کد خبر: ۴۰۶۵۸۳
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۲.۴۳ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار واحدی ایستاد.

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۲۳ درصدی در پله ۷۶۱ هزار و ۳۵۸ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۲۳ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۵۷۹ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش ۱۰.۸۶ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت زغال سنگ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت منسوجات هم با افت ۳.۰۹ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

وی اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۰ هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۵ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان و چهارشنبه ۴ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۶۴۹ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

آسایش بیان کرد: در این هفته کاری ۲ روز بازار شاهد ورود نقدینگی و ۲ روز خروج نقدینگی بود به طوری که شنبه و دوشنبه ۸۶ و ۳۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد و سه‌شنبه و چهارشنبه ۴۴۶ و ۳۲۵ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار تزریق شد تا بازار شاهد ورود نقدینگی در مجموع ۶۴۹ میلیارد تومانی حقیقی‌ها باشد.

وی گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۶ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بوده است.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها منشا شروع حرکت صعودی بازار سرمایه

در ادامه رباب وفایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار در یک روند صعودی آرام قرار دارد که گاهی خبری مثبت یا منفی باعث هیجان در تابلوی معاملات می‌شود، اما رشد آرام به نفع بازار است و به مرور با افزایش فروشندگان پشیمان و چرخش پول در صنایع، سود مناسبی را نصیب اکثریت خواهد کرد. هفته پرتراکنش معاملاتی و هیجانی را با محوریت سهم‌های تجدید محور پشت سر گذاشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع سهم‌ها در منفی‌ها خریداران خوبی داشت و با کف سازی بالاتر قیمت‌ها می‌توان همچنان امیدوار به هفته پیش رو بود. هر چند به دلیل عدم ورود پول از خارج بازار، گاهی سهام داستان محور صندوق‌های اهرمی مورد توجه قرار می‌گیرند و گاهی سهام سود محور؛ اما بخش قابل توجهی از ورود حقیقی این هفته ناشی از فروش صندوق‌های درآمد ثابت بود.

او در خصوص اخبار اثرگذار بر روند بازار نیز گفت: به نقل از وزیر اقتصاد جریمه‌های بانک‌ها بابت عدم اعطای وام به طرح مسکن ملی مورد بازنگری قرار می‌گیرد، چرا که سامانه‌ای برای تخصیص وام نبوده است. پس از اگر و، اما‌های فراوان ظاهرا نرخ لاستیک بر اساس بهای تمام شده شرکت‌ها خواهد بود که ضمن منتفع شدن کارخانه‌ها کمبود لاستیک در بازار نیز از بین می‌رود. نمایندگان مجلس در جریان نشست علنی روز گذشته با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور موافقت کردند.

وفایی گفت: شنیده می‌شود که موضوع کاهش دوره تجدید ارزیابی دارایی‌ها شرکت‌ها از پنج به سه سال و بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به عنوان پیشنهاد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح شده است هرچند شاهد ثبات و حتی کاهش دلار در بازار آزاد هستیم، اما میانگین نرخ معاملات دلار در سامانه نیما این هفته به ۳۹۰۰۰ تومان رسید و شرکت‌های کوچک و متوسط، ارز صادراتی خود را تا ۴۳۰۰۰ الی ۴۳۵۰۰ تومان عرضه کردند که خبر مثبتی برای شرکت‌هاست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از سویی شروع حرکت صعودی اخیر بازار منشا دلاری ندارد و مربوط به بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها بخصوص هلدینگ‌ها از بخش سرمایه‌گذاری است. هر چند بسیاری از اظهارنظر‌ها و شفاف سازی‌ها در این مورد اتفاق افتاده، اما هیچ شرکتی پیشنهاد هیات مدیره برای تجدید ارزیابی را منتشر نکرده است و بازار به کدال برای انتشار رسمی چشم خواهد دوخت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: