April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تیموری دستور برگزاری سمینار‌های تخصصی را صادر کرد
کد خبر: ۴۰۶۹۰۴
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل سایپا دستور برگزاری سمینار‌های تخصصی را صادر کرد تا خط تولید این خودروساز بزرگ به سوی خودرو‌های برقی و هیبرید برود.

خط تولید سایپا در انتظار خودرو‌های برقی و هیبرید

آلودگی هوا بیداد می‌کند که ریشه در خودرو‌های با سوخت فسیلی دارد. آمار مرگ و میر‌ها نشان می‌دهد که خودرو نقش مهمی در این بحران دارد. اگرچه همه روزه شاهد بهبود کیفیت سوخت موتور خودرو‌ها هستیم، اما کفایت نمی‌کند و همچنان خروجی اگزوز خودروها، مرگ را هشدار می‌دهد. از سوی دیگر لایه اوزون که حافظ زمین در برابر اشعه مرگبار خورشید است، سوراخ شده و این سوراخ روز به روز بزرگتر می‌شود، شرایطی که بیانگر تهدید جدی زمین و حیات روی آن است.از سوی دیگر امکان حذف خودرو وجود ندارد. امروزه برای هرکاری به خودرو نیاز داریم و این نیاز، خودروسازان بزرگی را رقم زده که به صورت گسترده اقدام به تولید خودرو می‌کنند. این بحران‌ها باعث شد تا تامین انرژی خودرو‌ها از سوخت‌های فسیلی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر برود که خودرو‌های برقی را رقم زد.

 

امروزه خودرو‌های برقی کمترین آلودگی را باعث می‌شوند که باعث شده استقبال از این خودرو‌ها در دستور کار بسیاری از کشور‌ها قرار گیرد.تولیدکنندگان بزرگ خودرو متوجه این حساسیت شده و خط تولید خود را به سوی خودرو برقی هدایت کرده اند، اما آن دسته از خودروسازانی که آینده نگری کمتری دارند، همچنان در فاز تولید خودرو بنزینی حرکت می‌کنند و تلاش خود را معطوف این کرده اند که میزان مصرف بنزین کمتر شود، غافل از اینکه هرچقدر هم بنزین کمتری مصرف شود، بازهم باعث آلودگی هوا می‌شوند.

دستور برگزاری سمینار

در ایران نیز توجه به خودرو‌های برقی بسیار جدی شده که گروه خودروسازی سایپا در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند. برای آنکه بتوانیم به سوی تولید خودرو برقی برویم، باید اطلاعات و درک درستی از اهمیت تغییر خط تولید خودرو از بنزینی به برقی داشته باشیم. در این زمینه محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزاری سمینار‌های تخصصی را در دستور کار قرار داده که با هدف آشنایی بیشتر و بهتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی این گروه خودروساز، طراحی و تولید خودرو‌های برقی، مزایا و معایب خودرو‌های برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، است.

سمینار در هفت حوزه

سلسله سمینار‌های علمی و تخصصی در مورد خودرو‌های برقی به همت مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و با همکاری شرکت‌های گروه سایپا در هفت محور "رویکرد جهانی در توسعه خودرو‌های برقی، باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی ساخت، بررسی تکنولوژی و چالش‌های خودرو‌های برقی، بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودرو‌های برقی، ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودرو‌های برقی و معرفی خودرو‌های پیل سوختی" به صورت هفتگی و مستمر برگزار می‌شود.

خودرو برقی نیازمند حمایت

نخستین سمینار تخصصی و علمی سایپا به عنوان "آشنایی با خودرو‌های برقی، تکنولوژی‌ها و چالش‌ها" برگزار شد که مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه خودروسازان جهانی، تولید خودرو‌های فسیلی را کاهش داده و به سمت تولید خودرو‌های برقی و هیبرید گام بر می‌دارند، گفت: گروه سایپا تولید خودرو‌های برقی و هیبرید را با جدیت دنبال می‌کند، اما تولید و عرضه گسترده خودرو‌های برقی مستلزم حمایت سیاست‌گذاران و شبکه بانکی است. امیرحسین طیبی، در با اشاره به تاریخچه تولید خودرو‌های برقی در دنیا، تصریح کرد: شروع تولید خودرو‌های برقی در دنیا به سال ۱۸۳۲ بر می‌گردد؛ در آن زمان به دلیل چالش تامین منبع انرژی، تولید خودرو‌های برقی متوقف شد و خودرو‌هایی که سوخت فسیلی استفاده می‌کردند به دلیل ارزان بودن سوخت، به تولید انبوه رسیدند. مجددا تولید خودرو‌های برقی در سال ۱۹۹۱ توسط شرکت جنرال موتورز آغاز شد و پس از آن سایر خودروسازان مطرح دنیا، چون هوندا، تسلا در این حوزه فعالیت خود را توسعه دادند، به نحوی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیون خودرو برقی در دنیا تردد خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

گام های استوار سایپا در مسیر حمایت از دانش بنیان



دلایل برقی شدن

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا در خصوص چرایی حرکت به سمت تولید خودرو‌های برقی گفت: آلودگی محیط زیست و هوا، استاندارد‌های ایمنی، آلودگی صوتی، بالا بودن متوسط مصرف سوخت ناوگان، هزینه نگهداری پایین، الزام به قرار‌گیری در مسیر توسعه جهانی، تغییر در سبک زندگی و... باعث شده که سهم تولید خودرو‌های فسیلی در شرکت‌های خودروساز جهانی کاهش پیدا کند و تولید خودرو‌های برقی که مزیت‌های زیادی دارند، افزایشی شود.

کاهش ۵ درصدی مصرف

طیبی با بیان اینکه خودروسازان طبق قانون (مصوب هیات وزیران) باید سالانه ۵ درصد مصرف سوخت محصولات خود را کاهش دهند، افزود: طی ۲۴ ماه اخیر، گروه سایپا توسعه تکنولوژی را با جدیت دنبال کرده، بدین جهت در بهینه‌سازی موتور‌های موجود و طراحی موتور‌های جدید اقدامات متعددی صورت گرفته، اما برای کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی هوا، گروه سایپا به سمت تولید خودرو‌های برقی و هیبرید رفته است. او با بیان اینکه صنعت خودروی برقی در ایران نوپا است و توسعه این امر نیازمند فراهم کردن زیرساخت و سرمایه گذاری است، گفت: برای آنکه تولید و عرضه خودرو‌های برقی در کشورمان فراگیر شود، به حمایت و پشتیبانی سیاست‌گذاران و شبکه بانکی نیاز داریم و همچنین مانند سایر کشور‌ها باید مکانیزم جدید در تولید و توسعه این صنعت طراحی شود.

خودرو برقی در فاز جهانی

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تمام شرکت‌های مطرح و بزرگ خودروساز دنیا تولید خودرو برقی را در دستور کار خود قرار داده به نحوی که شرکت فورد، فروش ۶۰۰ هزار خودرو تمام برقی تا سال ۲۰۲۶ را دنبال می‌کند، افزود: شرکت جنرال موتورز نیز هدف‌گذاری کرده که در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ بیش از ۴۰۰ هزار خودروی برقی تولید کند، شرکت فولکس واگن تا سال ۲۰۳۳ تمام محصولات خود را برقی خواهد کرد و تویوتا معرفی ۱۰ مدل جدید خودروی برقی تا سال ۲۰۲۶ را در دستور کار خود قرار داده است. او گفت: گروه خودروسازی سایپا تولید خودرو‌های برقی و هیبرید را با جدیت دنبال می‌کند، از همین رو تولید خودرو‌های برقی بر روی پلتفرم‌های SP۰ و SP۱۰۰ و همکاری با شرکت‌های همکار و پیشرو در این زمینه همچون چانگان را در دستور کار خود قرار داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: