April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۶۶۱
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد پرداخت ارز ترجیجی برای واردات برنج خارجی را تکذیب کرد و گفت: ارز واردات برنج خارجی نیمایی است.

تکذیب واردات برنج با ارز دولتی از سوی وزارت جهاد

بنابر آمار اعلامی سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتن برنج در کشور مصرف می‌شود که ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن از این میزان در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

با آغاز جنگ روسیه و اوکراین و توقف عرضه کالا‌های اساسی توسط این دو کشور به یکباره قیمت مواد غذایی به سرعت در جهان افزایش یافت که براین اساس رقابتی میان کشور‌ها برای واردات و تامین امنیت غذایی خود شکل گرفت که در این میان ایران هم از جمله کشور‌هایی بود که برای تامین ذخایر استراتژیک و تعادل بخشی بازار اقدام به واردات حجم زیادی برنج، شکر، نهاده دامی و روغن کرد که این‌مسئله مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت، درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی دلیل آن را تعادل بخشی به بازار برنج اعلام کرده است.

علی‌رغم آنکه برخی افراد ادعای تولید ۳ میلیون تن برنج در داخل را مطرح می‌کنند، اما احمدخانی نوذری معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد این موضوع را تکذیب کرد و گفت: ادعای تولید ۳ میلیون تن برنج داخلی در سال در حالی مطرح شده است که تاکنون در هیچ سالی چنین رکورد تولیدی ثبت نشده است و میزان تولید برنج داخلی در سال ۱۴۰۱ نیز با استناد به آمار معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی کمتر از ۲.۵ میلیون تن برآورد می‌شود.

خانی نوذری با بیان اینکه طبق آمار گمرک در سال گذشته کمتر از ۱.۹ میلیون تن برنج وارد شده است، افزود: با وجود برخی ادعا‌ها در داخل جای این سوال مطرح است که با احتساب ادعای این حجم تولید برنج داخلی و واردات برنج خارجی چطور ممکن است در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد بالغ بر ۳۰۰ درصدی قیمت برنج داخلی و افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار باشیم؟

علی‌رغم آنکه برخی نمایندگان مجلس خبر از واردات برنج با ارز دولتی و فساد در خصوص واردات برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی دادند، اما معاونت توسعه بازرگانی با اشاره به میانگین واردات برنج در مدت ده ساله اخیر ضمن رد پرداخت ارز ترجیجی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج خارجی گفت: ارز واردات برنج خارجی نیمایی است.

خانی نوذری متوسط سالانه ورود برنج خارجی به کشور را یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: این میزان در سال ۱۴۰۱ با حدود ۳۰ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسید. ثبت چنین رقمی مسبوق به سابقه بوده، به طوریکه در برخی سال‌های دهه ۹۰ و قبل از آن، نه تنها واردات به نزدیک ۲ میلیون تن هم رسید، بلکه در سال‌هایی از ۲ میلیون تن هم گذشت.

معاونت توسعه بازرگانی گفت: با کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تنی واردات در یک دهه گذشته، وارداتی بالغ بر یک میلیون تن را برای امسال هدف گذاری نموده‌ایم؛ در ۹ ماه نخست امسال این سیاست‌ها اجرایی شده و سقف برنامه ریزی شده رعایت شده است. تا تحقق خودکفایی برنج در داخل، سیاست واردات برنج در راستای مدیریت بازار مصرف و ایجاد تعادل در بازار داخل انجام می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: