April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۲۸۷
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
با وجود گذشت ۷۴ روز از آغاز سال زراعی هنوز خبری از تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نیست از این رو مجلس مهلت یک هفته‌ای اعلام نرخ را به وزیر جهاد کشاورزی داده است.

سرنوشت نرخ خرید تضمینی گندم به کجا رسید؟

شورای قیمت گذاری در جلسه ۲۲ شهریور پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی نرخ مصوب هرکیلو گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب کرد، البته یک تبصره برای آن گذاشت که در صورت افزایش نرخ تورم، قیمت مجدد باید اصلاح شود. براساس قانون خرید تضمینی هم وزیر جهاد مکلف است حداکثر یک هفته پس از تصویب، نرخ خرید را اعلام کند که متاسفانه با گذشت ۷۴ روز از آغاز سال زراعی خبری از تعیین و اعلام نرخ نیست.

بنابر آمار سالانه ۱۱.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز واحد‌های خبازی و صنف و صنعت است که بنابر برنامه وزارت جهاد سال آینده در تامین گندم مورد نیاز کشور به خودکفایی می‌رسیم که لازمه تحقق این امر نیازمند حمایت از کشاورزان و اعلام منطقی قیمت خرید است.

بنابر گفته بسیاری از نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌های تولیدی، سازمان برنامه و بودجه به بهانه کمبود اعتبار، نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را قبول ندارد، درحالیکه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اذعان می‌کند که شورای قیمت‌گذاری قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص کرده و دولت نیز مکلف است آن را هر چه سریعتر اعلام کند.

در همین رابطه محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: شورای قیمت گذاری متشکل از ۶ کشاورز پیشرو و تولیدکننده، سه نفر از اعضای هیئت دولت یعنی وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دونفر از اعضای کمیسیون کشاورزی است که بنابر تشکیل جلسه شورا در ۲ ماه گذشته و اعلام قیمت پس از بررسی هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، نرخ خرید را باید هرچه سریع‌تر اعلام کند.

عسگری افزود: اعتبار مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم در این بخش ۱۵۰ تا ۲۰۰ همت است که باید در بودجه دیده شود. یعنی بخشی از آن باید در بودجه ۱۴۰۳ و مابقی هم باید توسط دولت تامین شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: بنابر مکاتبات صورت گرفته با رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم که نرخ گندم هرچه سریعتر باید اعلام شود و همواره تاخیر آن مصداق ترک‌فعل و خلاف است.

مصوبات شورای قیمت گذاری لازم الاجراست

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اعضای شورای قیمت گذاری ۹ نفر متشکل از بخش دولتی، تشکل‌ها و نمایندگان مجلس است که وزیر جهاد به عنوان رئیس شورا مکلف به اعلام نرخ حداکثر تا یک هفته بعد از مصوبات شوراست.

به گفته او، سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین منابع مالی نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی گندم است چراکه این نرخ در شورا به تصویب رسیده است.

پیشه ور ادامه داد: وزیر جهاد هرچه سریع‌تر باید نسبت به اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اقدام کند تا منجر به ترک فعل نشود چراکه قانونی مبنی بر وتو کردن حق رای شورا توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه مصوبات شورا لازم الاجراست، افزود: وزیر جهاد باید هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند چراکه با گذشت ۶۰ روز از کشت گندم، کشاورزان هیچ گونه خدماتی از دولت دریافت نکرده اند که این امر آسیب جدی به تولید این محصول استراتژیک به عنوان قوت غالب مردم می‌زند.

به گفته او، اگر دولت نرخ واقعی خرید تضمینی گندم را اعلام نکند، نیاز کشور را مکلف است با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان از کشور‌های همسایه وارد کند، درحالیکه کشاورز داخلی بر مبنای دلار ۵۰ هزار تومان تولید می‌کند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: وزیر جهاد به عنوان رئیس شورا هرچه سریع‌تر باید نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین تکلیف کند تا تولید گندم و کشت قراردادی صورت بگیرد، درغیراین صورت کشاورز این اختیار را دارد که به سراغ دیگر محصولات رود که منافع بیشتری برای تولیدکننده دارد.

با توجه به آنکه گندم محصول راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شود، خودکفایی آن جزء اولویت و سیاست نخست وزارت جهاد است که بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های مناسب، احتمال تحقق خودکفایی گندم به شرط اعلام منطقی قیمت خرید و خروج کشاورزان از بلاتکلیفی دور از انتظار نیست.

نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان حداقل سود برای کشاورز را در بردارد

مسعود اسدی مدیرعامل مجمع ملی هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: ریشه تمامی مسائل و مشکلات ادامه دار نرخ گندم ناشی از آن است که جامعه کشاورزی در بحث تصمیم سازی‌ها قدرت نفوذ ندارد، لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بحث کم و کسری‌های اقتصادی بخش کشاورزی را هدف قرار می‌دهد و سعی دارد از جیب کشاورز کم و کاستی‌ها را جبران کند.

به گفته او، اخیرا خبر‌هایی مبنی بر دریافت مالیات از کشاورزان مطرح شده است که تمامی این عوامل بهانه‌هایی است که مطرح می‌شود.

اسدی با بیان اینکه نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم حداقل سود علاوه بر هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد، گفت: با توجه به آنکه سازمان مدیریت نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را مبنای قیمت گذاری قرار می‌دهد، جای این سوال مطرح است که چطور با افزایش مرتب نرخ خدمات از سوی دولت این مسائل مطرح می‌شود و حقوق کشاورز نادیده گرفته می‌شود.

مدیر عامل مجمع ملی هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی، امنیت غذایی و تاکید بر تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر در آینده نزدیک، اتخاذ این سیاست‌ها کاملا مغایر با نظرات ایشان است. هرچند برخی کشاورزان جزء گندم، محصول دیگری نمی‌توانند کشت کنند.

با توجه به اهمیت خودکفایی گندم به عنوان مهم‌ترین محصول استراتژیک و قوت غالب مردم انتظار می‌رود که حمایت همه جانبه از گندمکاران صورت گیرد چراکه استمرار تاخیر در اعلام‌نرخ خرید ضربه مهلکی به تولید می‌زند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: