April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۷۳۶
۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
0
در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ هم‌مانند سالیان گذشته از آخرین دستاورد‌های فناوری در زمینه‌های مختلف رونمایی شد.

غول‌های دنیای سخت‌افزار در CES ۲۰۲۴ غوغا کردند

بدون‌شک مهم‌ترین رویدادی که در دنیای تکنولوژی به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، نمایشگاه CES است. CES ۲۰۲۴ هم مانند سالیان گذشته محلی برای رونمایی از آخرین دستاورد‌های فناوری در زمینه‌های مختلف بود. در این مطلب به اختصار به محصولاتی که در حوزه سخت‌افزار‌های پردازشی توسط سه شرکت بزرگ یعنی اینتل، انویدیا و AMD در این نمایشگاه معرفی شدند، می‌پردازیم.

کمپانی اینتل که حدود یک ماه قبل از پردازنده‌های جدید لپ‌تاپی خود موسوم به Core Ultra از سری میتئور لیک رونمایی کرده بود، تصمیم گرفت که با دست پر به CES ۲۰۲۴ بیاید و از پردازنده‌های بسیار قدرتمند سری HX که مختص به دنیای لپ‌تاپ‌ها هستند پرده‌برداری کند.

پردازنده‌های سری HX از نسل چهاردهم اینتل وظیفه دارند تا با حداکثر ۲۴ هسته پردازشی برای مدل Core i ۹-۱۴۹۰۰ HX تجربه‌ای مشابه با قدرتمند‌ترین پردازنده‌های دسکتاپی را برای ما به ارمغان بیاورند. دو نکته مهم در مورد این پردازنده‌های جدید اینتل وجود دارد؛ ابتدا این که طراحی آن‌ها مبتنی بر معماری اینتل‌۷ بوده و نشانه‌ای از معماری بروز‌تر و بهینه‌تر اینتل‌۴ را که در پردازنده‌های میتئور لیک دیده بودیم، ندارند. نکته مهم بعدی، اما در مورد پشتیبانی از استاندارد تاندربولت ۵ است تا پردازنده‌های لپ‌تاپی جدید اینتل را به تنها نمونه‌های موجود در بازار تبدیل کند که از این استاندارد بروز و سریع پشتیبانی می‌کنند. اینتل همچنین از پردازنده‌های پایه نسل چهاردهم دسکتاپ هم رونمایی کرد که شامل ۱۸ پردازنده جدید می‌شوند. قدرتمندترین پردازنده این خانواده، اینتل Core i ۹-۱۴۹۰۰ است که از ۲۴ هسته پردازشی بهره می‌برد و ۵۴۹ دلار قیمت دارد.

دیگر بازیگر این حوزه یعنی انویدیا از سری SUPER کارت‌های گرافیک سری RTX ۴۰ خود رونمایی کرد. این سری شامل RTX ۴۰۷۰ Ti SUPER، RTX ۴۰۸۰ SUPER و RTX ۴۰۷۰ SUPER می‌شود که در رنج قیمتی ۵۹۹ تا ۹۹۹ دلار عرضه خواهند شد. RTX ۴۰۸۰ SUPER قدرتمندترین کارت گرافیک این سری است که از ۱۰۲۴۰ هسته CUDA و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR ۶ X استفاده می‌کند. این کارت تا ۲ برابر قوی‌تر از RTX ۳۰۸۰ Ti و حدود ۵ درصد سریع‌تر از RTX ۴۰۸۰ است. RTX ۴۰۷۰ Ti SUPER و RTX ۴۰۷۰ SUPER دو کارت گرافیک دیگر این سری هستند که برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۴۴۰ p طراحی شده‌اند. این کارت‌ها از ۸۴۴۸ و ۷۱۶۸ هسته CUDA به همراه ۱۶ و ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR ۶ X بهره می‌برند و تا ۲.۵ و ۲ برابر قوی‌تر از RTX ۳۰۷۰ Ti و RTX ۳۰۷۰ هستند.

AMD نیز در CES ۲۰۲۴ از پردازنده‌های جدید و یک کارت گرافیک رونمایی کرد تا به جنگ دو کمپانی دیگر برود. ابتدا به پردازنده‌های دسکتاپی جدید این شرکت یعنی سری رایزن ۸۰۰۰ G می‌پردازیم که در دو بخش بسیار قدرتمند هستند، بخش اول مرتبط با پردازشگر گرافیکی داخلی این پردازنده‌هاست که توانی فراتر از حد انتظار دارند. ای‌ام‌دی مدعی است که با استفاده از این پردازنده‌ها بدون نیاز به کارت گرافیک مجزا می‌توان بروز‌ترین بازی‌ها را با رزولوشن ۱۰۸۰ p اجرا کرد. این موضوع را می‌توان به نوعی تحول در دنیای کامپیوتر‌های گیمینگ دانست، زیرا اگر این ادعا ای‌ام‌دی حقیقت باشد رایزن‌های ۸۰۰۰ G کاربران را از خرید کارت‌های گرافیک گران‌قیمت بی‌نیاز خواهد کرد.

همان‌طور که اشاره شد، AMD در این رویداد از یک کارت گرافیک میان‌رده، اما قدرتمند هم رونمایی کرد. کارت گرافیک Radeon RX ۷۶۰۰ XT با حافظه ۱۶ گیگابایت که با برچسب قیمتی ۳۲۹ دلار رقیبی برای RTX ۴۰۶۰ انویدیا است. این کارت گرافیک برای اجرای بازی‌های ۱۰۸۰ p و ۱۴۴۰ p طراحی شده و از فناوری‌های هوش مصنوعی AMD پشتیبانی می‌کند.

در این مطلب، ما به معرفی برخی از بروزترین محصولاتی که در حوزه سخت‌افزار پردازشی در CES ۲۰۲۴ رونمایی شدند، پرداختیم. این محصولات نشان‌دهنده رقابت شدید بین سه شرکت بزرگ اینتل، انویدیا و AMD در زمینه‌های مختلف هستند.

منبع: دیجیتانو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: