April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شیخ حسینی از ایجاد مرکز آموزش و پژوهش خبرداد
کد خبر: ۴۰۶۴۱۰
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
شیخ حسینی از ایجاد مرکز آموزش و پژوهش خبرداد تا بیانگر توجه ویژه بانک توسعه تعاون به پژوهش در عصر بی توجهی باشد.

توجه ویژه بانک توسعه تعاون به پژوهش در عصر بی توجهی

برای آنکه توسعه در هر زمینه‌ای محقق شود، نیازمند برنامه ریزی و بررسی دقیق، ریشه‌ای و تخصصی در آن زمینه هستیم. از سوی دیگر باید ارتباط آن با دیگر بخش‌ها مورد بررسی قرار گیرد. برای رسیدن به این مهم، نیازمند تحقیق و پژوهش هستیم تا بتوانیم ظرفیت‌ها را بشناسیم، راهکار‌های استفاده از آن‌ها در نظر بگیریم، اعتبارات لازم برای دستیابی به اهداف را پیش بینی کنیم تا با داشتن اطلاعات جامع و دقیق، بتوانیم در مسیر اجرا با موفقیت گام برداریم.

بی مهری به پژوهش

با وجود اهمیت پژوهش، متاسفانه این حوزه مورد بی توجهی و البته بی مهری قرار گرفته و اگر واقع بینانه به این مهم نگاه کنیم، مورد غفلت واقع شده که ریشه در دیدگاه، باور‌ها و عملکرد برنامه ریزان کشور دارد. به نظر می‌رسد برنامه ریزان به این مهم پی نبرده اند که با افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، علاوه بر توسعه صنعت و آموزش و تکنولوژی، ابتکار و خلاقیت نیز شکوفا می‌شود، اما متاسفانه در دانشگاه‌ها که مرکز تحقیق و پژوهش است، گلایه‌ای از کاهش بودجه پژوهشی نمی‌شود.

اهمیت تحقیق و پژوهش

برای آنکه به اهمیت اهمیت پژوهش و تحقیقات در توسعه پی ببریم، کافی است نمونه‌های موفق را در نظر بگیریم. براساس بررسی ۱۰۰۰ شرکت جهانی در اواخر دهه ۹۰، شرکتی که بیشترین اعتبارات را در زمینه تحقیقات انجام داده، بیشترین فروش را نیز داشت، به گونه‌ای که شرکت وستینگهاوس با ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات، پرفروش‌ترین شرکت شناخته شد، این در حالی است که بودجه تحقیقاتی کشورمان در آن زمان ۲۰۰ میلیون دلار بود که این مبلغ نیز بیشتر صرف هزینه‌های سخت افزاری و زیر ساخت‌ها شد.

ضعف مطالبه گری

باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که مطالبه‌گری در زمینه پژوهش در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد که نخبگان و دلسوزان باید این مهم را در اولویت قرار می‌دادند. البته توقع مطالبه گری زمانی بیش از پیش اهمیت می‌یابد که شاهد سقوط اقتصاد در عرصه‌های گوناگون هستیم و ضرورت دارد این افراد فعالانه‌تر در این میدان وارد شوند. نکته مهم نقش دانش در پژوهش است که ضرورت توسعه بر محور اقتصاد دانش بنیان را نشان می‌دهد، نکته‌ای که با تاکید مقام معظم رهبری در سال گذشته، برای مدتی مورد توجه قرار گرفت و این نگرانی وجود دارد که به فراموشی سپرده شود.

 

بیشتر بخوانید:

تلاش بانک توسعه تعاون بر ارج نهادن به سفر‌های استانی رییس جمهور



پژوهش هدفمند

با توجه به اهمیت پژوهش، تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت تعاون و سازمان‌های تابعه برگزار شد که مدیر عامل بانک توسعه تعاون در این مراسم گفت: امروزه استفاده از روش‌های علمی، پژوهش هدفمند و حاکمیت مبتنی بر داده حرف اول را در جهان می‌زند. محمد شیخ حسینی افزود: مدیران اگر بخواهند مدیریت مبتنی بر کار علمی و کارشناسی داشته باشند، باید از اطلاعات دقیق، بروز و پژوهش‌های هدفمند استفاده کنند.

اهمیت استفاده از اطلاعات

مدیر عامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه بهره وری اثربخش و کارا، در نتیجه استفاده درست از اطلاعات و با روش‌های علمی حاصل می‌شود گفت: سازمان‌های پیشرو و موفق در جهان همگی در کنار کسب و کار خود، واحد‌های تحقیق و توسعه (R&D) دارند. وی ادامه داد: برای آنکه کسب و کار‌ها بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند و رضایت مشتریان و ذی‌نفعان خود را بدست آورند، باید پژوهش را اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

ایجاد مرکز آموزش و پژوهش

اینکه کدام مجموعه به پژوهش اهمیت می‌دهد، بستگی به درک درست از این مهم دارد که شیخ حسینی اعلام کرد: بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانک دولتی و تخصصی که در خدمت مردم و کسب‌وکار‌ها است، توجه ویژه‌ای به امر پژوهش دارد. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اعلام اینکه در این مجموعه یک مرکز آموزش و پژوهش و اداره کل آموزش که زیر نظر آن است، در حال فعالیت هستند گفت: این مراکز مرتب در حوزه‌های تخصصی اطلاعات و دانش بانکی با استفاده از اساتید داخلی و خارجی استفاده می‌کنند. در اداره کل پژوهش درباره نیاز و خواسته مشتریان طرح مسئله می‌شود و یافتن راهکار برای آن‌ها در قالب کار‌های پژوهشی در دستور کار قرار می‌گیرد.

نگاه تخصصی به تعاون

مدیرعامل بانک توسعه تعاون از آمادگی برای استفاده از ظرفیت وزارت تعاون که خود شبیه دولت است و زنجیره ارزشی را در حوزه کسب‌وکار و مسائل اقتصادی اجتماعی و علمی تشکیل می‌دهد، خبرداد و افزود: بتازگی تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران امضا کردیم تا در حوزه آموزش و پژوهش‌های کاربردی برای تعاونی‌ها به‌عنوان یک رکن اقتصادی در کشور متمرکز شویم. بر اساس نیاز‌هایی که کسب‌وکار‌های تعاونی دارند از ظرفیت کار‌های پژوهشی برای شناسایی راه‌حل‌ها ومعرفی محصولاتی که بتواند نیاز تعاونی‌ها را برطرف کند استفاده کنیم و به‌عنوان بانک توسعه‌ای در خدمت مردم کشورمان باشیم. شیخ حسینی تاکید کرد: از ظرفیت‌های وزارت تعاون می‌توانیم استفاده‌های بیشتر کنیم بر این اساس در آینده نزدیک تفاهم نامه‌ای با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای امضا می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: