May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۹۱۰
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفت: اپراتور‌ها باید ظرف شش ماه سرعت اینترنت را ۳۰ درصد افزایش دهند؛ در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.

اپراتور‌ها در ازای افزایش تعرفه، افزایش خدمات هم باید داشته باشند

شبکه خبر در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره افزایش تعرفه اینترنت با آسوشه، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و معاون اسبق مرکز ملی فضای مجازی، رضایی٬ مدیر کل حقوقی و تنظیم مقررات اپراتور ایرانسل و روحانی نژاد٬ معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفتگو کرد.

آسوشه٬ استاد دانشگاه و کارشناس حوزه فناوری درباره افزایش تعرفه‌ها و شروطی که برای آن گذاشته شده است٬ گفت: افزایش تعرفه‌ها باید انجام می‌شد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مشکلاتی که در شبکه وجود دارد با این روش دستوری که وزارت ارتباطات به عنوان شرط افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت، ارائه خدمات ۵G و افزایش خدمات ۴G قرار داده است حل نمی‌شود.

او ادامه داد: همین حالا چند مصوبه وجود دارد که هنوز اجرایی نشده است، مثلا خدمات اینترنت با استفاده کردن از داده‌های داخلی نسبت به خدمات اینترنت بین‌الملل باید نیم‌بها باشد که هیچ شاخص و هیچ روشی برای آن وجود ندارد که مردم متوجه شوند که اگر هزار تومان هزینه برای اینترنت پرداخت می‌کنند، چه میزانش را اینترنت بین‌الملل و چه حجمی از آن را اینترنت داخلی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی و ابلاغی که به مجموعه‌ها انجام شده موضوع نیم‌بها بودن اینترنت داخلی برای سال‌ها قبل است؛ ولی متاسفانه، چون یک چنین شاخصی وجود نداشته و هیچ روشی برای اندازه‌گیری آن به کاربران شبکه معرفی نشده، همه اپراتور‌ها خدمات را تمام بها حساب می‌کنند چه کاربر از خدمات داخلی استفاده کند و چه از خدمات بین الملل استفاده کند.  

این کارشناس فناوری ادامه داد: این که افزایش قیمت اینترنت داشته باشیم لاجرم است؛ چون تقریبا از سال ۹۵ تغییر جدی اتفاق نیفتاده است و به هرحال این مقدار سرمایه را که اپراتور‌ها در این فضا سرمایه‌گذاری کرده اند اگر در هر کسب و کار دیگری سرمایه گذاری می‌کردند٬ حتما سود بهتری را عایدشان می‌کرد.

آسوشه گفت: افزایش قیمت اینترنت ایرادی ندارد٬، اما در عوض مردم باید واقعا شاهد افزایش کیفیت سرعت و خدمات اینترنت باشند؛ اما متاسفانه آن طور که من اطلاع دارم، هیچ روشی برای اندازه گیری مثلا ۳۰ درصد افزایش سرعت وجود ندارد. نکته بعدی این که وقتی که اعلام می‌شود سرعت شبکه دسترسی بالا رفته است، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد و کاربران چیزی حس نمی‌کنند، فایده‌ای ندارد.

مهدی روحانی نژاد٬ معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره افزایش تعرفه اینترنت و کیفیت خدمات اپراتور‌ها گفت: در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی کاملا نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی داریم و مردم اگر شکایت یا دغدغه دارند با ما تماس بگیرند.

او ادامه داد: اگر که اپراتور‌ها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت اینترنت را ۳۰ درصد افزایش بدهند ما هم ظرف شش ماه بررسی خواهیم کرد. گزارش می‌دهیم که وضعیت سرعت اینترنت چقدر تغییر کرده است و اگر اپراتور‌ها به تعهداتی که دارند عمل نکنند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم خیلی سخت و سنگین برایشان در نظر گرفته شده است.

او گفت: الان ۱۵ سال و حتی بیشتر است که اپراتور‌ها پروانه دارند و آن چیزی که در پروانه آن‌ها بوده را به دقت بررسی کرده‌ایم و تا الان هم هر آنچه که تعهد داشتند را تقریبا با دقت بالایی انجام داده‌اند اگر هم گاهی اوقات تعهدات اتفاق نیفتاده ما برخورد قانونی کرده‌ایم و جریمه هم شده‌اند.  

روحانی نژاد تصریح کرد: افزایش تعرفه اینترنت دلایل مختلفی دارد؛ طبیعتا ما تورم داشتیم و قیمت اینترنت باید افزایش پیدا می‌کرد٬، اما سازمان مقررات رادیویی جزء معدود دستگاه‌های حاکمیتی است که تعهد گرفته که در ازای افزایش تعرفه افزایش خدمات هم داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: