April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۸۴۴
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی گفت: فروش نفت، اخذ مالیات یا مالیات ستانی، اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز و فروش اموال مازاد مهم‌ترین منابع درآمدی دولت در بودجه سال آینده است.

نفت و مالیات مهم‌ترین منابع درآمدی دولت در بودجه سال آینده/ رشد اقتصادی بدون توسعه اقتصادی/ افزایش دوبرابری مالیات ستانی

محمدرضا جهان بیگلری در گفتگوی اختصاصی با "پول نیوز"با اشاره به لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳ افزود: معمولاً برنامه بودجه‌ای کشورها بر اساس اهداف اقتصادی در یک سال پیش رو تعیین و با رأی نمایندگان تصویب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تراز توسعه اقتصادی با رشد اقتصادی مسئله مهمی در بودجه است، ادامه داد: بیشتر کشورهای توسعه‌یافته از منظر اقتصادی به فکر توازن ثبات در توسعه اقتصاد و رشد اقتصادی هم‌زمان هستند و کشورهای درحال‌توسعه تمام هدفشان بیشتر بر توسعه اقتصادی با رشد اقتصادی کمتر است تا بتوانند ثبات زیرساخت اقتصاد تورم قابل‌کنترل را فراهم آورند.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بودجه پیشنهادی سال آینده تصریح کرد: در کشور ایران بالاخص در بودجه سال ۱۴۰۳ صرفاً به رشد اقتصادی توجه شده و توسعه اقتصادی بسیار کمتر دیده شده و حتی می‌توان گفت اصلاً دیده نشده است.

 

جهان بیگلری گفت: اگر به مفهوم عامه این دو عبارت توجه کنید کاملاً متوجه خواهید شد که چه انتظاری در بودجه پیشنهادی دولت برآورد شده است.

 

وی در ادامه با توضیح واژه‌های "رشد" و" توسعه "اقتصادی افزود: رشد اقتصادی را می‌توان به معنای افزایش ارزش کالاها و خدمات متناسب با تورم در طول بازده زمان مشخص تعریف کرد؛ اما توسعه اقتصادی، تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی اعم از ظرفیت‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی است و در توسعه اقتصادی، رشد کمی تولید حاصل خواهد شد؛ اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز دگرگون خواهند شد.

 

این کارشناس اقتصادی به بررسی تفاوت‌های توسعه اقتصادی با رشد اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: رشد اقتصادی یک عامل کمی است که کل تولید را اندازه‌گیری می‌کند، اما توسعه اقتصادی عامل کیفی است که بر ارتقای سطح زندگی مردم تأکید دارد.

 

بیشتر بخوانید: بودجه تورمی سال آینده میراث‌دار بودجه‌های قبلی

 

جهان بیگلری اضافه کرد: ایران تنها کشوری است که دولت، بودجه سال ۱۴۰۳ را بر رشد اقتصادی بدون درنظرگرفتن ارتقای سطح زندگی مردم یا همان توسعه اقتصادی تدوین کرده است که نتیجه تدوین چنین لایحه‌ای فشار بیشتر بر قشر متوسط و فقیر جامعه خواهد بود.

 

وی تنها هدف دولت از تدوین بودجه ۱۴۰۳ را تأمین بودجه سالیانه ذکر کرد و گفت: در بررسی و تحلیل بودجه سال آینده هیچ‌گونه هدف اقتصادی به‌جز تأمین بودجه دولت قابل‌مشاهده نیست.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تأمین بودجه کشور سال‌ها از طریق فروش نفت بود، افزود: با افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و کاهش فروش نفت دولت تصمیم به مالیات ستانی گرفته است و اخذ مالیات در مقایسه با بودجه سال گذشته بیش از دوبرابر تعیین شده است.

 

جهان بیگلری در ادامه درباره سرفصل‌های تأمین بودجه اظهار داشت: فروش نفت، اخذ مالیات یا مالیات ستانی، اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز و فروش اموال مازاد مهم‌ترین منابع درآمدی دولت در بودجه سال آینده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: