April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۷۵۴
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

گردشگری سلامت در کانون توجه

گردشگری مهمترین، کم هزینه ترین، سریع ترین، زودبازده ترین، جذاب‌ترین و کارامدترین روش برای کسب درآمد و رونق اقتصادی است. در شرایطی که دستیابی به اشتغالزایی و درآمد یک برنامه زمان بر و پر هزینه است، گردشگری بهترین راهکار برای عبور از این چالش است. تنوع گردشگری در عرصه‌های گوناگون وجود دارد، اما نکته مهم اینجاست که بتوانیم از ظرفیت گردشگری در همه زمینه‌ها استفاده کنیم.

طب سنتی

یکی از مهمترین بخش‌های گردشگری، به حوزه سلامت مربوط می‌شود. سلامت در دو بخش طب سنتی و علوم دانشگاهی تعریف می‌شود. در حوزه طب سنتی، از کشت هدفمند گیاهان دارویی تا برداشت گیاهان از کوه و دشت گسترش می‌یابد. اما این انتهای کار نیست و طب سنتی باعث ایجاد کارخانه‌های بزرگ دمنوش و مغازه‌های عطاری شده که هر کدام باعث گردش مالی بسیار بالا و اشتغالزایی قابل توجهی شده است.

پزشک دانشگاهی

سلامت در بخش علوم دانشگاهی نیز گستره بسیاری دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی که به تربیت دانشجویان پزشکی می‌پردازد، مراکز درمانی که محلی برای ویزیت بیماران است. بیمارستان‌ها که مراکز تخصصی مجهز به انواع دستگاه‌های عکس برداری و اتاق‌های عمل می‌شود. آزمایشگاه‌ها که به صورت تخصصی بیماری‌ها را شناسایی می‌کنند. کارخانه‌های داروسازی که به تولید انواع دارو‌ها می‌پردازند. داروخانه‌ها که مسوولیت توزیع دارو‌ها را بر عهده دارند. تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی که تامین بخشی از نیاز‌های درمانی را بر عهده دارند و بسیاری موارد دیگر که باعث شده درمان از ارزش بسیار بالایی برخوردار شود.

گردشگری سلامت

سلامت به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند درآمدزایی داشته باشد. اگر بتوانیم ظرفیت‌های سلامت را در کشور گسترش دهیم، نه تنها بیماران کشورمان را درمان می‌کنیم، بلکه می‌توانیم به مرکزی برای درمان بیماران دیگر نقاط جهان تبدیل شویم. هرچقدر بتوانیم در حوزه گردشگری سلامت بهتر و گسترده‌تر عمل کنیم، به کانونی برای تامین سلامت تبدیل می‌شویم. سلامت برای مردم به اندازه‌ای اهمیت دارد که به هر روشی متوسل می‌شوند. کشور چین تنها بدلیل روش‌هایی همچون طب سوزنی، به مرکزی برای مراجعه بیماران به ویژه آن‌هایی که از درمان ناامید شده اند، تبدیل شده، وضعیتی که نشان می‌دهد دارو و درمان تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بی ارزش شدن پول ملی

یکی از بحران‌هایی که اقتصاد کشورمان را درگیر کرده، بی ارزش شدن روزافزون پول ملی است. هنگامی که قیمت دلار در برابر ریال ۵۰ هزار برابر شده، یعنی روز به روز با بحران‌های جدی‌تر رو به رو می‌شویم. هنگامی که پول ملی بدین اندازه بی ارزش نشده بود، شاهد ارقام بالای قاچاق کالا بودیم، در حالی که امروز قاچاق کالا معکوس شده و از محصولات کشاورزی تا دیگر تولیدات داخلی بخوبی صادر و حتی قاچاق می‌شود. این شرایط در مورد دارو و درمان نیز وجود دارد. درگذشته که ریال در برابر دلار ارزش داشت، مردم برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند، اما از وقتی پول ملی بی ارزش شد، مردم دیگر برای درمان به خارج از کشور نمی‌روند و البته شاهد هجوم گسترده مردم برای درمان به کشور هستیم.

 

بیشتر بخوانید:

یلدای تحول آفرین



درمان‌های ارزان قیمت

قیمت کلیه در ایران حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که اگر به دلار حساب کنیم، حدود ۱۰۰۰۰ دلار می‌شود این در حالی است که قیمت جهانی کلیه تو آمریکا ۲۶۲ هزار دلار است. این عدد نشان می‌دهد اگر یک نفر کلیه اش را در آمریکا بفروشد و به ایران بازگردد، می‌تواند با دو میلیارد و ششصد میلیون تومان علاوه بر خرید خانه و ماشین یک کلیه هم برای خودش بخرد. این اعداد در خصوص درمان‌های دیگر از جمله عمل قلب باز نیز قابل تعمیم است، اعدادی که نشان می‌دهد درمان در ایران تا چه اندازه می‌تواند برای کسانی که دلار دارند، ارزان باشد.

پزشکان توانمند متخصص

نکته بسیار جالبی که در این زمینه وجود دارد، پزشکان متخصص و با تجربه‌ای است که در سطح جهانی مطرح هستند و حتی برند شده اند. امروزه بیماران دیگر کشور‌ها به سوی ایران می‌آیند تا با قیمت بسیار ارزان درمان شوند و، چون ارزش پول ملی ایران به پایین‌ترین درجه سقوط کرده و دیگر کشور‌ها توانسته اند ارزش پول خود را حفظ کنند، استفاده از تخصص پزشکان ایرانی بسیار مقرون به صرفه است، به نوعی که بیماران خارجی تعیین می‌کنند کدام پزشک درمان آن‌ها را بر عهده بگیرد.

دلالان سلامت

در حالی که همه چیز برای جذب بیماران خارجی فراهم است، مراکز درمانی مناسب می‌تواند بسیار موثر باشد. امروزه گروه‌هایی برای جذب بیماران خارجی فعالیت می‌کنند. این دلالان سلامت، با بیماران خارجی رایزنی و شرایط را مطابق میل ان‌ها تعیین می‌کنند. بیماران خارجی اعلام می‌کنند که در کدام بیمارستان، زیر نظر کدام پزشک، چه زمان و چگونه درمان شوند و بقیه کار را بدست دلالان سلامت می‌سپارند.

مراکز درمانی مناسب

بهترین شرایط برای جذب بیماران خارجی، داشتن مراکز درمانی توانمند است. هرچقدر بیمارستان با کیفیت و مجهز باشد، به همان اندازه می‌تواند در جذب بیماران خارجی موثر واقع شود. با این وجود بسیاری از مراکز درمانی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و امروزه با معضل بیمارستان‌های فرسوده رو به رو هستیم. بنابر این نیاز به مراکز درمانی جدید بشدت احساس می‌شود. اگرچه مراکز درمانی از معافیت‌های قابل قبول و سوددهی مناسبی رو به رو هستند، اما تجمع مراکز درمانی در تهران و استان‌های بزرگ باعث شده تا مناطق محروم و کم برخوردار با چالش جدی رو به رو شوند.

مسوولیت اجتماعی

یکی از مناطق محروم کشور، استان هرمزگان است. با وجود گستردگی استان هرمزگان، مراکز درمانی مناسبی در این منطقه وجود ندارد و مردم برای درمان ناچار می‌شوند به استان‌های دیگر مراجعه کنند. اما بتازگی اتفاق جالبی در استان هرمزگان رخ داده، اتفاقی که از این استان به عنوان الگو یاد می‌شود. ساخت بیمارستان فوق تخصصی ۱۱۲ تختخوابی کودکان، تامین تجهیزات بخش دیالیز بیمارستان شهید محمدی و درمانگاه فرهنگیان بندرعباس با پیگیری و همت شرکت پالایش نفت بندر عباس صورت گرفته است. نقش آفرینی اسحاق جعفری فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید تندگویان شرکت پالایش نفت بندرعباس به اندازه‌ای تاثیرگذار بوده که به عنوان برترین فرمانده پایگاه بسیج کارگران و کارخانجات کشور در جشنواره مالک اشتر بسیج برگزیده شد. این قبیل مراکز درمانی می‌تواند از یک سو نیاز‌های درمانی منطقه را مرتفع کند و از سوی دیگر گزینه مناسبی برای جذب گردشگران سلامت باشد.

 

دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: