April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تراز ۱۶ هزار و ۸۰۴ میلیاردی تا پایان آذر نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۰۶۹۶۹
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
در شرایطی که بسیاری از بانکها با چالش های بزرگ در نقل و انتقالات مالی رو به رو هستند بانک سینا از تراز قابل توجهی برخوردار است.

عبور بانک سینا از قله‌ها

با وجود گردش مالی قابل توجه که بانک‌ها نقش برجسته‌ای در این زمینه دارند، از نظام بانکی به عنوان بخش زیانده اقتصاد یاد می‌شود. برخی از بانک‌ها در عمل ورشکسته هستند و برخی دیگر نیز در زمینه تراز درآمدی، زیانده هستند و تنها به واسطه تورم ۵۰ درصدی که باعث شده قیمت دارایی و اموال بانک‌ها افزایش یابد، تراز مالی مناسبی ارایه می‌دهند. این در حالی است که نظام بانکی به وسیله بانک مرکزی و در اصل دولت مدیریت می‌شود و آنچه اتفاق می‌افتد، در نتیجه سیاست گذاری کلان بانک مرکزی است.

انتقالات مالی سوال برانگیز

متاسفانه نظام بانکی در بسیاری از موارد با چالش بزرگی به عنوان نقل و انتقالات مالی سوال برانگیز رو به رو است، چالشی که باعث شده عملکرد بانک با چالش جدی رو به رو شود. در شرایطی که انتظار می‌رود نظام بانکی به مدیریت درست گردش مالی منجر شود، اما در عمل بحران‌های بزرگ اقتصادی را رقم می‌زند. بانک‌هایی که با هدف تامین سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مالک یا سهامداران بانک تعریف شده و اعداد تامین سرمایه در قالب تسهیلات برای سهامداران به اندازه‌ای بزرگ است که بار‌ها انحلال بانک‌ها را مطرح کرده است.

بانک‌های در معرض انحلال

اکنون نیز بانک‌های بسیاری هستند که از نظر بانک مرکزی باید منحل شوند، اما انحلال این بانک‌ها بسادگی امکان پذیر نیست، زیرا از یک سو باعث بحران سازی می‌شود، از سوی دیگر نظام بانکی را زیر سوال می‌برد و از مهمتر نحوه انحلال این بانکهاست که باید با دقت بیشتری صورت پذیرد تا بار دیگر اعتراض‌های مردمی سال‌های گذشته به صندوق‌های مالی و اعتباری را به همراه نداشته باشد و منجر به هنجار شکنی نشود.

فرصت طلبان آبرو ریز

این شرایط نشان می‌دهد که در کشور ما پشتوانه یک موسسه مالی یا اعتباری تا چه ا ندازه اهمیت دارد. هنگامی که موسسان یک بانک با هدف کسب سود شخصی وارد عرصه می‌شوند، نه تنها عملکرد درستی ندارند، بلکه نظام بانکی را زیر سوال می‌برند و البته عکس این قضیه نیز قابل بررسی است. هنگامی که یک موسسه متعلق به نهاد یا دستگاه‌های خوش نام و آبرومند نظام بانک تاسیس می‌کنند، سلامت نظام بانکی بیشتر تضمین می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

جهش تولید مسکن با تسهیلات تکلیفی بانک سینا



سلامت عملکرد

یکی از بانک‌هایی که سابقه درخشانی در این عرصه دارد، بانک سینا است. بانک سینا که متعلق به بنیاد مستضعفان است، بدلیل پشتوانه ارزشمندی که دارد، از سلامت عملکرد بسیار بالایی برخوردار است. این بانک با وجود داشتن شرکت‌های بسیار، به صورت گردش مالی داخلی عمل نکرده، بلکه در مسیر نظام بانکی سالم عمل کرده که آمار و ارقام مالی این شرکت بیانگر این ادعاست.

اثبات عملکرد با مستندات

برای آنکه بتوان صحت عملکرد بانک سینا را مورد تاکید قرار داد، لازم است با مستندات وارد این عرصه شد. اما بانک سینا که به سلامت عملکرد اعتقاد دارد و می‌داند که آبروی بانک سینا با آبروی نظام گره خورده، عملکرد سالمی داشته که برای اثبات این سلامت، گزارش عملکرد خود را به صورت مستمر ارایه می‌کند و اکنون نیز گزارش عملکرد ۹ ماهه خود را منتشر کرده است.

سود تسهیلات

یکی از اتفاقات مهمی که در بانک سینا شاهد هستیم، سود قابل توجه از محل تسهیلات اعطایی است به نوعی که انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری در سامانه کدال نشان می‌دهد بانک سینا در این مدت از محل اعطای تسهیلات، حدود ۶۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده که از این مبلغ، حدود ۹ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال در آذرماه محقق شده است. این اعداد نشان می‌دهد که تا چه اندازه تسهیلات پردازی در بانک سینا با رعایت اصول بانکی بوده که از یک سو منجر به بازگشت سرمایه و از سوی دیگر منجر به کسب سود تسهیلات با اعداد بزرگ بوده است.

رشد ۱۶ درصدی درآمد‌ها

نکته قابل توجه، کسب سود از بخش‌های گوناگون است به نوعی که بانک سینا اعلام کرده در ۹ ماهه ابتدای سال، درآمد‌های بانک از مجموع تسهیلات اعطاشده، سپرده‌گذاری، اوراق، سرمایه‌گذاری و کارمزد‌های دریافتی با رشد ۱۶ درصدی به حدود ۹۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که طی این مدت جمع سود اعطایی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری‌شده در این بانک به ۴۵ هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال رسیده که پنج هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال آن مربوط به آذرماه است. همچنین تراز این بانک در آذرماه، سه هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال و در ۹ماهه ۱۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال مثبت به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: