April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۳۹۶
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
0
به گفته مسئولان سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش مبادلات برق در تابلو برق سبز یکی از مهم ترین مدل‌ها در توسعه و احداث نیروگاه‌های پاک در کشور خواهد بود.

رونق مبادلات تابلو برق سبز و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر

توسعه انرژی تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو از زمان آغاز به کار دولت بود، به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم روند احداث و بهره برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از برق پاک به جای برق تولیدی از نیروگاه‌های فسیلی موردتوجه جدی قرار گرفت.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت نیرو و دولت توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر است اعلام کرده بود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قرارداد‌های بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

یکی از تصمیمات دولت در عملی شدن این اهداف، ایجاد تابلو برق سبز و توسعه سازوکار فروش برق تجدیدپذیر در بورس بود. تابلوی برق سبز در بورس انرژی ایران به‌عنوان راهکار جدید و با هدف اطمینان‌بخشی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیر‌ها ایجاد و دولت از فرایند خرید و فروش برق تجدیدپذیر خارج شد.

عرضه کنندگان این تابلو بخش خصوصی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و با توجه به الزام قانونی صنایع و ادارات به تامین بخشی از برق مصرفی خود از انرژی‌های پاک، تقاضا کننده برق تجدیدپذیر خواهند بود.

از آنجا که عرضه‌کنندگان برق تجدید پذیر ذیل قرارداد‌های جدید تابلو سبز امکان عرضه برق و انتفاع بیش از پیش از برق خود را دارند، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و جذابیت در این مدل قراردادی حائز اهمیت است.

مهدی حسینی مدیر دفتر بودجه و تسهیل سرمایه‌گذاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در خصوص توسعه معادلات انرژی تجدیدپذیر گفت: در دوره ۶ ماهه از ابتدای راه اندازی تابلو برق سبز، معاملات از ۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت برق عبور کرده و تقریبا ۵۰ درصد رشد را در بحث خریداران در تابلو برق سبز شاهد بودیم. قیمت برق در این معاملات تقریبا به ۱۷۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برق رسیده است.

او افزود: پیش‌بینی ما این است که در عملکرد ۱۲ ماهه تابلو برق سبز تا خرداد سال آینده، معاملات بین بخش خصوصی تولیدکنندگان برق و صنایعی که متقاضی برق سبز هستند حدودا به هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

حسینی درخصوص تعداد نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در تابلو برق سبز، برق تولیدی را عرضه می‌کنند؛ گفت: در حال حاضر در حدود ۶۰ تولید کننده داریم. تمام نیروگاه‌هایی که از سال ۹۹ به بعد وارد مدار شده اند و در آینده نیر وارد مدار خواهند شد. از طریق یک الحاقیه قابلیت عرضه برق آن‌ها در بورس انرژی محقق خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: توسعه تابلو برق سبز را بر اساس احداث نیروگاه‌های جدید دیده ایم و الگو‌های جدید قرارداد جدیدی به عنوان عرضه برق سبز راه اندازی کردیم که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برق خود را در تابلو برق سبز عرضه می‌کنند و اگر طی ۲۰ سال که کل دوره قرارداد است، نتوانند برق خود را بفروشند، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ۷۰ درصد قیمت روی تابلو از عرضه کنندگان برق را خریداری می‌کند.

او در خصوص قانون الزام صنایع به تامین بخشی از تقاضای برق خود از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از طریق تابلو برق سبز گفت: مجموعا امسال و سال آینده که صنایع ملزم به تامین ۲ درصد از برق مورد نیاز خود از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهند شد، برق تولیدی نیروگاه‌ها با نیازی که از طریق ماده ۱۶ قانون جهش دانش بنیان ایجاد خواهد شد برابری می‌کند. اما در سال‌های بعدی که میزان تقاضا به ۳،۴ و۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، میزان عرضه کمتر خواهد بود که با توسعه‌ای که در دو سال آتی اتفاق خواهد افتاد این تقاضای ایحاد شده پوشش داده می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: