April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۴۸۱
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
0
مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در افتتاحیه دومین همایش و کنفرانس پتروتک از توانمندی‌های صنعت پتروشیمی و طرح فروش اعتباری خوراک پتروشیمی گفت.

جهاد در مسیر صنعت پتروشیمی طبق منویات مقام معظم رهبری تبیین گردیده است (+فیلم)

شاهمیرزایی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه صنعت پتروشیمی گفتی: امروز صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در آستانه عبور از یکی از گردنه‌های سخت و سنگین عقب‌ماندگی که از گذشته بر گرده او گذاشته شده بود قرار داریم. خوشبختانه به لحاظ توسعه این صنعت اعداد و ارقام حجمی زیادی شنیدیم؛ مثلاً ما در تمام دوران قبل از انقلاب یعنی از سال ۱۳۳۷ که کلنگ اولین پتروشیمی که در مرودشت شیراز زده شد تا سال ۱۳۴۲ که به بهره‌برداری رسید و رد نهایت تا سال ۵۷ حدود ۶ مجتمع پتروشیمی را تجربه کردیم که حدود ۱.۵ میلیون تن تولید داشتیم درحالی‌که امروز با اینکه مناطق نفتی ما در مرزهای جنوب غربی کشور درگیر جنگ بود و بعضاً خطوط جریانی نفت و گاز ما تخریب می‌شد.

 

همچنین وی افزود: بنابراین در دو سال اول انقلاب که درگیر غائله‌های تجزیه‌طلبی بودیم و بعد از آن ۸ سال جنگ و پس از آن هم در طی ۵ تا ۶ سال بازسازی را به سروسامان رساندیم؛ یعنی از این ۴۵ سال ۱۵ تا ۱۶ سال به این شکل گذشت. امروز که من اینجا با شما سخن می‌گویم به برکت خون شهدا و مجاهدت‌های پیش‌کسوت‌های این صنعت و تلاش‌هایی که بازماندگان دوران دفاع مقدس در این صنعت به یادگار گذاشتند؛ بنابراین امروز با دارابودن ظرفیتی برابر ۹۴ میلیون تن در سال با آن ۱ میلیون تنی که با حضور غربی‌ها تولید می‌شد قابل‌مقایسه نیست. این موضوعی است که جوانان ما و نسل‌های دوم سوم انقلاب بایستی باید این موضوع را بدانند. سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری صادرات پتروشیمی  بود.

 

 

مدیرعامل شرمت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به طرح فروش اعتباری خوراک پتروشیمی گفت: امسال اما کمتر است به‌خاطر برنامه‌ریزی درستی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پیش گرفت. ۱۵ هزار واحد صنعتی که خوراک پتروشیمی می‌گیرند نیاز دارند به خوراک برای اینکه خوراک را تأمین کنند مشکل کمبود نقدینگی در گردش داشتند.

بانک‌ها نیز اگر می خواستن تأمین کنند زمان‌بر خواهد بود ابتکار عملی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ در ایران پلاس ۴۰۱ به کار گرفت این بود که تفاهم‌نامه‌ای با  وزارت صمت و بانک‌ها منعقد کردیم و از آن زمان فقط در ۶ماهه اول امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری بود که صنعت پتروشیمی سخاوتمندانه در اختیار واحدهای پایین‌دست گذاشت. نتیجه‌اش این می‌شود که بیش از ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی ما به‌جای اینکه صادر شود وارد واحدهای داخل کشور شد؛ زیرا قدرت خرید واحدهای داخلی با فروش اعتباری بیشتر شد.

 

بیشتر بخوانید:

نگاه ما باید به سمت بهره‌وری در صنعت نفت باشد (+فیلم)

 

 وی افزود: پیش‌ازاین عرضه اعتباری در صنعت پذیرفته نبود و این معجزه بزرگی بود که بخش خصوص توانست در این دولت اجرایی کند و امروز ما شاهد هستیم که واحدهای تبدیلی که محصولات پتروشیمی استفاده می‌کنند با ظرفیت بیشتر به کار خود ادامه می‌دهند و امیدوارم که همه هلدینگ‌ها در تکمیل زنجیره تولید پیش‌قدم شوند و از طرف دیگر کاتالیز سازهای داخلی ما که با همکاری شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی وارد عمل شدند با هم بتوانیم این گام‌های نهایی را طی کنیم.

 

شاهمیرزایی همچنین خاطرنشان کرد: ۲۰ طرح مهم پتروشیمی برای توسعه زنجیره ارزش‌افزوده پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌های بزرگ کشور معرفی و پیشنهاد شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: