April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده گنبد در مجلس از آشفتگی تا نبود شفافیت و اعداد غیر واقعی در بودجه ۱۴۰۳ خبرداد
کد خبر: ۴۰۶۲۳۴
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
0
نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس را اقدامی درست توصیف کرد و گفت: دولت یک هفته فرصت دارد اعداد و ارقام بودجه را اصلاح و مطابق قوانین بالادستی تنظیم کند، زیرا این لایحه گنگ است و هیچ تطابقی با برنامه هفتم توسعه ندارد.

دست رد مجلس یازدهم به سینه دولت سیزدهم

امانقلیچ شادمهر با اشاره به اینکه اولین لایحه بودجه دولت در سال اول برنامه هفتم توسعه ارائه شده است گفت: این لایحه مزایای بسیاری دارد، اما معایب بسیاری هم دارد که باعث شد نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس به آن رای ندهند تا دولت مکلف شود این لایحه را مورد بازنگری قرار داده و معایب آن را مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست فقط عیب‌ها را بگوییم، به تشریح مزایای بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: مزایای بودجه ۱۴۰۳ شامل پرهیز از احکام تکراری، بازگشت به جایگاه واقعی ماده واحده و احکام بودجه، کاهش ۳۲ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه، جنبه‌های مثبت مباحث فرهنگی که در بودجه ۱۴۰۳ بخوبی آمده، تسریع در تامین و تخصیص اعتبار طرح‌های عمرانی، حمایت از توسعه و اشتغال پایدار، افزایش شفافیت در بخشی از بودجه، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و واردات کالا‌های اساسی، اعمال معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال، کاهش وابستگی به نفت و لزوم دلار زدایی در بودجه با تعیین قیمت ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت و صادرات یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دولتمردان گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به دولتمردان فرمودند که باید با مردم شفاف باشید و اطلاعات را بدرستی در اختیار مردم قرار دهید، بر اساس این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مردم حق دارند بدانند دولت چه کار می‌کند.

وی با اشاره به تحولات و تغییراتی که در دولت‌ها صورت می‌گیرد گفت: تمامی دولت‌ها به ویژه دولت سیزدهم که اکنون سکان مدیریت کشور را در دست دارد، موظفند حجم انبوهی از اطلاعات درباره دخل و خرج کشور و سیاست‌های مالی خود را هنگام تهیه و تدوین و تصویب بودجه به شکل عمومی در اختیار مردم قرار دهند تا مردم از تکالیف خود آگاه باشند.

شادمهر با اشاره به افزایش چشمگیر مالیات در بودجه گفت: مردم باید درباره پرداخت مالیات آگاه باشند، حق و سهم خود را بدانند، از سیاست‌های مالی دولت باخبر باشند.

 

بیشتر بخوانید:

دلایل مجلس برای مخالفت با اولین بودجه برنامه هفتم



وی با تاکید بر اینکه دولت باید زمینه آگاهی مردم در باره مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را بروز فراهم کند گفت: تهیه و تدوین بودجه باید در عالی‌ترین سطح گفتگو‌ها بین دولت و مجلس برقرار شود و مردم نیز باید در جریان کامل قرار گیرند.

نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه پیش از این گفته شده بود که مهمترین تفاوت‌های بودجه ۱۴۰۲ با سال قبل، شفافیت در حوزه ساماندهی طرح‌های عمرانی است گفت: مطابق قانون قرار بود دولت منابع مالی لایحه بودجه را افزایش بدهد که این مهم انجام نشده است.

وی با یادآوری اینکه دولت سیزدهم بدلیل تاخیر در ارایه برنامه هفتم توسعه، ناچار به درخواست تمدید اعتبار برنامه ششم توسعه کرده بود گفت: پس از تاکید مجلس بر ارایه برنامه هفتم و شرط گذاشتن برای تصویب بودجه ۱۴۰۳، دولت ناچار به ارایه برنامه هفتم توسعه شد که مجلس نیز با دقت برنامه هفتم را به سرعت بررسی و تصویب کرد.

شادمهر با تاکید بر اینکه دولت مکلف است بودجه سال آینده را مطابق برنامه هفتم توسعه تنظیم کند گفت: مراحل و فرایند‌های بعدی برنامه توسعه هفتم با بودجه مشخص می‌شود، اما اکنون بزرگترین نگرانی این است که بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم در هیات دولت تصویب نشده است.

وی در خصوص دلایل اثبات این ادعا گفت: موارد بسیاری وجود دارد، اما یکی از مهمترین آن‌ها این است که مطابق برنامه هفتم توسعه، دولت باید برای سال آینده حقوق بازنشستگان را ۴۰ درصد افزایش دهد که در لایحه بودجه تنها ۲۰ درصد دیده شده که خلاف برنامه هفتم توسعه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با ابراز تاسف از اینکه سهم زنان در لایحه بودجه صفر است گفت: در حالی که ۵۰ درصد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، جای تعجب و البته تاسف دارد که سهمی برای آنان در نظر گرفته نشود.

وی با ابراز تاسف از اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ با کمترین داده‌ها و اطلاعات ممکن به مجلس تقدیم شده گفت: بودجه بسیار مبهم است به نوعی که هیچ چاره‌ای برای تنوع سوال برانگیز ارز وجود ندارد. امروزه ۷ نوع نرخ برای ارز در اقتصاد ایران وجود دارد که همین وجود تنوع ارزی عامل فساد است و انتظار داشتیم دولت آن را مدیریت کند که چنین اتفاقی نیفتاده است.

شادمهر از احتمال کسری ۴۵۰ همتی در بودجه خبر داد و گفت: ریشه این کسری بودجه در آشفتگی بودجه و نبود برنامه منسجم است.

وی با هشدار نسبت به این که تکلیف دولت در منابع ارزی مشخص نیست گفت: از یک سو مالیات اشخاص حقوقی بیش از ۵۳ درصد در بودجه رشد کرده، در حالی که سهم شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی مشخص نیست.

نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مالیات بر درآمد‌ها بیش از ۳۳ درصد در بودجه ۱۴۰۳ رشد کرده گفت: با وجود این حجم از رشد، معلوم نیست کدام پایه‌های مالیاتی رشد کرده و جامعه هدف کیست.

وی با تاکید بر اینکه قرار است دولت در لایحه بودجه سال آینده مالیات بیشتری از مردم بگیرد گفت: در شرایط فعلی بیش از این فشار بر مردم منطقی نیست و باید از تولید حمایت بیشتری صورت بگیرد.

شادمهر کسری بودجه را امری اجتناب ناپذیر تصویف کرد و گفت: دولت باید مشخص کند برای کسری بودجه و مشکلات خود چه برنامه‌ای دارد و در حالی که کسری بودجه امری اجتنناب ناپذیر است، دولت مشخص نکرده برای این استقراض چه برنامه‌ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی مردم پولی پرداخت می‌کنند، حق دارند از آینده این پول باخبر باشند گفت: دولت باید بگوید مالیات‌های دریافتی را کجا هزینه خواهد کرد، زیرا مالیات با دیگر درآمد‌های دولت متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با هشدار نسبت به اینکه تراز عملیاتی بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد گفت: سهم بخش‌های مهم هزینه‌ای از قبیل سلامت، آموزش و فرهنگ معلوم نیست.

وی با تاکید بر اینکه این‌ها بخشی از دلایل مجلس برای رد بودجه ۱۴۰۳ است گفت: از آشفتگی تا نبود شفافیت و اعداد غیر واقعی دلایل اصلی مجلس برای رد لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: