کد خبر: ۴۰۶۲۴۶
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
آیت اسدی گفت: ما نمایندگان کارگری آمادگی داریم که با نمایندگان موافق و مخالف طرح افزایش سن بازنشستگی در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مناظره کنیم و به آن‌ها اثبات نماییم که مشکلات صندوق‌های بازنشستگی کشور با سلب حقوق قانونی کارگران حل نمی‌شود.

با نمایندگان مجلس مناظره می‌کنیم/ ظلم به کارگران با «افزایش سن بازنشستگی»

۲۸ آبان ماه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، افزایش سن و سابقه بازنشستگی با رای اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب رسید؛ به این ترتیب، رای مثبت نمایندگان به مصوبه‌ای که سن و سابقه بازنشستگی را به صورت پلکانی تا سقفِ ۵ سال افزایش می‌دهد، موجب انتقاد کارگران و فعالان کارگری کشور شده است.

افزایش سن و سابقه بازنشستگی در مجلس مدافعان سرسخت داشت؛ برای نمونه، میرتاج الدینی نماینده موافق در دفاع از این مصوبه گفته: «این حکم یکی از بهترین حکم‌هایی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه آورده و دولت نیز با آن موافق است. اکنون در دنیا میانگین سن بازنشستگی بالای ۶۳ سال و در کشورهای پیشرفته نیز این سن بالاست اما در کشور ما بسیار پایین‌تر است».

این نماینده موافق افزوده است: «در کشور ما امید به زندگی خیلی بالا رفته چرا که حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده و اکنون نیز که سن بازنشستگی ۵۰ سال است فرد بازنشسته نمی‌رود در خانه بنشیند بلکه جای دیگری مشغول کار می‌شود و این امر برای جذب جوانان در عرصه اشتغال مفید نیست».

دولت نیز با افزایش سن و سابقه بازنشستگی موافق بوده است؛ نماینده دولت در نشست ۲۸ آبان در این رابطه اظهار داشت: «یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه حل مشکل ناترازی صندوق های بازنشستگی است که با این مصوبه عملیاتی می‌شود».

به دلایل واقعیِ سقوط صندوق‌های بازنشستگی توجه نمی‌شود

آیت اسدی (عضو کارگری شورایعالی کار) انتقاد را متوجه نمایندگان مجلس و دولت می‌داند و در این مورد به ایلنا می‌گوید: افزایش سن بازنشستگی با این ترتیبی که مجلس مصوب کرده، ظلم مظاعف در حق کارگران زحمتکش کشور است؛ کارگران مدتهاست با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، در این شرایط اجبار آن‌ها به کار کردنِ بیشتر با دستمزدهای بسیار پایین‌تر از خط فقر، به راستی یک ظلم مضاعف است.

او با بیان اینکه «خط قرمز ما به عنوان نمایندگان کارگران، حقوق قانونی کارگران و دفاع از این حقوق است» اضافه می‌کند: نمایندگانی که مدام پشت تریبون‌ها شعار دفاع از کارگران و محرومان سر می‌دهند، چطور تن به تصویب بندی دادند که حداقلی‌ترین حقوق کارگران را به بهانه‌ی رفع ناترازی صندوق‌ها نشانه رفته است؟ این صندوق‌ها چرا به این حال و روز افتاده‌اند؛ چرا به دلایل واقعیِ سقوط صندوق‌های بازنشستگی در کشور توجه نمی‌شود؟

به گفته وی، باید پرسید نمایندگانی که از شفافیت آرا دفاع می‌کنند، چرا شجاعتِ اعلام آرای خود را ندارند، چرا به صراحت نمی‌گویند رای‌شان به پیشنهاد افزایش سن و سابقه بازنشستگی واقعاً چه بوده است؟

اسدی ادامه می‌دهد: افزایش سن و سابقه بازنشستگی، جامعه کارگری را آزرده خاطر و ناامید کرده است؛ در روزهای اخیر کارگران بارها با ما تماس گرفتند و اعلام کردند از مجلس و قاطبه‌ی نمایندگان آن ناامید شده‌ایم؛ چراکه این نمایندگان رای و نظری که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند با آرایی که در صندوق مجلس می‌اندازند، متفاوت است؛ متاسفانه نمایندگان به شعارهایشان پایبند نیستند و به وظیفه‌ی وکالت خود عمل نمی‌کنند.

عضو کارگری شورایعالی کار تاکید می‌کند: قبل از ۲۸ آبان و تصویب بند الحاقی ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه در مجلس، نمایندگانی بودند که در نشست‌ها و گفتگوها با ما به صراحت اعلام می‌کردند که «با افزایش سن و سابقه بازنشستگی از اساس مخالفیم» اما در مجلس به این افزایش رای مثبت دادند و این برای ما باورکردنی نیست.

انتقاد از نمایندگانی که صدای کارگران را نشنیدند

رئیس هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین ضمن انتقاد از نمایندگان این استان که در صحن علنی مجلس به افزایش سن بازنشستگی رای مثبت داده‌اند؛ اضافه می‌کند: این نمایندگان نمی‌دانند چطور امید و انگیزه را از کارگران گرفته‌اند. ما حتما در انتخابات این دوره در آرای خود برای انتخاب نمایندگان استان، این عملکردها را لحاظ خواهیم کرد.

اسدی می‌افزاید: ما نمایندگان کارگری آمادگی داریم که با نمایندگان موافق و مخالف طرح افزایش سن بازنشستگی در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مناظره کنیم و به آن‌ها اثبات نماییم که مشکلات صندوق‌های بازنشستگی کشور با سلب حقوق قانونی کارگران حل نمی‌شود.

به گفته وی، بسیاری از نمایندگان مجلس فقط به دنبال تامین منافع مشترک با گروه‌هایی از مردم هستند و به بحث‌هایی مانند خودرو و خودروهای لاکچری بیشتر از منافعِ بیش از نیمی از جمعیت کشور اهمیت می‌دهند و این جای تاسف بسیار دارد.

عضو کارگری شورایعالی کار با بیان اینکه «افزایش سن بازنشستگی در میان‌مدت و بلندمدت تبعات اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت» می‌گوید: انتظار داشتیم قبل از اتخاذِ تصمیم به این مهمی، نشست‌هایی با نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی برگزار می‌کردند و صدای جامعه‌ی ذینفعان را می‌شنیدند؛ چرا برای خودشان بریدند و دوختند. و جالب اینکه برخی از آن‌ها بعد از تصویب به صراحت گفتند ما از تبعات این مصوبه آگاهی چندانی نداشتیم!

شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کند

اسدی در پایان گفت: ما اعتراض خود به این مصوبه را به شورای نگهبان اعلام کرده‌ایم و به زودی در کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نشستی با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این رابطه خواهیم داشت. از شورای نگهبان انتظار داریم افزایش سن و سابقه بازنشستگی را تایید نکند؛ این مصوبه، آینده و زندگی کارگرانی را که امروز با مشکلات بسیار از جمله دستمزد زیر خط فقر، فقدان امنیت شغلی و نبودن ایمنی کارگاهی دست و پنجه نرم می‌کنند، تخریب می‌کند؛ از نمایندگان مجلس نیز توقع داریم درصدد جبران برآیند و هر طور می‌توانند برای تامین منافع حقه کارگران کشور اقدام کنند.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: