May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
قرارداد ساخت ترانس کوره‌ها به امضای طرفین رسید
کد خبر: ۴۰۷۶۵۸
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
0
معاون خرید فولاد مبارکه به تشریح اهمیت قرارداد فولاد مبارکه با ایران ترانسفو برای ساخت ترانس مورد نیاز کوره‌ها پرداخت و گفت: این ترانس یکی از قطعات بسیار مهم فولاد مبارکه است چرا که زیر بار فولادسازی قرار دارد.

اتحاد فولاد مبارکه و ایران ترانسفو برای قطع وابستگی

مصطفی عطایی پور پس از امضای قرارداد فولاد مبارکه با ایران ترانسفو، به تشریح دلایل بکارگیری توان داخل پرداخت و گفت: اگر امروز قراردادی بدین بزرگی از نظر مالی و فنی بسته می‌شود، ریشه در رویکرد بومی سازی و استفاده از توان داخل دارد که از مدت‌ها پیش در فولاد مبارکه نهادینه شده است.

وی به تاریخچه ورود فولاد مبارکه به بومی پرداخت و گفت: سال ۱۳۷۲ اوایل بهره‌برداری از فولاد مبارکه بود و من در تعمیرگاه مرکزی خدمت می‌کردم.

معاون خرید فولاد مبارکه تعمیرگاه مرکزی را نقطه شروع ساخت قطعات داخلی دانست و گفت: در ابتدا قطعاتی که برای شرکت لازم بود، در تعمیرگاه مرکزی تعریف و ساخته می‌شد، رویکردی که نقطه آغاز ساخت داخل قطعات در فولاد مبارکه بود.

وی با یادآوری اینکه به همراه گروهی از نیرو‌های متخصص و با انگیزه در تعمیرگاه مرکزی، ساخت قطعات داخلی را انجام می‌دادیم گفت: هر قطعه‌ای که می‌ساختیم، گامی به سوی خودکفایی و قطع وابستگی برمی داشتیم، و هنگامی که با کیفیت مناسب در خط تولید فعال می‌شد، حس شیرینی به همه اعضای گروه می‌داد.

عطایی پور با تاکید بر اینکه وقتی توانستیم قطعات خارجی را در داخل بسازیم، اعتماد به نفس و حس لذت بخش غرور ما می‌توانیم را تجربه کردیم گفت: ساخت قطعات در تعمیرگاه مرکزی رفته رفته تکامل پیدا کرد و به اندازه‌ای قوت گرفت که در دهه ۸۰ مدیریت ساخت در فولاد مبارکه ایجاد شد.

وی با اعلام اینکه مدیریت ساخت فولاد مبارکه دارای سه شاخه برنامه‌ریزی ساخت، کنترل کیفی ساخت و قطعات الکتریکی و مهندسی مخصوص بود گفت: مدیریت ساخت از پیشنهاد تا طراحی، ساخت و کنترل کیفیت را انجام می‌داد و قلب تامین قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه با استفاده از توان داخل بوده است.

معاون خرید فولاد مبارکه با اعلام اینکه افتخار این را داشته و دارم که بنیانگذار مهندسی معکوس در فولاد مبارکه هستم گفت: توجه به ساخت قطعات در داخل در حال گسترش بود و بازرسی حین ساخت را در ساخت قطعات یدکی قرار دادیم.

 

بیشتر بخوانید:

ظرفیت‌های تولید در قربانگاه ناهماهنگی و سومدیریت



وی از تحولات رو به رشد خبرداد و گفت: تمامی سازندگانی که به صورت سنتی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه را ساخته بودند، با روش کنترل کیفیت و حضور کارشناسان فولاد مبارکه در کارگاه و بازرسی حین ساخت، متحول شدند و رفته رفته سازنده‌ها دفاتر فنی و گروه مهندسی تشکیل دادند که باعث شد زبان مهندسی و نقشه‌های بین‌المللی در تهیه قطعات حکمفرما شود.

عطایی پور از روند مناسب و درخور تحسین ساخت داخل خبر داد و گفت: بومی سازی به شکلی مناسب پیش رفت و امروز به ایده آل رسیده است.

وی از گستردگی بومی سازی بدلیل تنوع قطعات خبرداد و گفت: می‌توان ساخت داخل را به بزرگراهی تشبیه کرد که خیلی وسیع است و گیت‌های مختلفی دارد و توضیحاتی که در خصوص ساخت داخل ارایه کردم، گیت‌های اصلی این بزرگراه به حساب می‌آید.

معاون خرید فولاد مبارکه از تحولات گسترده در تولید فولاد خبر داد و گفت: آنچه در گذشته در عرصه فولادسازی صورت گرفته، بسترسازی برای ساخت قطعاتی است که تکنولوژی بالایی دارند، قطعاتی که نیاز به فناوری بالایی داشتند تا تولید شوند.

وی با اشاره به اینکه بومی سازی در فولاد مبارکه با سرعت گسترش پیدا کرد گفت: فولاد مبارکه در نتیجه تلاش‌های بسیار به این بلوغ رسید و جرات پیدا کرد که در ساخت قطعات بزرگتر و کلیدی تری مانند ترانس یا تجهیزات دیگر سرمایه‌گذاری کند و به تولیدکنندگان داخلی اعتماد بیشتری داشته باشد.

عطایی پور قرارداد ساخت ترانس با ایران ترانسفو را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این ترانس یکی از قطعات بسیار مهم برای خط تولید است، زیرا زیر بار فولادسازی قراردارد.

وی افزود: ممکن است بتوانیم ترانس بسازیم، ولی به خاطر اینکه شوک‌های الکتریکی خیلی زیاد در کوره‌ها واقع می‌شود، ممکن است ترانس نتواند جواب دهد.

معاون خرید فولاد مبارکه از جلسات و بررسی‌های کارشناسی خبر داد و گفت: با بررسی‌ها و جلسات فنی متعددی که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم به تولیدکننده داخلی اعتماد کنیم و شرکت ایران ترانسفو را برای ساخت ترانس و زیر مجموعه آن انتخاب کردیم.

عطایی پور این ترانس و زیر مجموعه‌های آن را ۳۰ تا ۴۰ ترانس دیگر دانست و گفت: ترانس اصلی، همان ترانس کوره‌هاست که ایران ترانسفو به سفارش فولاد مبارکه ساخت آن را در دستور کار قرار داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: