April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیاهکارزاده بر اجرایی کردن موافقتنامه‌ها تاکید کرد
کد خبر: ۴۰۶۷۴۹
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
اجرایی کردن موافقتنامه‌های بسته شده مورد تاکید انزلی و لوتوس قرار گرفت تا شاهد مذاکرات برد - برد باشیم.

مذاکرات برد - برد منطقه آزاد انزلی و لوتوس

سالهاست بر فعال بودن مدیران تاکید می‌شود، زیرا مفهوم مدیریت متحول شده و مدیران باید از پشت میزهایشان بیرون بیایند و در جلسات رسمی و تخصصی، بدنبال دستیابی به اهداف باشند. به همین دلیل است که هر تحول در هر اندازه و زمینه ای، سفر مدیران ارشد را بدنبال دارد. جنگ غزه سفر گسترده وزاری خارجه بسیاری از کشور‌ها را بدنبال داشت تا برای ساماندهی این شرایط و در نظرگرفتن اقدامات تاثیرگذار برای ساماندهی شرایط، رایزنی بین طرف‌هایی صورت گیرد که در این نقش نقش آفرین هستند.

اهمیت رایزنی

رایزنی در مباحث اقتصادی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر واقع بینانه نگاه کنیم، رایزنی‌های اقتصادی بسیار پرچالش‌تر و حساس‌تر است. در مباحث اقتصادی باید به نوعی اقدام کرد که جذب سرمایه و سرمایه گذار را رقم بزند و از آنجا که سرمایه گذاران با دقت بیشتری شرایط را رصد می‌کنند، باید مذاکرات و برنامه ریزی‌ها با هدف تامین خواسته‌های سرمایه گذاران انجام شود.

اهمیت مناطق آزاد

یکی از بخش‌های اقتصادی که تاثیر بسیاری در رونق کشور دارند، مناطق ویژه و آزاد اقتصادی هستند. قانون به این مناطق، قدرت‌های پنهانی داده به نوعی که می‌توانند به صورت مستقیم و جدا از قوانین کشور تصمیم گیری داشته باشند. نکته مهم این است که مدیران مناطق آزاد تا چه اندازه دلسوزانه و متعهد به این ماجرا نگاه می‌کنند.

نقش آفرینی انزلی

منطقه آزاد انزلی به واسطه شرایط جغرافیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. انزلی از یک سو مهمترین بخش گردشگری کشور محسوب می‌شود و از سوی دیگر به واسطه ایجاد منطقه آزاد، جایگاه بلندی در عرصه اقتصاد دارند. منطقه آزاد انزلی در جوار دریای خزر قرار گرفته که می‌تواند زمینه ساز ترانزیت کالا در حجم گسترده‌ای باشد. از سوی دیگر شرایط ویژه روسیه و کشور‌های اوراسیا از حساسیت بالایی برخوردار است که با توجه به تحریم ها، تهدید‌ها و شرایط جنگی به وجود آمده، حساب ویژه‌ای روی همکاری با ایران باز کرده اند.

 

بیشتر بخوانید:

تبدیل رویا به خاطره با ظرفیت‌های انزلی



درک درست از ظرفیت‌ها

خوشبختانه مدیریت منطقه آزاد انزلی درک درستی از شرایط موجود دارد و معتقد است در شرایط حساس کنونی، برای گرفتن امتیاز باید دنبال مذاکره و رایزنی بود و پشت میز نشینی فایده‌ای ندارد. به همین دلیل شاهد سفر محمدسجاد سیاهکارزاده، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات همراه به روسیه بودیم، سفری که دستاورد‌های قابل توجهی به همراه داشت. حضور در نشست تخصصی حمل و نقل، لجستیک و مناطق آزاد و برگزاری جلسه کاری مشترک با مدیرعامل منطقه ویژه لوتوس، دو برنامه کاری مهم سفر هیأت اقتصادی عالی رتبه استان گیلان به فدراسیون روسیه بود.

ظرفیت شناسی

یکی از نکات مهم مطرح شده از سوی سیاهکارزاده، برگزاری نشست تخصصی حمل و نقل، لجستیک و مناطق آزاد بود که با حضور مدیران بخش‌های مختلف دولتی وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه، شرکت‌های کشتیرانی و منطقه ویژه لوتوس آستراخان برگزار شد که بر لزوم همکاری بیشتر جهت رفع برخی ناهماهنگی‌های گمرکی و موانع در مسیر حمل و کالا از مسیر رود ولگا تصریح شد. سیاهکارزاده با اعلام اینکه در این نشست تخصصی ظرفیت‌ها و مزیت‌های قانونی، زیرساختی و برنامه‌های حمایتی- تشویقی سازمان منطقه آزاد انزلی معرفی شد گفت: معرفی ظرفیت‌ها برای افزایش میزان حضور سرمایه گذاران روسی در این منطقه به منظور ارتقای سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تولیدی-صنعتی و گردشگری بود. وی افزود: از شرکت‌های روسی جهت حضور در نخستین منطقه آزاد شمال ایران دعوت به عمل آمد.

اتصال خط ریل سراسری

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اتصال قریب الوقوع مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری گفت: با تحقق این مهم، مهمترین زیرساخت برای فعال سازی کریدور شمال جنوب تکمیل می‌شود و شاهد ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری جدید چند وجهی در حوزه‌های ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بین دو کشور و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و اقیانوس هند خواهیم بود؛ موضوعی که در اولویت کاری سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

فعالسازی توافقنامه‌ها

سیاهکارزاده به تشریح دیدار با سرگئی میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان پرداخت و گفت: تمرکز بر سازوکار فعال سازی توافقنامه‌های منعقده در سال‌های گذشته براساس تغییر و تحولات و نیاز‌های رو به رشد کنونی و فرصت‌های جدید همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال جنوب هدف دیگر دیدار با میلوشکین بود. وی با اشاره به اهمیت عملیاتی سازی توافقنامه‌های فی مابین با توجه به اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری ایران، خواستار شناسایی موانع پیش روی اجرایی شدن موضوعات مورد توافق با همکاری دو طرف شد و تأکید کرد: با توجه به سرمایه گذاری ایرانیان در بخش‌های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، همکاری جهت حضور سرمایه گذاران تولیدی-صنعتی بخش خصوصی روسی در منطقه آزاد انزلی، زمینه تعمیم الگوی همکاری اقتصادی دو منطقه آزاد به روابط دو کشور ایران و روسیه را فرآهم می‌کند.

ضرورت نقش آفرینی

میلوشکین نیز با استقبال از عزم جدی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برای اجرای توافقنامه‌های منعقده، گفت: افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ترکیبی، ترانزیتی، سرمایه گذاری مشترک تولیدی و خدمات بازرگانی و گردشگری الزامی است. وی منطقه آزاد انزلی و آستراخان را به عنوان دروازه اصلی ورود به بازار‌های دو کشور توصیف کرد و گفت: این دو قطب بزرگ اقتصادی باید نقش بیشتر و محوری در گسترش مناسبات فدراسیون روسیه و ایران ایفا کنند و این ظرفیت و عزم جدی در دو طرف وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: