May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیران عامل بر امضای تفاهم‌نامه در زمینه‌های گوناگون تاکید کردند
کد خبر: ۴۰۶۴۰۷
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
مدیران عامل منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بر امضای تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری در زمینه‌های گوناگون تاکید کردند تا تهدید‌های شرق کشور را به فرصت تبدیل کنند.

چابهار و دوغارون آماده تبدیل تهدید‌ها به فرصت

محرومیت یکی از بزرگترین معضلات کشور به ویژه در مناطق مرزی است و شرق ایران از بیشترین محرومیت رنج می‌برد. ایران در شرق با پاکستان و افغانستان همسایه است، کشور‌هایی که رویکردی دوگانه دارند به نوعی که هم می‌توانند بحران آفرین باشند و هم باعث توسعه و رونق اقتصادی شوند. این دو کشور مرکز ناآرامی و جنگ هستند و به جرات می‌توان ادعا کرد سالی نیست که در این دو کشور اقدامات تروریستی و جنگ‌های داخلی و خارجی صورت نگیرد. همچنین این دو کشور مرکز تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر جهان هستند.

ناتوان در تولید

در حالی که کشت مواد مخدر در جهان ممنوع است و جرم محسوب می‌شود، کشت مواد مخدر در این دو کشور بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. اما رویکرد دوم، ظرفیت بزرگ اقتصادی است. اگر تولید مواد مخدر را از اقتصاد پاکستان و افغانستان بگیریم، در زمینه دیگر تولیدات حرفی برای گفتن ندارند، به همین دلیل باید نیاز‌های خود را از دیگر کشور‌های جهان تامین کنند. با وجود آنکه ایران با توانمندی بالا در تولید انواع کالاها، می‌تواند نیاز‌های این دو کشور را با ارزان‌ترین قیمت تامین کند، شاهد حضور محصولات دیگر کشور‌ها در بازار‌های مصرف پاکستان و افغانستان هستیم، معضلی که نیازمند ریشه یابی است تا بتوانیم تهدید همسایگی با پاکستان و افغانستان را به فرصت تبدیل کنیم.

فرصت مناطق ویژه و آزاد

بی شک برای آنکه بتوانیم تولیدات خود را به کشور‌های همسایه صادر کنیم، به بازار‌های مرزی نیاز داریم که نیازشناسی کنند، بر اساس نیاز‌ها به تولید بپردازند یا محصولات تولید داخل را برای صادرات هدفگذاری کنند، بازرگانی مناسب و هدفمند را در پیش بگیرند و در نهایت محصولات ایران را به این کشور‌ها صادر کنند. خوشبختانه در همسایگی پاکستان، منطقه آزاد چابهار با توانمندی‌های بسیار می‌تواند این نقش برجسته را بخوبی ایفا کند. از سوی دیگر در همسایگی افغانستان نیز منطقه ویژه اقتصاد دوغارون را داریم که مدتهاست با افغانستان درگیر هستند و بار‌ها شاهد تعطیلی آن بوده ایم. در حالی که اگر بتوانیم تعامل بین این دو منطقه را ایجاد کنیم، به دستاورد‌های خوبی خواهیم رسید.

همکاری چابهار و دوغارون

به نظر می‌رسد مدیران چابهار و دوغارون از درک بالایی نسبت به ظرفیت موجود برخوردار هستند، زیرا امیر مقدم رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و مریم قویدل مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، نشست مشترکی به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک و تسریع فرآیند آن برگزار کردند.

 

بیشتر بخوانید:

عشوه گری قشم برای جذب گردشگران



بهره گیری از ظرفیت مشترک

نکته مهمی که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت، بهره گیری از ظرفیت‌ها و رسیدن به منافع مشترک بود، به نوعی که مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منافع مشترک با یکدیگر دارند و بایستی کنسرسیوم برای همکاری‌ها بین این مناطق ایجاد شود. مقدم با تاکید بر اینکه این مناطق بایستی پل ارتباطی با یکدیگر باشند و نرخ تجارت، گردشگری و اقتصاد خود را گسترش دهند گفت: ایجاد آژانس کسب و کار مشترک بین دو منطقه می‌تواند نقش مهمی در توسعه همکاری‌های دوجانبه منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون داشته باشد.

آماده برای تفاهم نامه

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه آمادگی داریم تفاهم‌نامه‌های مختلفی از قبیل گردشگری، بازرگانی بین دو منطقه در جهت تقویت و گسترش فعالیت‌های مشترک و توسعه محور شرق کشور منعقد شود با ابراز خرسندی از همکاری منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در زمینه ایجاد دفتر منطقه آزاد چابهار در دوغارون افزود: ما هم این آمادگی را داریم تا دفتر منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در چابهار را راه اندازی نماییم.

تمایل برای تعاملات دوطرفه

مریم قویدل مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون هم در این نشست ضمن ابراز تمایل بر افزایش تعاملات دوجانبه بین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و منطقه آزاد چابهار و توسعه تجارت و ترانزیت در کریدور شرق کشور از آمادگی این منطقه ویژه اقتصادی جهت راه اندازی دفتر همکاری‌های منطقه آزاد چابهار خبر داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: