April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۲۳۰
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
افزایش قیمت دلار به بهانه اقدام تروریستی در کرمان جنبه روانی دارد و در واقع فضاسازی در این راستا اهداف دشمن را محقق می‌کند.

نوسان قیمت دلار اقتصادی نیست

افزایش قیمت دلار در چندروز گذشته مربوط به انتظارات منفی ناشی از بمب‌گذاری تروریستی کرمان است، متاسفانه بعضی رسانه‌ها در همین مدت کوتاه به آن دامن زده اند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند که بسیار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است. برخی رسانه‌ها می‌خواهند وانمود کنند که در سیاست خارجی و روابط بین الملل تشنج‌هایی به وجود آمده است و اثر منفی خود را گذاشته است.

افزایش قیمت دلار فروکش خواهد کرد

به نظر نمی‌رسد که این بمب گذاری تروریستی نشان دهد که در مسائل بین المللی چالشی به وجود آمده باشد. این افزایش قیمت، نوعی از انتظارات مقطعی و کوتاه مدت است که دوباره خودش را تعدیل می‌کند.

از تجربه جنگ غزه درس بگیریم!

به عنوان مثال چنین مورد مشابهی را در جنگ غزه داشته ایم. با شروع جنگ غزه قیمت دلار در مدت ۳ روز حدود ۳ هزار تومان بالا رفت، اما در مدت کوتاهی دوباره به همان کانال ۵۰ هزار تومانی در بازار آزاد برگشت. ضمن اینکه آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید کرد که ذخایر ارزی کشور با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران افزایش پیدا کرده است.

اتفاقات هیجانی مانند کف روی آب است!

کارشناسان اقتصادی معتقدند: افزایش قیمت دلار در حال حاضر یک موضوع کاملا هیجانی است و اثر ماندگاری نخواهد داشت و دوباره فروکش خواهد کرد. باید بدانیم که فقط عوامل پایه‌ای و بنیادین اقتصاد بر قیمت دلار تاثیر واقعی دارد و نه اتفاقات هیجانی، زیرا این اتفاقات هیجانی مانند کف روی آب است که به سرعت فروکش خواهد کرد.

نوسان قیمت دلار اقتصادی نیست

هادی بیگی نژاد؛ نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضاسازی روز‌های گذشته برای افزایش قیمت دلار در کشور گفت: افزایش قیمت دلارکه به بهانه حادثه تروریستی کرمان و یا فضاسازی رسانه‌ای توسط سودجویان رخ داده به زودی فروکش خواهد کرد.

وی افزود: دشمن به دنبال آن است تا مکتب حاج قاسم را به جای وسیله‌ای برای وحدت به ابزاری برای شکاف بین ملت تبدیل کند و فضاسازی برای افزایش قیمت دلار به بهانه حادثه تروریستی اخیر در کرمان نیز در همین جهت است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی که در داخل به بهانه حادثه تروریستی کرمان اقدام به افزایش قیمت دلار کردند و یا در این راستا فضاسازی می‌کنند، پیاده نظام دشمن هستند و اهداف آن را دنبال می‌کنند.

بیگی نژاد با تاکید براینکه نوسانات چند روز گذشته دلار در بازار هیچ دلیل اقتصادی ندارد، تاکید کرد: براساس گزارش هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی در مجلس، ذخایر ارزی کشور ما نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داشته و هیچ مشکلی از این نظر نداریم، همچنین در حوزه فروش نفت نیز مطالبات کشور را به طور کامل دریافت می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر در روز‌های اخیر تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا نکرده؛ بنابراین از این جهت شاهد افزایش قیمت دلار در کشور نخواهیم بود و حتی در روز‌های پایانی هفته تقاضا کمتر نیز می‌شود.

نوسان قیمت دلار اقتصادی نیست

قبل از حادثه کرمان در بازار چه خبر بود؟

در روز چهارشنبه قیمت سکه در ۳۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد و بعد از کاهش بیش از ۲۰ دلاری انس طلا، با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در ۲۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بسته شد. اما در پشت خط با حادثه کرمان ورق برگشت و دوباره قیمت سکه با افزایش وارد کانال ۳۰ میلیون تومان شد. قیمت طلای آبشده هم با کاهش به حوالی ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان پایین آمده بود که با افزایش در معاملات عصر به حوالی ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان برگشت.

بازار طلا و سکه در روز چهارشنبه بعد از ۱۰ روز اعتراض به طور کامل بازگشایی شد.

قیمت دلار هرات که از سه هفته گذشته نتوانسته بود به بالای مرز ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان برود در روز چهارشنبه بعد از حادثه کرمان از این مرز عبور کرد. قیمت دلار هرات در ۵۰ هزار و ۵۰ تومان بازگشایی کرد و با یک سرک به کانال ۴۹ هزار تومان، دوباره به بالا برگشت و در ۵۰ هزار و ۳۰ تومان بسته شد. این درحالی بود که قیمت دلار فردایی در هرات از مرز ۵۰ هزار و ۸۰ تومان عبور کرده بود. قیمت دلار در بازار ارز هرات هم مثل سایر بازار‌ها در پشت خط صعودی شد و از مرز مهم ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کرد. معامله‌گران می‌گفتند بعد از این همه رنج بودن دلار هرات و افزایش امروزش انگار که دنبال بهانه‌ای بود که از ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند. دلار تهران هم با افزایش به حوالی ۵۰ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان رسید.

قیمت درهم امارت با گپ مثبت ۴۰ تومانی در ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان بازگشایی کرد و با افزایش ۲۰ تومانی در ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان به کار خودش پایان داد. نکته بازار دبی این بود که برخلاف روز‌های قبل که در حوالی ساعت ۱۵ بسته می‌شد در روز چهارشنبه تا ساعت ۱۷ نرخ داد.

قیمت دلار حواله در مرکز مبادله با افزایش ۱۰۰ تومانی به ۳۹ هزار و ۲۶۰ تومان رسید. در یک ماه گذشته قیمت دلار حواله افزایش هزار تومانی داشته است. اما قیمت یورو در این مرکز با کاهش ۴۰۰ تومانی در کف کانال ۴۷ هزار تومان معامله شد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی اگر سکه حواله از محدوده مقاومت ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تا ۳۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان عبور کند می‌شود گفت بازار همچنان در مسیر صعود قدم برمی‌دارد.

قیمت تتر در روز چهارشنبه رکورد زد. قیمت تتر که از ابتدای دی ماه بر مدار صعود بود و به کانال ۵۱ هزار تومان رسیده بود، در روز چهارشنبه با ریزش نزدیک به ۲۰۰۰ دلاری بیت‌کوین، افزایشی شد و به میانه‌های کانال ۵۱ هزار تومان رسید. قیمت تتر رکورد ۴۷ روزه خودش را شکست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: