April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۲۵۰
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
0
به علت وضعیت آب و هوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان تهران، سرشماری زمستانه حیات‌وحش به تعویق افتاد.

گرمای هوا سرشماری زمستانه حیات‌وحش تهران را به تعویق انداخت

محمد کرمی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران گفت: سرشماری پاییزه و زمستانه سم‌داران شاخص استان را طی هفته جاری به پایان می‌رسانیم. این کار به‌تازگی در منطقه حفاظت‌شده ورجین انجام شده است و در صورت مساعد شدن کیفیت هوای استان و وجود دید بهتر، این کار در البرز مرکزی انجام و سرشماری به پایان می‌رسد.

وی درباره تاثیر آلودگی هوا بر حیات وحش گفت: همانگونه که این وضعیت بر انسان تاثیر می‌گذارد بر سایر پستانداران نیز اثرگذار خواهد بود البته میزان تاثیر آن را باید مراکز علمی و دانشگاهی تعیین کنند.

کرمی با بیان اینکه نتایج سرشماری زمستانه حیات وحش هیچکدام از مناطق را تاکنون جمع‌بندی نکرده‌ایم، تصریح کرد: ممکن است نیاز به دوباره‌شماری در بعضی مسیر‌ها باشد. این موارد باید استخراج و جمع‌بندی نهایی شود البته معمولا گزارش سرشماری سم‌داران شاخص استان را اواخر بهمن تا نیمه اسفند به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌کنیم.

وی درباره دلایل به تعویق افتادن سرشماری گفت: امسال به علت وضعیت آب و هوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان سرشماری به تعویق افتاد. هوا چندان سرد نشد، چون سرمای هوا موجب قاطی شدن گله‌های نر و ماده می‌شود. در این شرایط می‌توان آن‌ها را در کنار هم دید و سرشماری کرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران در ادامه از انجام سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر خبر داد و اظهارکرد: زمان انجام این کار ابتدا تا انتهای ژانویه است. با تکمیل شدن سرشماری سم‌داران شاخص استان تهران طی هفته جاری، سرشماری پرندگان آبزی وکنار آبزی مهاجر از هفته جاری در هشت و ۹ سایت آغاز می‌شود. با اتمام این دو سرشماری گزارش آن به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده می‌شود.

وی درباره تاثیر خشکسالی بر زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر تصریح کرد: بعضی از این زیستگاه‌ها مثل دریاچه پشت سد‌های ماملو، فشافویه و لتیان یا آبگیر‌های پرورش ماهی درتالاب عشق آباد انسان‌ساخت هستند بنابراین آب دارند و پرنده هم به این مکان‌ها مهاجرت می‌کند. با توجه به آنکه زمستان متعادلی در این زیستگاه‌ها خواهیم داشت، به احتمال زیاد پرندگان در این مکان‌ها می‌مانند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران درباره وضعیت آبی دریاچه‌ها و تالاب‌های طبیعی گفت: این پهنه‌های آبی دچار بحران کم‌آبی شده‌اند چراکه وابسته به روان‌آب‌های رودخانه‌ها هستند این در حالیست که در ماه‌های اخیر روان‌آب جاری نشده است بنابراین با کمبود قابل توجه آب مواجه هستند مثل تالاب‌های بندعلیخان و قنبرآباد. در این شرایط پرندگان کمی به این مکان‌ها می‌روند.

کرمی در پایان درباره تالاب‌ها و دریاچه‌هایی که در استان تهران زیستگاه‌های «اصلی» پرندگان مهاجر هستند، اظهارکرد: دریاچه‌های دارای امنیت مطلوب برای این گونه‌ها مناسب هستند مانند دریاچه سد ماملو چراکه به علت قرارگیری در منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک ملی خجیر امنیت خوبی دارد. زیستگاه‌هایی مانند تالاب بندعلیخان به علت دور بودن از مراکز انسانی در صورت مناسب بودن شرایط جوی پذیرای پرندگان مهاجر هستند، ولی پرندگان مهاجر کمتری به زیستگاه‌های نزدیک به مناطق مسکونی و فاقد امنیت کافی می‌روند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: