April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۶۳۴
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
وزیر خارجه انگلیس با اتهام زنی به ایران درباره ارتباط با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه مدعی شد دولت لندن اقدامات مخرب تهران را تحمل نخواهد کرد.

اتهام زنی انگلیس به ایران درباره ارتباط با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعا‌های بی‌اساس درباره ارتباط ایران با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه و ادعای نخ‌نمای یک شبکه انگلیسی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به ۲ مجری تلویزیونی لندن‌نشین مدعی شد که دولت لندن اقدامات مخرب تهران را تحمل نخواهد کرد.

وی در گفتگو با روزنامه ساندی تلگراف ادعا کرد: ایران یک عنصر کاملاً مخرب در منطقه و جهان است و در این مساله شکی نیست. وی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان را گروه‌های نیابتی ایران در غرب آسیا خواند و ادعا کرد که این سازمان‌ها در ایجاد سطح بالایی از نا امنی و خطر در جهان سهیم هستند.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: به نظرم این فوق العاده مهم است که اول از همه، ایران یک پیام واضح دریافت کند که این اقدامات تنش‌زا تحمل نخواهد شد. ثانیاً، ما باید با متحدانمان کار کنیم تا مجموعه‌ای واقعا قوی از اقدامات بازدارنده علیه ایران ایجاد کنیم.

وی سپس ادعا کرد: سطح خطر و ناامنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد و تهدید ایران نیز بخشی از این است.

کامرون همچنین به گزارش ادعایی شبکه آی‌تی‌وی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به ۲ مجری شبکه اینترنشنال اشاره و ادعا کرد که این اقدامات شواهد بیشتری از تهدید غیرقابل قبول ایران علیه جان روزنامه‌نگاران مستقر در بریتانیا است.

آی‌تی‌وی روز پنجشنبه با انتشار گزارشی ادعا کرد که سپاه در اکتبر سال ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد داد که در ازای ۲۰۰ هزار دلار ۲ مجری اینترنشنال را ترور کند، اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.

بر اساس این گزارش ادعایی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد، اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.

ساندی تلگراف ادعا کرد که وزیر خارجه انگلیس کاردار سفارت ایران در انگلیس فراخواند تا تصریح کند که این تهدید‌ها تحمل نخواهد شد.

سید مهدی حسینی متین پیشتر روایت ادعایی آی‌تی‌وی را مشابه فیلم‌های هالیوودی توصیف و آن را محکوم کرده بود. کاردار ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) تصریح کرد: صرف نظر از فعالیت‌های غیرقابل انکار خشونت‌آمیز و خرابکارانه این به اصطلاح شبکه تلویزیونی در انگلیس علیه امنیت ملی ایران، ما همچنین هرگونه ارتباط با کسانی که این ادعا‌ها را انجام داده‌اند، تکذیب می‌کنیم.

همچنین سفارت کشورمان در نامه‌ای خطاب به آی‌تی‌وی، گزارش بی‌اساس این شبکه را سفارشی توصیف کرد و نوشت: نیازی به گفتن نیست که ادعا‌های بی اساس ارائه شده در این گزارش نه تنها فاقد ارزش است بلکه به نظر می‌رسد در عقاید از پیش تعیین شده و داستان‌های هالیوودی علیه جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد که برای مدتی در دستور کار برخی از جناح‌های جنگ‌طلب در داخل انگلیس بود.

سفارت کشورمان تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشور مسئول بر اساس قوانین و هنجار‌های بین المللی به عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها متعهد است.

این نامه می‌افزاید: مشاهده گزارش‌های سفارشی که به جای پایبندی به اصول روزنامه نگاری عینی، منعکس کننده احساسات هالیوود است، مایوس کننده است. چنین گزارش‌هایی نه تنها محکوم که به شدت رد می‌شود.

سفارت کشورمان تاکید کرد: اتهامات بدون دلیل مناسب، اعتبار روزنامه نگاری را تضعیف و به انتشار اطلاعات نادرست کمک می‌کند. علاوه بر این، ما گزارش‌دهی مسئولانه را تشویق می‌کنیم که تفاهم و همکاری بین کشور‌ها را تقویت می‌کند.

اتهام‌زنی کامرون علیه ایران در ماجرای حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ

وزیر خارجه انگلیس در ادامه گفتگو با ساندی تلگراف از حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ ابراز نگرانی و ادعا کرد: «آزادی کشتیرانی و امنیت دریایی نه تنها برای بریتانیا بلکه کل جهان بسیار مهم است. وی ادعا کرد که در صورت تداوم حملات ارتش ملی یمن، انگلیس آمادگی دارد تا تحریم‌های جدیدی را وضع کند.»

ارتش یمن در حمایت از مردم غزه طی چند عملیات کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ (شمال سواحل سومالی) و تنگه باب‌المندب هدف حمله قرار داده بود.

در پی این اقدام چندین شرکت بین‌المللی کشتیرانی تردد در کانال سوئز را به حالت تعلیق درآوردند. مسیر کشتیرانی کانال سوئز که به دریای سرخ منتهی می‌شود یک آبراه مهم برای تجارت جهانی است و از آن برای انتقال کالا و انرژی بین اروپا و آسیا و سایر مناطق جهان استفاده می‌شود.

این مسیر با اجتناب از دور زدن کل قاره آفریقا در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند. نیرو‌های ارتش یمنی متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود را متوقف نکرده باشد حملات به کشتی‌های این رژیم را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

اما ادعای انگلیس درباره نقش تهران در این تحولات درحالیست که جمهوری اسلامی ایران ادعای دخالت در تحولات فلسطین را رد و تاکید کرده است که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در گفتگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. این‌ها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: