April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس‌جمهور در همایش اقتصاد ایران:
کد خبر: ۴۰۶۰۶۵
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
همایش اقتصاد ایران با محور اصلاح ساختارها، ناترازی‌ها و نقش آفرینی نوین صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

بنگاهداری بانک‌ها به تولید صدمه می‌زند

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش اقتصاد ایران با محور اصلاح ساختارها، ناترازی‌ها و نقش آفرینی نوین با بیان اینکه تحول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: انتظار مردم از دولت و صاحب نظران و از اندیشمندان انجام تحول در تمامی حوزه هاست و تحول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تحول بیان کرد: برای دولت و برای اتاق‌های فکر و در همه محافل تحول یک ضرورت است و همواره باید در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: باید اقتصاد علم پایه باشد و تحول مبنای علمی و مبانی قابل دفاع داشته باشد و اگر بر نگاه سلیقه‌ای مبتنی باشد مقطعی و موسمی خواهد بود.

تلاش شده علل تورم کنترل و مدیریت شود

رئیسی با بیان اینکه اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی باید متوقف و کنترل شود، گفت: تلاش شده در بودجه سال آینده علل تورم مثل کسری بودجه، رشد نقدینگی و... کنترل شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت‌ها باید کنترل شود. تلاش بانک‌مرکزی در سال ۱۴۰۲ این است که مؤسسات را کنترل کند تا انضباط مالی داشته باشند.

وی افزود: اگر‌موسسه‌ای اضافه برداشت داشته باشد فکری دیگر برایشان خواهد شد که خبرهایشان به گوشتان خورده است. تلاش شده علل تورم کنترل و مدیریت شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۱۴ راهکار برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی از ابتدای دولت بررسی شد، اظهار کرد: حل مشکل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی از ضرورت‌هاست که دولت هم آن‌ها را شناسایی کرده و در حال پیگیری است.

رئیسی اضافه کرد: در بحث هوشمندسازی توزیع یارانه نان، ۳۰ هزار میلیارد صرفه‌جویی و جلوی بخش عظیمی از قاچاق نان و گندم گرفته شده است.

در کنار مدیریت تولید مدیریت مصرف برق نیز باید انجام شود

وی با اشاره به اینکه روزی که دولت آغاز به‌کار کرد ۲۲هزارمگاوات کسری انرژی بود که ۸ هزار مگاوات در طی این‌مدت انجام شد، گفت: در کنار مدیریت تولید مدیریت مصرف برق نیز انجام شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بهینه سازی مصرف در برنامه هفتم دیده شده است، بیان کرد: در مدیریت تولید موفق هستیم، اما در مدیریت مصرف باید پیشرفت کنیم. در برق این انجام شد و امسال شاهد خاموشی نبودیم و باید در سایر حوزه‌ها عملیاتی شود.

رئیسی گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت مصمم به فعال کردن تولید است. ۶۴۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل مجددا راه‌اندازی شده است.

کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد تا پایان سال هدف‌گذاری شده است

رئیس جمهور افزود: در اصلاح نظام بانکی بنگاهداری و منجمد کردن دارایی‌ها و عدم فروش دارایی‌ها به موقع موضوعی است که دولت دنبال می‌کند. بنگاهداری بانک‌ها به تولید صدمه می‌زند.

رئیسی اظهار کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم و ارتباط با کشور‌های مسلمان و همسایه و همسو با برطرف کردن برخی ناترازی‌های مالی کمک کرده است.

وی گفت: توصیه اکید من به همکارانم در دولت و شورا‌های اداری این است که نشست‌های نخبگانی داشته باشید، حتی کسانی که ممکن است نقد داشته باشند یا حتی قبول نداشته باشند، اما ممکن است دیدگاه‌هایی داشته باشند که راهگشا باشد.

رئیسی افزود: شاهد کنترل رشد نقدینگی بودیم، به سمت نقدینگی ۴۰ درصد حرکت می‌کردیم، به ۳۴ درصد و اکنون ۲۶ درصد رسیده است. کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.

رئیس‌جمهور افزود: در کشور ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی داریم و این سرمایه عظیمی است و دستگاه و سازمان‌های کشور باید از نظرات این اعضا بهره ببرند.

رئیسی تاکید کرد: تلاش دولت این است که اصلاح ساختار‌ها و اصلاح رفتار‌ها هر دو با هم صورت گیرد.

وی گفت: آمایش سرزمینی یکی از معیار‌های مهم برای اجرای عدالت اقتصادی است. هرکجا پای مردم به میان آمد موفق شدیم و هرکجا دولت به تنهایی وارد اقدام شد کار به مشکل خورد.

بخش خصوصی نباید رها شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم‌پایه بودن اقتصاد دارای اهمیت بسزایی است و اقتصاد باید علم‌پایه و مردم پایه باشد، گفت: در برنامه‌های توسعه آمده است که دولت باید در تصدی گری تجدید نظر کند و نظارتگر باشد نه متصدی طبق اصول ۴۴ قانون اساسی.

رئیسی با اشاره به اینکه دولت در سه نقش باید فعال باشد یک هدایت‌گری دوم‌حمایت‌گری و سوم‌در نظارت، اضافه کرد:بخش خصوصی نباید رها شود و باید به او تسهیلات بخشید و مشکلات حقوقی و قانونی آن باید رفع شود

اختلاف دیدگاه‌ها موجب رشد کشور می‌شود

رئیس جمهور اظهار کرد: اجرا میدان آزمون و خطا نیست. اساتید و صاحب نظران نکاتی دارند. نظرات مختلف سبب رشد و پیشرفت کشور خواهد شد. اختلاف دیدگاه‌ها موجب رشد می‌شود، ولی در اجرا باید متقن عمل شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: