April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خرمی شاد بر مشارکت با بخش خصوصی برای راه اندازی معادن کوچک‌مقیاس تاکید کرد
کد خبر: ۴۰۷۱۷۳
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس بر مشارکت با بخش خصوصی برای راه اندازی معادن کوچک‌مقیاس تاکید کرد تا سرمایه های سرگردان در بستر مس به جریان بیفتد.

جذب سرمایه‌های سرگردان در بستر مس

سالهاست از اقتصاد دولتی به عنوان چالش و حتی معضل یاد می‌شود. دولت به اندازه‌ای بزرگ شده که هیچ نقطه امیدی برای بخش خصوصی نگذاشته و نه تنها بحث ادامه همکاری مطرح نیست بلکه بخش خصوصی از دولت به عنوان یک تهدید، وحشت می‌کند. این در حالی است که مدیریت دولت بر بنگاه‌های اقتصادی هرگز کارآمد نبوده و تجربه نشان داده بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی تحت مدیریت دولت، درگیر سومدیریت هستند به نوعی که بسیاری از بنگاه‌های مصادره شده که بدست بخش دولتی سپرده شده، دچار بحران، ورشکستگی و تعطیلی شده اند.

بنگاه‌های بزرگ

اگرچه سالهاست دولت و نظام مدیریتی کشور به چالش اقتصاد دولتی پی برده و برای رفع آن، سازمان خصوصی سازی را ایجاد کرده تا بنگاه‌های ا قتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند، اما بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به اندازه‌ای بزرگ هستند که امکان خرید به وسیله بخش خصوصی وجود ندارد. نتیجه آنکه با وجود برگزاری مزایده‌های فراوان، هیچ کس برای خرید بنگاه‌های تحت پوشش دولت، پیش قدم نمی‌شود. از سوی دیگر زیان انباشته، وضعیت بحرانی، بدهی‌های کلان، چالش کارگری و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا بخش خصوصی حاضر نباشد خودش را به دردسر بیندازد.

معضل اقتصاد دولتی

اقتصاد دولتی سنگ بزرگی پیش پای بخش خصوصی است و برای ساماندهی این معضل، باید شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کرد. برای آنکه بخش خصوصی به سرمایه گذاری ترغیب شود، باید شرایط را به اندازه‌ای فراهم کرد که سرمایه گذاران با اعداد پایین بتوانند وارد این عرصه شوند، به همین دلیل باید بنگاه‌های کوچک را تعریف و ایجاد کرد، رویکردی که سالهاست مورد بی توجهی قرار گرفته است.

جذب سرمایه‌های سرگردان

اگر نتوانیم سرمایه‌های سرگردان را به سوی تولید و اقتصاد مولد هدایت کنیم، در مسیر‌هایی به جریان خواهد افتاد که بحران آفرینی می‌کند و با حرکت در مسیر دلالی و سفته بازی، به ایجاد چالش در بازار‌های دلار، طلا، خودرو، مسکن و... منجر خواهد شد، اتفاقی که تاکنون به تورم وحشتناکی منجر شده و زندگی دهک‌های پایین جامعه را مورد تهدید جدی قرار داده است.

راهکار جذب بخش خصوصی

خوشبختانه بسیاری از مسوولان به این درک رسیده اند که باید شرایط را برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کرد. یکی از این بخشها، صنعت مس است. امروزه صنعت مس به بخشی دست نیافتنی تبدیل شده و اعداد و ارقامی که در این صنعت مطرح می‌شود، به اندازه‌ای بزرگ است که بخش خصوصی حتی به خود این اجازه را نمی‌دهد که وارد عرصه صنعت مس شود. اما مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تعریف معادن کوچک مقیاس، وارد عرصه جذب بخش خصوصی به صنعت مس شده است.

اهمیت معادن کوچک

امیر خرمی‌شاد که گویا با مطالعه و تسلط کامل در خصوص جذب سرمایه به بخش صنایع مس ورود کرده گفت: «معادن کوچک مقیاس بیش از ۹۵ درصد مجموع معادن کشور را به خود اختصاص می‌دهند و نقش بسزایی در اشتغال‌زایی و تولید ارزش افزوده دارند از این رو شرکت ملی صنایع مس ایران، در راستای تحقق اهداف خود در زمینه توسعه پایدار و بهره برداری از منابع معدنی کشور، مشارکت با بخش خصوصی در راه اندازی معادن کوچک مقیاس را در دستور کار خود قرار داده است.»

 

بیشتر بخوانید:

پایان نگرانی‌های سهامداران با مژده‌های خرمی شاد



مزایای فراوان مشارکت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی معادن کوچک مقیاس مزایای متعددی برای شرکت ملی صنایع مس ایران، بخش خصوصی و کشور دارد گفت: بهره‌مندی از چابکی و ظرفیت‌های بخش خصوصی، تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از معادن، دستیابی به بهره‌وری بیشتر در زمان کوتاه‌تر، تسریع در تامین خوراک برای واحد‌های بزرگتر، اشتغال‌زایی و کمک به رفع مشکل بیکاری، اثر مثبت بر اقتصاد‌های محلی و افزایش سطح رفاه در مناطق محروم، استفاده از تمام ظرفیت‌های خرد و کوچک مالی و فنی موجود کشور و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان به مشارکت در پروژه‌های جدید از جمله این مزیت هاست.»

شناسایی و اولویت بندی

برای آنکه اقدامی بدین گستردگی را اجرایی کرد، نیازمند برنامه اجرایی و زمانبندی مناسب هستیم که خرمی شاد گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در حال شناسایی و اولویت بندی معادن کوچک مقیاس قابل واگذاری به بخش خصوصی است و پس از شناسایی این معادن، فرآیند واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی آغاز خواهد شد.»

بکارگیری دانش بنیان

با توجه به اینکه هر فعالیت اقتصادی به تیم اجرایی کارآمد نیاز دارد و این ظرفیت در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس از آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه راه اندازی معادن کوچک مقیاس خبرداد و افزود: «شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با استفاده از دانش و فناوری‌های نوین در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی، نقش بسزایی در توسعه معادن کوچک مقیاس ایفا کنند.

اهمیت بخش خصوصی

خرمی‌شاد به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در توسعه معادن کشور اشاره کرد و گفت: «مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی معادن کوچک مقیاس می‌تواند به تحقق اهداف توسعه پایدار در کشور کمک کند. از این رو شرکت ملی صنایع مس ایران از تمام شرکت‌های خصوصی که تمایل به مشارکت در این زمینه دارند دعوت می‌کند تا در این زمینه با این شرکت همکاری کنند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: