April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۷۲۷
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
رمضانی گفت: مبلغ جایزه شانزدهمین جایزه جلال آل احمد به برگزیدگان ۴۰۰ میلیون تومان و به شایستگان تقدیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

اهدای جایزه ۴۰۰ میلیون تومانی جلال آل احمد به برگزیدگان

نشست خبری شانزدهمین جایزه جلال آل احمد در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران هدف از برگزاری جایزه جلال آل احمد را رونق ادبیات داستانی در کشور دانست و گفت: برگزاری این جایزه می‌تواند قطعه‌ای از این اتفاق را رقم بزند و آموزش و کمک به تولید نیازمند پیگیری از سوی متولیان حوزه نشر است. ادبیات آینه‌ای از آمار کتاب در کشور است و به غیر کتابت پر عنوان‌ترین و پرخوان‌ترین رده‌ها در مجموعه رده‌های موضوعی منتشره در کشور صنعت نشر است.

رمضانی ادامه داد: امسال شانزدهمین دوره جایزه جلال همزمان با یکصدمین سالگرد تولد جلال آل احمد شد. رویداد‌هایی هم به مناسبت این یکصدمین سالگرد برگزار شد. ما در روز ۱۱ آذر در زادگاه جلال آل احمد در شهر طالقان نشستی را با حضور نویسندگان، ادبا و مردم این شهر داشتیم. اجتماع برگزیدگان نویسندگان حوزه ادبیات داستانی به صورت مجزا برگزار خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: سال گذشته هفتادمین سال انتشار «غربزدگی» جلال آل احمد بود. امسال مجموعه دبیرخانه جایزه جلال تصمیم گرفت توجه ویژه‌ای به کتاب «سفر به ولایت عزرائیل» به مناسبت اتفاقات غزه کند و نشست‌هایی پیرامون آن برگزار شد. جلال در همان سفر اول به فلسطین اشغالی نسبت آپارتاید موجود اعتراض کرد و در بخشی از کتابش نوشت: «درست توجه کنید، این گناهی که از آن یاد می‌کنید، گناهی است که غربی‌ها مرتکب شدند و منِ شرقی کفاره می‌دهم [..]». این کتاب در همان دوران واکنش مقام معظم رهبری را بر انگیخت.

به گفته علی رمضانی، مبلغ جایزه جلال آل احمد مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بود و مبلغ جایزه شایستگان تقدیر هم ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در آماری درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه توضیح داد: در حوزه مستندنگاری ۸۹۳ عنوان، در حوزه داستان کوتاه ۴۴۳ عنوان، در بخش رمان ۱۴۷۰ کتاب و در بخش نقد ادبی ۸۳ کتاب به دبیرخانه رسید. در مجموع ۲۰۸۸۹ عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده است.

محقق ادامه داد: حدود ۴۰ هزار عنوان کتاب در این شانزده دوره جایزه جلال به دبیرخانه رسیده و بررسی شده است. در این شانزده دوره تعداد برنده‌شدگان ۱۱۳ نفر بودند. امسال جایزه جلال با دو رویکرد برگزار می‌شود و در ۱۱ استان جایزه جلال آل احمد برگزار شده است.

گلعلی بابایی، دبیر شانزدهمین جایزه ادبی جلال با بیان اینکه در حوزه نقد ادبی کمترین آثار را داشتیم، افزود: ۸۳ اثر به دبیرخانه رسید. شاید پر زحمت‌ترین بخش‌های داستان کوتاه، رمان و مستندنگاری بود، که داوران ساعت‌ها برای هر کدام از آثار وقت گذاشتند و در بعضی از رشته‌ها تصمیم‌گیری برایمان دشوار بود.

جایزه ادبی جلال آل‌احمد هر سال در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» آثار منتشر شده سال قبل را بررسی کرده و برگزیدگان و شایستگان تقدیر بخش‌های چهارگانه را به جامعه ادبی کشور معرفی می‌کند.

اختتامیه «شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» و جشن یکصد سالگی تولد جلال آل احمد با عنوان «یک قرن جلال» چهارشنبه (ششم دی‌ماه ۱۴۰۲) ساعت ۱۸ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان، منتقدان و اهالی ادبیات کشور در تالار وحدت برگزار می‌شود.

گفتنی است نامزد‌های شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «مستندنگاری» و «نقد ادبی» معرفی شدند که به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

مستندنگاری:
«تو خداداد عزیزی هستی» نوشته جواد رستم‏زاده از نشر برید
«روز‌های پیام‌بری: روایتی از زندگی غلامحسین حدادزادگان پیام‌رسان و راننده پیکر شهدا» نوشته روح‌الله شریفی از نشر سوره مهر
«عملیات احیا: روایت صعود یک مجموعه دانش‌بنیان به قله دانش و فناوری الکتروموتور» نوشته محمد حکم‌آبادی از نشر راه یار
«من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» نوشته محمد رحمانی از نشر ایران

داستان بلند و رمان:
«بیروط» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد
«سفر به آتش» نوشته مریم مطهری‌راد از نشر دفتر نشر معارف
«غمسوزی» نوشته اعظم عظیمی از نشر شهرستان ادب
«فصل توت‌های سفید» نوشته سیده عذرا موسوی از نشر شهرستان ادب
«گروگانکشتگی» نوشته نوید ظریف‌کریمی از نشر سوره مهر


مجموعه داستان کوتاه:
«از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی از نشر خزه
«عاصف و الدار» نوشته محمدقائم‏ خانی از نشر صاد

نقد ادبی:
«آخرالزمان در رمان‌های آپوکالیپتیک» نوشته صغری صالحی از نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
«اتصال روایی و بیناروایت: طرحی برای روایت‌شناسی پساساختارگرا» نوشته ساره زیرک از نشر مولی
«جلال آل‏احمد و معاصرانش» نوشته امید طبیب‏زاده از نشر نیلوفر
«زبان علم در پژوهش‌های ادبی» نوشته نعمت‌الله ایران‌زاده، سمیه آقابابایی و محمدمهدی زمانی از نشر خاموش
«سیر تطور، اکنون و آینده رمان» نوشته حامد رشاد از نشر کانون اندیشه جوان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: