدیل می شود.

 

منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی گاز ایران، به تازگی مصاحبه ای با سایت انتخاب انجام داده و نکته های بسیار تلخی را مطرح کرده است. او درباره مصرف انرژی و سوخت در کشورمان گفته است: ترکیه ۱۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند ما امسال فقط ۱۳ درصد لیتر در یکسال به مصرف اضافه کردیم. اصلا این اعداد قابل توجیه نیست؛ ابتدایی‌ترین آدم هم جلو بیاید وحشت می‌کند که چطور ما این همه پول را دور می‌ریزیم و چشم‌های خود را هم کور می‌کنیم؟ اقتصاد ما به راحتی می‌تواند سامان بگیرد.

 

این فعال حوزه انرژِی، اشاره کرده است که ناترازی گاز در ایران خیلی جدی است و به مرحله خطرناکی خواهد رسید. به این ترتیب که در بیست سال گذشته همه ساله مقداری افزایش تولید داشته ایم و با توسعه پارس جنوبی نیز، به طور متوسط 5 درصد به تولید ما اضافه می شد؛ در این وسط مصرف هم که پنج الی هفت درصد اضافه می شد و روی هم رفته، زمستان ها دچار مشکلاتی می شدیم. حالا به این قصه، اضافه کنید که ما دیگر افزایش تولید نداریم و کاهش تولید نیز قابل توجه است. این یعنی اترازی گازی. به قول او، به جایی خواهیم رسید که یک دهمم نیاز گازی کشور را هم نمی توانیم تأمین کنیم و از طرف دیگر پولی هم برای وادرات گاز نخواهد بود؛ چرا که صندوق توسعه ملی تقریبا خالی است. درآمد نفت هم که خیلی افاقه کند، کفاف اداره کشور را بدهد. بد نیست بدانید که در پنج ماه اول امسال، 19 میلیارد دلار صادرات و 24 میلیارد دلار غیرنفتی داشته ایم. نکته غم انگیزتر این که در نیمه اول سال، درآمد نفتی ما یک پنج عراق بوده. این ها یعنی که شرایط نگران کننده خواهد بود.

 

دفتریان البته به نکته های تلخ دیگری هم اشاره کرده است. این که ما حوزه مشترک گازی و انرژی با همسایه ها داریم، اما آن ها در حالی که سرگرم استخراج هستند و با پولش آینده خودشان را می سازند، ولی ما پول نداریم و صرفا داریم تماشا کنیم. این ها منجر به افت فشار هم می شود که نتیجه اش کاهش تولید خواهد بود. ضمن این که امنیت انرژِی در کشورمان به خطر افتاده است و در حالی که بیشترین هزینه کرد و درآمد ما از این ناحیه است، فکری برایش نکرده ایم.

 

این کارشناس انرژِی، پیشنهاد می کند که تهیه انرژی از باد و خورشید را باید در دستور کار قرار بدهیم و فکری برای این همه سوء مصرف کنیم؛ چرا که داریم 15 برابر مصرف سرانه ژاپنی ها مصرف می کنیم. این همه پول دور ریختن واقعا ترسناک و وحشتناک است. در حالی که اگر درست مدیریت کنیم، به راحتی می تونیم مشکلات را مدیریت کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

رفع گلوگاه‌های توسعه تجدیدپذیر‌ها با همراه کردن بخش صنعت در احداث نیروگاه

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: