April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۸۶۶
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
با ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﺎﻧﻮن اﺻﻼح ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺎﻟﯿﺎتﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎی ﺟﻠﻮگیری از ﻓﺮار ﻣﺎﻟﯿﺎتی گام ﻣﻬمی ﺑﻮده که ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان درآﻣﺪﻫﺎی ﻣﺎﻟﯿﺎتی و کاﻫﺶ ﻓﺮار ﻣﺎﻟﯿﺎتی از ﺳﻮی دوﻟﺖ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

کشف فرار مالیاتی ۱۴۸۰ میلیاردی فروشنده لوازم خانگی

ﺟﻠﻮگیری از ﻓﺮار ﻣﺎﻟﯿﺎتی طی ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﺑﺎزار ﻧﻔﺖ از دﻏﺪﻏﻪﻫﺎی ﻣﻬﻢ دوﻟﺖ در ﻋﺮﺻﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ با ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﺎﻧﻮن اﺻﻼح ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺎﻟﯿﺎتﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮاﻫﺎی ﺟﻠﻮگیری از ﻓﺮار ﻣﺎﻟﯿﺎتی گام ﻣﻬمی ﺑﻮده که ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان درآﻣﺪﻫﺎی ﻣﺎﻟﯿﺎتی و کاﻫﺶ ﻓﺮار ﻣﺎﻟﯿﺎتی از ﺳﻮی دوﻟﺖ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

 

وضع مالیات به عنوان یکی از اساسی‌ترین امتیازات دولت برای تضمین درآمد‌های دولتی است با توجه به اینکه مالیات منبع اصلی تامین هزینه‌های عمومی است نقش مهمی را در مدیریت اقتصاد کلانیفا می‌کند و به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های تضمین رشد اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است بر همین اساس شناخت عواملی که بتواند میزان درآمد‌های مالی از ضروریات یک نظام مالیاتی تلقی می‌کردند فرار مالیاتی به عنوان یکی از مهمترین زمینه‌های کاهش درآمد‌های مالیاتی همواره مورد توجه دست اندرکاران و سیاستگذاران کشور‌ها بوده و تلاش‌های گسترده برای شناسایی پدیده و عوامل موثر بر آن در کشور‌های مختلف صورت پذیرفته و در همین راستا در نظام‌های مالیاتی برای مبارزه با این پدیده ضمانت‌های مختلفی در نظر گرفته شده است

فرار مالیات انگیزه اصلی برای روی آوردن به اقتصاد زیر زمینی است. در بسیاری از موارد دیده شده که تولیدکنندگان کالا برای فرار از مالیات تمام یا بخشی از درآمد خود را به مراجع مالیاتی اعلام نمی‌کنند. این امر در مورد مالیات مستقم وغیر مستقیم صدق می‌کند. وهمچنین حقوق وعوارضی گمرکی که بر واردات وضع می‌شود، نیز نوعی مالیات است و کالای همراه مسافر به طور کلی معاف از مالیات است. در این مورد باید گفت در صورتی که تجار و بازرگانان کالای خود را به مراجع گمرکی اظهار نکنند مرتکب نوعی عمل قاچاق شده، کالای واردات شده قاچاق محسوب می‌گردد و جزء فعالیت‌های اقتصاد زیر زمینی به حساب می‌آید.

فرار مالیاتی یک نو تقلب است که به طور خلاصه علیه یک نهاد اقتصاد دولتی صورت می‌گیرد؛ و دولت ساختار و سطح مالیات‌ها را تعیین و نحوی نظارت و ساز و کار لازم برای دریافت آن را در نظر می‌گیرد.

فرار مالیاتی ریشه در عناصر اصلی درگیر در اقتصاد زیر زمینی دارد این عناصر را فرار مالیاتی می‌توان نامید.

مالیات از اصلی‌ترین و مشروع‌ترین منابع تأمین اعتبار در یک اقتصاد سالم است. پرداخت مالیات بر عهده مؤدی است. مؤدی صاحب درآمد مشمول مالیات است. مؤدی مالک ارزش افزوده سرمایه‌ای است که به کار گرفته شده و درآمد ناشی از کارکرد سرمایه را تحصیل نموده است؛ و لذا وضع نوع مالیات و مأخذ مالیات و میزان مالیات، و نحوی محاسبه درآمد مشمول مالیات موضوع قانون مالیات‌های مستقیم است که قانون گذار و دولت مجری طرح و وزارت امور اقتصادی و دارایی متوالی وصول و ارسال آن به خزانه داری کل می‌باشد.

درآمد مالیاتی نقش بسزایی در تأمین هزینه‌های دولت دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا دولت در راستای شکوفایی، رشد و رونق اقتصادی، سرمایه گذاری کند. اما تحقق این هدف، با وجود فرا مالیاتی باعث اختلال می‌شود فرار مالیاتی را می‌توان یکی از مظاهر فساد اقتصادی شمرد. واضح است فرار مالیاتی در مبلغ کلان و سنگین و نه مبلغ ناچیز مالیاتی صورت می‌گیرد. این استدلال نیز درست است که بیشتر افراد فرار از مالیات بر ثروت و مالیات دارایی دارند و معمولاً به منظور مصرف بیشتر، فرار مالیات صورت نمی‌گیرد، چون افراد ترجیح می‌دهند مبلغ فرار از مالیات را پس انداز، و در چشم انداز بلند مدت استفاده کنند.

 

حمیدرضا محمدابراهیمی، مدیرکل امور مالیاتی فارس به ارائه جزئیاتی درخصوص نحوه فرار مالیاتی فرد مذکور پرداخت و اظهار داشت: در اجرای بازرسی موضوع ماده (۱۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم از شرکت مذکور با همکاری پلیس امنیت اقتصادی استان مشخص شد این شخص در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کالای لوازم خانگی به صورت عمده و به اشخاص واسطه و فعال در زمینه صنف مذکور به فروش رسانده است.

وی با اشاره به روند رسیدگی مالیاتی این پرونده افزود: در ابتدا نسبت به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی برای این فرد اقدام شد و پس از رسیدگی به اسناد و مدارک به دست آمده، صدور اوراق تشخیص مالیات عملکرد سنوات ۱۳۹۹ لغایت ۱۴۰۱ به میزان بالغ بر ۱۴۸۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر در مرحله قطعیت و وصول است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس خاطرنشان کرد: میزان مالیات بر ارزش افزوده حاصل از فروش شرکت مذکور نیز در دست رسیدگی و مطالبه قرار دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: