April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۸۵۷
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
0
در نقشه راه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هدف ۵ برابر شدن ظرفیت این نیروگاه‌ها تا اوج مصرف سال آینده دیده می‌شود و برنامه‌های حمایتی در این خصوص اجرا شده است.

خیز تجدیدپذیرها برای رسیدن به ظرفیت ۵ برابری تا تابستان ۱۴۰۳

نگاهی به آمار‌های سرمایه گذاری در بخش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اقبال کشور‌های توسعه یافته و همینطور در حال توسعه را به مقوله انرژی پاک و حرکت به سمت انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر برجسته می‌کند. توسعه فناوری و تبدیل شدن این نیروگاه‌ها به عنوان یکی از راه‌های کم هزینه تولید برق نیز در تسریع پیشرفت توسعه تجدیدپذیر‌ها تاثیرگذار بوده است. پیش تر، هزینه نصب هر کیلووات نیروگاه تجدیدپذیر حدود ۴ هزار دلار بود که اکنون قیمت تجهیزات ساخت این نیروگاه‌ها رو به کاهش بوده و به ۵۰۰ دلار رسیده است.

ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در ایران در حال حاضر بیش از هزار مگاوات است که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و بهره مندی ما از انرژی خورشیدی، میزان قابل توجهی نیست. شاید بتوان گفت با تکیه بر سوخت‌های فسیلی در سال‌های گذشته برای تولید برق، توسعه تدریجی تجدیدپذیر‌ها مغفول مانده باشد.

ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه تجدیدپذیر چشم اندازی بود که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو تا پایان دولت ترسیم کرد، که البته سرعت این توسعه نیز تاکنون که نیمی از عمر دولت سیزدهم گذشته قابل توجه نبوده و جای خالی ظرفیت‌های بیشتری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سبد نیروگاهی کشور حس می‌شود.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور است گفت: با توجه به حساسیت‌های وزیر نیرو و فعالیت‌هایی که ساتبا انجام داده ریل‌گذاری خوبی صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که اکنون توربین و پنل‌های تجدید پذیر‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود و اکنون احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر شدت خوبی گرفته است.

معاون وزیر نیرو از سال آتی به عنوان سال تحول نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنعت برق یاد کرد و گفت: ۳ هزار تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال احداث می‌شود که در تابستان آینده می‌توانیم بخشی از آن را مورد استفاده قرار دهیم و این برنامه‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت و می‌توانیم بگوییم برای ۱۰ سال آینده که یک ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی در تولید برق سبز خواهیم داشت.

او افزود: نگاه به تجدیدپذیر‌ها با توجه به موضوع هوای پاک، شرایط محیط زیستی و حفظ منابع سوختی به طور جدی در صنعت برق دیده شده و برای سال آینده تجدید پذیر‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. برای اینکه صنعت تجدیدپذیر رشد کند باید به موضوع سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود اقداماتی که انجام شده بیشتر در بخش تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذار است و این صنعت نیز مزایای زیادی برای ورود و توسعه دارد.

همچنین محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در خصوص وضعیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌گوید: اکنون نزدیک به ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت است که باید بحث‌های اجرایی آن‌ها را پیگیری کرد. این پروژه‌ها ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا مشکل ناترازی سوخت و برق در کشور برطرف شود. باید ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر توسط سرمایه‌گذاران در کشور ظرف ۷ ماه انجام شود چرا که ظرفیت آن در کشور ایجاد شده و اگر همت شود می‌توان ۱۰ هزار مگاوات برنامه اعلامی وزیر نیرو را تا پایان دولت محقق کرد.

در روز‌های اخیر نیز اجرای طرح احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر به عنوان بزرگترین قرارداد یکجای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در غرب آسیا با حضور رئیس جمهور کلید خورد تا در نقشه راه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هدف ۵ برابر شدن ظرفیت این نیروگاه‌ها تا اوج مصرف سال آینده دیده شود.

در راستای توسعه تجدیدپدیر‌ها نیز وزارت نیرو به تازگی افزایش قیمت خرید تضمینی برق از منبع تجدیدپذیر را ابلاغ کرده که بر اساس آن قیمت خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی مشمول طرح حمایت از اقشار کم‌درآمد به‌ازای هر کیلووات‌ساعت ۳۰ هزار ریال تعیین شده است. همچنین قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر، برای هر کیلووات ساعت ۲۵ هزار ریال تعیین شده است. علاوه بر آن نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس با ظرفیت ۲۰ کیلووات تا یک مگاوات برای هر کیلووات ساعت ۲۲ هزار ریال تعیین شده است. در مجموع نرخ‌های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. با این افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر در کنار مدل‌های مختلف تامین سرمایه برای سرمایه گذاران، امید می‌رود انگیزه لازم برای تزریق سرمایه از سوی سرمایه گذاران با هدف توسعه ظرفیت انرژی سبز در کشور ایجاد شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: