April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۱۹۸
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو سال اخیر و با اجرای بسته‌های تشویقی، نوسازی بیش از ۴۰ هزار واحد فرسوده در تهران آغاز شده است.

نوسازی بیش از ۴۰ هزار واحد فرسوده در تهران

در میز اقتصاد موضوع بازآفرینی و بازسازی بافت فرسوده شهری مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به سوالاتی پاسخ دادند.

آیینی در خصوص برنامه دولت در خصوص بازسازی بافت فرسوده گفت: بر اساس شاخص‌هایی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب کرده بر مبنای محدوده‌های بازآفرینی تعیین شده، تاکنون بیش از ۱۶۷ هزار هکتار و معادل ۲۰ درصد سطح شهر‌ها دچار مشکل در زمینه بازآفرینی هستند. یعنی یا با فرسودگی بنا و یا نابسامانی بنا و فرسودگی بافت‌های تاریخی مواجه هستیم. در ابتدای دولت سیزدهم موضوع نوسازی مسکن در دستور کار قرار گرفت و شتاب بخشی به نوسازی به عنوان راهبرد اصلی دولت در پیش گرفته شد.

او افزود: مردمی سازی در دستور کار قرار گرفت و این امر در قالب حمایت انجام شد. راهبرد ما این شد که با ایجاد بسته‌های تشویقی مختلف این کار را شتاب دهیم. جامع‌ترین بسته تشویقی در این دوره در بخش صدور پروانه‌ها و مجوز‌های کار تدوین شده است. بر اساس قانون شهرداری‌ها که همکاری خوبی در این زمینه داشته اند، موظف هستند حداقل ۵۰ درصد پروانه‌ها را تخفیف و زمان صدور پروانه را کاهش دهند. در حال حاضر در بحث تامین مالی علاوه بر منابعی که در گذشته در نظر گرفته شده بود در حال حاضر بافت فرسوده میتواند از تمام حمایت‌های نهضت ملی برخوردار شود.

معاون وزیر راه ادامه داد: آنچه که در این دوره بروز بیشتری پیدا کرد، بسته تشویقی ۱۹ بندی است که در اسفند سال گذشته به استانداران ابلاغ شد. در هر شهری که بسته‌های تشیویقی ارائه شده است، شاهد رشد بازسازی بافت فرسوده بوده ایم. در تهران از ابتدای اجرای بسته‌های تشویقی، تاکنون میزان بازسازی‌ها دوبرابر شده است. طی دو سال اخیر در تهران نوسازی بیش از ۴۰ هزار واحد فرسوده آغاز شده است.

آیینی در خصوص اقدامات وزارت راه برای رفع موانع گفت: در بافت فرسوده از تمامی تسهیلات به ویژه تسهیلات بانکی میتوانند استفاده کنند. مردم در بافت‌های فرسوده همانند نهضت ملی مسکن می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. در بخش غیرحمایتی ۴۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات در نظر گرفته شده است. به طور کلی در این زمینه مانعی نداریم، اما در فرایند مشکلات اندکی وجود دارد. ساکنان بافت فرسوده همچنین می‌توانند از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند که در تهران و کلانشهر‌ها ۱۲۰ میلیون تومان و در دیگر شهر‌ها ۹۰ میلیون تومان است.

هدایت در این خصوص گفت: در برخی مناطق به دلیل نفوذ ناپذیری و عرض کم معابر در صورت وقوع زلزله دستگاه‌های خدمات رسان امکان حضور در این محدوده‌ها را ندارند. همچنین بخش‌هایی داریم مثل بازار تهران که از لحاظ ایمنی دچار مشکل هستند. برای همه این مجموعه‌ها برنامه اقدام مشترک داریم. در بافت‌های فرسوده و بخش ناکارآمد شهرداری‌ها عوارض دریافت نمی‌کنند، از مناطق برخوردار، منابع به سمت بخش فرسوده برده می‌شود تا تامین خدمات انجام شود. به عنوان مثال منطقه‌ای داریم که ۵۰۰ پروانه صادر شده که منابع آن به اندازه یک پروانه در مناطق برخوردار نیست.

او با اشاره به خدمات شهرداری برای ساکنان بافت فرسوده گفت: شرایط کاملا مشخص است و در این محدوده‌ها ظرف یک ماه پروانه صادر می‌شود. موانعی از سمت شهرداری وجود ندارد و موانعی که وجود دارد تسهیلات بانکی، مشکلات بافت تاریخی و مشکلات خدماتی است. یکی از موانعی که تمایل برای بازسازی وجود ندارد این است که خدمات کم است.

هدایت ادامه داد: در تهران ۴۰ هزار پلاک قولنامه داریم که امکان نوسازی ندارند و باید برای آن‌ها سند صادر شود. در این زمینه نیاز است ماده ۹ و ۷ قانون احیا عملیاتی شود.

آیینی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اسناد عادی هستند گفت: به عبارتی تنها ۳۰ درصد اسناد در کشور رسمی هستند. اسناد عادی امکان بازسازی و دریافت تسهیلات ندارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: