April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با گشایش اولین LC شبکه بانکی در روسیه سیاست فشار حداکثری شکست خورد
کد خبر: ۴۰۷۰۶۰
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
گشایش اولین LC شبکه بانکی در روسیه که به همت بانک سپه انجام شد، سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورد.

دهن کجی بانک سپه به تحریم‌ها

واقعیت این است که هیچ کشوری توان تولید و تامین تمامی نیاز‌های خود را ندارد و بدلیل آنکه هر کشوری در یک عرصه تخصص و توان دارد، کشور‌های نیازهایشان را در قالب واردات و صادرات تامین می‌کنند. اما تجارت جهانی نیز چالش‌های خاص خودش را دارد. برای آنکه کالایی را وارد یا صادر کرد، باید از ابزار‌های پولی و مالی بهره گرفت، زیرا نقل و انتقال پول به صورت دستی، بیشتر به شوخی شباهت دارد. امروزه حتی برای خرید یک نان نیز از ابزار‌های پولی و مالی استفاده می‌کنیم، بنابر این باید به سوی استفاده از این ابزار‌ها برویم.

اهمیت پرداخت پول

باید بپذیریم که پرداخت پول در معاملات بین المللی، اهمیت فراوانی دارد، زیرا قوانین کشور‌ها با هم تفاوت دارد. شاید کشور‌های همسایه به ویژه در شرایط خاص بتوانند معاملات نقدی داشته باشند، اما وقتی میزان کالا و مبلغ بالا باشد، همسایگی نیز کارگشا نیست، بنابر این بکارگیری روش‌های امن و مطمئن برای پرداخت مبالغ بالا ضرورت دارد که برای این مهم سالهاست از روش گشایش اعتبار اسنادی استفاده می‌شود که ال. سی یکی از مهمترین آنهاست.

ال.سی یعنی چه

برای آنکه به اهمیت اعتبار اسنادی یا ال. سی پی ببریم باید درک درستی از آن داشته باشیم. ال. سی بدین معناست که خریدار، از بانک تقاضای گشایش اعتبار می‌کند، وجه کالا را به بانک می‌پردازد و مدارک لازم را نیز تحویل می‌دهد تا پس از انجام معامله و تحویل کالا از سوی فروشنده، بانک این مبالغ را به فروشنده بپردازد؛ لذا به جهت اهمیتی که گشایش اعتبار اسنادی یا LC در مبادلات بین المللی دارد، می‌بایست به بررسی جزئیات مربوط به آن پرداخت.

بحران تحریم بر تجارت

در شرایطی که اسناد اعتباری بدین اندازه اهمیت دارد، تحریم‌ها علیه کشورمان باعث بحران‌های جدی در این زمینه شده و هزینه‌های نقل و انتقال پول را افزایش داده است. هنگامی که خرید و فروش کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، قیمت تمام شده این کار برای تاجر ایرانی متفاوت است، زیرا تاجر ایرانی نمی‌تواند از همه سرویس‌های پولی و مالی استفاده کند. تاجر ایرانی بدلیل تحریم ناچار است از واسطه‌ها خرید کند و غیر از خرید به قیمت بالاتر، باید هزینه حمل بیشتری هم پرداخت کند و ریسک بیشتری در نقل و انتقالات پولی بپذیرد.

 

بیشتر بخوانید:

نیازمندان بی خانه در کانون توجه بانک سپه



خرید به هر قیمت

وقتی تحریم هستیم، شرایط خرید را خودمان تعیین نمی‌کنیم و در نتیجه نمی‌توانیم بر کیفیت تاکید کنیم که کالا‌های بی کیفیت چینی از قطعات تا خودرو‌های بی کیفیت دلیل اثبات این ادعاست. این فقط در بحث واردات نیست بلکه در فروش یا صادرات هم مشکل داریم، کالایمان را با قیمت پایین‌تر می‌فروشیم، تحمل ریسک بیشتر بابت حمل، پرداخت هزینه مالی بیشتر و در نتیجه سود کمتر دلایل ناتوانی استفاده از اسناد مالی است.

مزایای رفع تحریم و داشتن ال. سی

با نگاهی به گذشته که در تحریم نبودیم، می‌توانیم شرای را درک کنیم. اگر تحریم نبودیم مانند گذشته می‌توانستیم از نظام بانکی با درصدی از مبلغ کالا، ال سی باز کنیم، کالا را تولید، حمل و بعد پول پرداخت کنیم و حتی از یوزانس استفاده کنیم. اما وقتی تحریم هستیم، سوییفت نداریم، نمی‌توانیم از ال‌سی استفاده کنیم، صرف هم تعهدی ندارد که کالا را بدهد. وقتی در نظام ال. سی تجارت می‌شود، بانک‌ها در تعامل با هم هستند و صادرکننده یا واردکننده ریسک حداقلی دارد، اما وقتی نظام بانکی در میان نیست، ریسک بیشتر می‌شود.

گام بلند بانک سپه

با توجه به چالش‌هایی که در نظام پولی و مالی در عرصه تجارت بین المللی شاهد هستیم، نیاز به چاره اندیشی داشتیم که خوشبختانه بانک سپه با ورودی قاطع، به درمان درد تحریم پرداخت و به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی و مذاکرات فنی بانک مرکزی کشورمان، اولین ال. سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور توسط بانک سپه در روسیه گشایش یافت.

شکست فشار حداکثری

اقدام بانک سپه در زمینه گشایش ال. سی به اندازه‌ای اهمیت داشت که بعد از تحریم‌های ترامپ یا به اصطلاح "سیاست فشار حداکثری" بی‌سابقه بوده است. ارزش این LC که مورد استفاده قرار گرفته، برای شروع مبلغ ۱۷ میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار جهت واردات استفاده می‌شود.

آغاز فصل جدید

این همکاری مشترک و راهگشا، نمایان‌گر آغاز فصل جدیدی از روابط بانکی ایران با کشور‌های خارجی خواهد بود. در واقع این گشایش اعتبار، امکان خرید آسان و اعتباری توسط تجار ایرانی از کشور روسیه را فراهم کرده که در تسهیل واردات به کشور کمک کننده خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: