April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۱۱۱
۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
یک کارشناس موسیقی گفت: اقدامات انجام شده در حوزه موسیقی نیازمند تصویب سریع سند ملی این هنر بوده است تا بنیان‌های اصیل موسیقی کشور محکم‌تر شوند.

سند ملی موسیقی؛ گامی برای محکم‌تر شدن ستون‌های موسیقی در کشور

رضا مهدوی، کارشناس موسیقی، پژوهشگر و منتقد، در رادیو فرهنگ درمورد تصویب سند ملی موسیقی گفت: سند دار بودن هر چیزی مطرح است. یعنی وقتی شما ملکی را به صورت سند منگوله دار در اختیار دارید خیالتان راحت است که آن ملک برای شماست و کسی نمی‌تواند به آن دست اندازی کند و صاحب آن هستید و می‌دانید چگونه آن را توسعه دهید و هر روز شکیل ترش کنید. بنابراین، موسیقی هم، هنری است که سابقه چند هزارساله‌ای در کشور دارد و ایران فرهنگی آن زمان، موسیقی خود را به خیلی از کشور‌ها گسترش داده است و امروز، دیگر صاحب آن نیست.

این کارشناس موسیقی با اشاره به ضرورت سند ملی موسیقی تصریح کرد: در حقیقت، مدت زیادی از گذشته تاکنون، برای سند دار کردن این نوع هنر‌ها به ویژه موسیقی فکر نشده بود. این در حالی است که موسیقی شرایط نادر و خاصی در کشور ما دارد و به همین خاطر، می‌طلبید که به شکل اساسی به موسیقی فکر شود و بزرگان قوم، این میراث معنوی کشور را با توجه به قومیت‌های مختلف در ایران ساماندهی کنند چراکه در هیچ کجای دنیا چنین ویژگی و تنوعی وجود ندارد و حقیقتاً منحصر است. از اینرو، این موضوع نیازمند بود که روی کاغذ بیاید و ضمانت اجرایی داشته باشد و در عمل بتواند ثابت کند که موسیقیدانان در حفظ و سلامت می‌توانند از موسیقی کشور خود صیانت کنند و آن را به فرا مرز‌ها توسعه دهند و در زبان پارسی، این موسیقی می‌تواند در نوع کلام ها، شعرها، ترانه ها، آهنگسازی‌ها موثر واقع شود. زیرا موسیقی با گسترش کمّی و کیفی از نظر دانشگاهی و آموزش‌های آکادمیک در دوران بعد از انقلاب و پژوهش‌های صورت گرفته روبرو بوده است و در همین راستا، تألیفات و ترجمه‌هایی داریم که همه این‌ها نیازمند تصویب سریع سند ملی موسیقی بوده اند تا بنیان‌های اصیل موسیقی کشور را محکم‌تر کنند و ستون گذاری‌ها به گونه‌ای باشند که افق به آینده به سمتی برود تا بتوانیم جایگاه واقعی موسیقی ایران را به جهان نشان دهیم.

مهدوی مطرح کرد: با کمال تأسف، خیلی از فرنگی‌ها چه در شرق و چه در غرب، موسیقی ایران را شعبه‌ای از موسیقی عرب و ترک می‌دانند و این موضوع باید اصلاح شود و امیدوار هستیم سند ملی موسیقی کشور به حدی راهگشا باشد که موسیقی ما از طریق دولت، آهنگسازان، موسیقیدانان و خواننده‌ها و اهالی فن آن به دیگر کشور‌ها فرستاده شود و در جشنواره‌های بین المللی موسیقی حضور موثری داشته باشد و در ایران هم، جشنواره بین المللی موسیقی به قدری قدرتمند باشد که همه متقاضی حضور در آن باشند.

این کارشناس موسیقی افزود: همه موارد ذکر شده مُبیّن این است که نگاه حاکمیتی از بالادستی به موسیقی از روی درستی و شناخت عمیق است، ولی یک امّایی دارد و آن هم این است که چنین آئین نامه ای، بعد‌ها در کارگروه‌ها چگونه عملیاتی می‌شود؟ زیرا ما قانون خوب داریم، اما وقتی اجرای خوب نداشته باشیم این قانون می‌تواند خدشه دار شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: