April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون فناوری اطلاعات ظرفیت‌های جدید را تشریح کرد
کد خبر: ۴۰۶۹۵۹
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
معاون فناوری اطلاعات شرکت به پرداخت ظرفیت‌های جدید ریال دیجیتال که قابلیت اعمال در شبکه پولی و مالی دارد را تشریح کرد.

خودنمایی «ریال دیجیتال» در کیف پول به پرداخت

سالهاست رمز ارز به یک ابزار جدی برای تجارت تبدیل شده، اما اشکال اینجاست که رمز ارز نیز مانند دیگر ارزها، فقط وسیله‌ای برای تجارت نیستند، بلکه خود رمزارز‌ها به کالا تبدیل شده و در بازار خرید و فروش می‌شوند. در شرایطی که قیمت بیت کوین به ۶۳ هزار دلار می‌رسد، به کمتر از ۱۷ هزار دلار سقوط می‌کند و بار دیگر از ۴۴ هزار دلار می‌گذرد، نشان می‌دهد که اعتماد به رمز ارز هرگز نمی‌تواند رویکرد درستی در عرصه اقتصاد باشد، مگر آنکه بازیچه‌ای در عرصه دلالی و سفته بازی باشد تا عده‌ای فرصت طلب از ناآگاهی مردم ساده اندیش به سود‌های کلان برسند.

تفاوت در فضای مجازی

اما ارز دیجیتال تفاوت دارد. ارز‌های دیجیتال، دست پرورده دولت‌ها هستند و قیمت ثابتی دارند. اما نکته مهم این است که می‌توان به عنوان ابزاری مطمئن برای معاملات تجاری در عرصه‌های بین المللی استفاده کرد. استفاده از ارز دیجیتال می‌تواند ارز‌های دیگر را کمرنگ کند و به حکومت ارز‌های جهانی پایان دهد. مهمتر اینکه به ارز ملی ارزش بدهد و مانع سقوط جایگاه آن شود، هدفی که بانک مرکزی ایران از طراحی ریال دیجیتال دنبال کرده است.

گام بزرگ

بانک مرکزی برای آنکه ریال دیجیتال را نهادینه کند، فعال کردن آن را بر بستر سه بانک ملت، بانک تجارت و بانک ملی تعریف کرد. در این بین بانک ملت از جایگاه متفاوتی برخوردار است. بانک ملت با در اختیار داشتن "به پرداخت ملت" ابزار لازم را برای اطمینان دهی و رونق ریال دیجیتال در اختیار دارد و نه تنها می‌تواند این ابزار مالی را بدرستی به جریان بیندارد، بلکه می‌تواند با استفاده درست آن را نهادینه کند.

ضرورت اطلاع رسانی

برای آنکه درک درستی جایگاه ریال دیجیتال داشته و از این نرم افزار و نحوه عملکرد آن اطمینان داشته باشیم، لازم است نشست‌های تخصصی برگزار شود تا نسبت به معرفی دقیق و جامع ریال دیجیتال بحث‌های تخصصی صورت پذیرد. شرکت به پرداخت به عنوان متولی اصلی ریال دیجیتال، با قدرت در این عرصه ورود کرده و در قالب کارگاه تخصصی، به تشریح این ظرفیت پرداخته است.

 

بیشتر بخوانید:

مشتری مداری رمز حرکت به پرداخت ملت در مسیر موفقیت



اولین کارگاه تخصصی

از آنجا که به پرداخت ملت همواره به صورت ریشه‌ای به مباحث ورود می‌کند، معاون فناوری اطلاعات شرکت به‌پرداخت ملت در کارگاه ارائه محصول «پلتفرم ریال دیجیتال» به معرفی و تشریح ویژگی‌های این ابزار فناورانه مالی پرداخت. سیدمهدی طباطبایی در این نشست که در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد، گفت: «ریال دیجیتال یک stable coin محسوب می‌شود که همواره با ریال برابر است. یعنی ریال دیجیتال Cryptocurrency (رمز ارز) یا واحد پولی و ارزی جدیدی نبوده و درواقع نسخه الکترونیکی ریال کاغذی است که دردسر‌های اسکناس را ندارد.»

سامانه برنا

معاون فناوری اطلاعات شرکت به‌پرداخت ملت با بیان این‌که این پروژه را بانک مرکزی استارت زده است و سه بانک در توسعه آن دخیل شده‌اند، افزود: «بانک مرکزی سامانه‌ای را به نام برنا با شرکت خدمات انفورماتیک جلو برده است. در این راستا، بانک‌های متولی و بانک مرکزی به‌عنوان بانک هسته‌ای از طریق کانال‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و سامانه برنا را به‌وجود میاورند. درواقع ریال دیجیتال نیز نقل‌وانتقالات را روی یک شبکه نامتمرکز انجام می‌دهد که این شبکه غیرمتمرکز بانک مرکزی، همان سامانه برنا است.» طباطبایی ادامه داد: «این شبکه غیرمتمرکز درحال‌حاضر سه node اصلی دارد که سرور‌های تاییدکننده تراکنش‌ها از طریق ریال دیجیتال بوده و عبارتند از بانک ملت، بانک تجارت و بانک ملی. این نود‌های اصلی تاییدکننده تراکنش‌هایی هستند که بابت ریال دیجیتال در شبکه اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ریال دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی یک اپلیکیشن که این قابلیت را دارد، انتقال داده می‌شود؛ تراکنش‌ها از طریق این بانک‌ها تایید می‌شود.»

قرارداد هوشمند

یکی از مهمترین رویکرد‌های ریال دیجیتال، مستند سازی است که معاون فناوری اطلاعات شرکت به‌پرداخت ملت با بیان این‌که مهمترین ویژگی ریال دیجیتال، امکان انجام پرداخت خودکار از طریق آن در قالب قرارداد هوشمند است، تاکید کرد: «یکی از مفاهیمی که در بحث ریال دیجیتال و به‌طور کلی شبکه‌های بلاک‌چین اهمیت دارد، بحث قرارداد هوشمند است که از نقاط قوت بلاک‌چین محسوب می‌شود.»

نقش آفرینی سکه

معاون فناوری اطلاعات شرکت به‌پرداخت ملت با بیان این‌که بسیاری از مباحث فین‌تکی و کسب‌وکار‌هایی که در حوزه بانکی و اقتصادی نوظهور هستند را می‌توان به‌صورت غیرمتمرکز روی شبکه‌ها قرار داد، افزود: «با این ابزار جدید که با عنوان کیف ریال دیجیتال به لیست سرویس‌های نرم‌افزار موبایلی سکه اضافه شده، می‌توان خدماتی همچون شارژ یا افزایش موجودی کیف پول ریال دیجیتال، انتقال از کیف پول ریال دیجیتال به کیف‌های دیگر، دشارژ کردن کیف پول یا امکان تبدیل ریال دیجیتال به ریال واقعی، خرید شارژ موبایل و بسته اینترنت، پرداخت قبض موبایل از طریق ریال دیجیتال و انتقال ریال دیجیتال با استفاده از کد QR، دریافت موجودی کیف پول ریال دیجیتال و... را تجربه کرد.»

سطح بندی

طباطبایی با اعلام اینکه به پرداخت ملت دو نوع کاربر دریافت‌کننده سرویس ریال دیجیتال را خواهد داشت گفت: این دو نوع کاربر شامل کاربر عادی و کاربر تجاری می‌شود و بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی هر کدام توانایی برداشت تا یک سطح مشخص را خواهند داشت.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: