April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۷۷۰
۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
منظومه شمسی پس از گذشت دویست و پنجاه میلیون سال زمینی، هجدهمین سال کهکشانی خود را پشت سر گذاشته است.

۲۵۰ میلیون سال زمینی، یک سال کهکشانی؛ منظومه شمسی هجده ساله شد

کهکشان ما کهکشان راه شیری است. خورشید در یکی از بازو‌های مارپیچی آن، یعنی در بازوی شکارچی-قو قرار دارد. به دور مرکز کهکشان می‌چرخد و در حدود ۲۵۰ میلیون سال یک چرخش را کامل می‌کند و چرخش کامل یک سال کهکشانی در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین، سال کهکشانی قبلی اکنون به پایان رسیده، و سال جدیدی آغاز می‌شود؛ زیرا خورشید، همراه با زمین و سایر سیارات، بار دیگر خود را در همان نقطه‌ای یافته که در آغاز سال گذشته کهکشهانی یعنی ۲۵۰ میلیون سال زمینی پیش بوده است. یعنی منظومه شمسی یک چرخه کامل را به دور مرکز کهکشان راه شیری طی کرده است.

البته هیچ کس نمی‌تواند تاریخ، روز، سال یا قرن دقیقی را بگوید که چرخه منظومه شمسی به دور مرکز کهکشان کامل شده یا خواهد شد. ما فقط می‌دانیم که این رویداد در شرف وقوع است و احتمالاً ۱۴ ژانویه باشد. بنابراین، زمینی‌ها می‌توانند به مناسبت سال نو کهکشانی به یکدیگر تبریک بگویند.

بر این اساس، اگر تاریخ زمین را بر اساس سال‌های کهکشانی بسنجید، به این معنی است که آن ۱۸ سال کهکشانی را سپری کرده است، یعنی مدتی که از زمان شکل گیری آن گذشته است.

به افتخار این رویداد مهم، جسی کریستینسن، محقق ناسا، یک ویدیوی انیمیشنی را منتشر کرد که در آن مسیر بین ستاره‌ای ما را ترسیم کرده و آثار تاریخی که زمین از آن عبور کرده را نمایش داده است. دایناسور‌ها به یکی از این آثار تبدیل شدند و انواع مختلفی از آن‌ها در زمان‌های مختلف روی زمین زندگی می‌کردند.

دایناسور‌ها در آغاز سال گذشته کهکشانی ظاهر شدند و در ماه‌های می، ژوئن و جولای که خورشید و زمین در آن سوی کهکشان راه شیری قرار داشتند، به اوج خود رسیدند. تا ماه اکتبر، دایناسور‌ها هیچ نگرانی از انقراض نداشتند، تا اینکه یک سیارک غول پیکر وارد خلیج مکزیک شد و ۶۶ میلیون سال پیش سقوط کرد و دایناسور‌ها را کشت و راه را برای پستانداران باز کرد. سپس انسان‌ها تا پایان دسامبر چند برابر شدند.

چه کسی تا پایان سال کهکشانی آینده در سیاره ما باقی خواهد ماند؟ آیا کسی انیمیشن جدیدی خواهد ساخت و نشان خواهد داد که در ۲۵۰ میلیون سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟

منبع: Komsomolskaya Pravda

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: