April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در بخش اول گفتگو با مدیرعامل پالایشگاه نفت بندر عباس اعلام شد:
کد خبر: ۴۰۷۷۸۰
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
0
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اعلام اینکه پالایشگاه نفت بندرعباس حدود 18 درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین می کند از ثبت اختراع افزودن میعانات گازی به قسمت بالای برج تقطیر در این پالایشگاه خبر داد.

ثبت اختراع افزودن میعانات گازی به قسمت بالای برج تقطیر توسط پالایشگاه بندرعباس (+فیلم)

پالایشگاه بندرعباس یکی از تامین کنندگان اصلی سوخت کشوراست که علی رغم فشارهای تحریمی توانسته با همت متخصصین داخلی و مدیریت کارآمد علاوه بر چند مرحله  افزایش ظرفیت تولید، گام های مهمی در کیفی سازی و پیاده کردن استانداردهای زیست محیطی بردارد.

 

علی بهبود خبرنگار پول نیوز در رابطه با فراز و فرود ها و راز موفقیت مدیریت پالایشگاه بندرعباس علی رغم تحریم ها با دکتر هاشم نامور مدیرعامل این شرکت پالایشی موفق و پیشرو به گفتگو نشسته که در ادامه قسمت اول آن منتشر می شود:

 

شهدا الگوی همه ما هستند و ما به مردم بدهکاریم

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در ابتدای گفتگو در پاسخ به این سوال که نظر وی در رابطه با کلمات عرق ملی، شهدا، مردم و خودکفایی چیست، عرق ملی را عضو لاینفک وجود هر ایرانی دانست و با بیان اینکه شهدا الگوی همه ما هستند و ما به مردم بدهکاریم و خدمتگذار مردم هستیم،  تاکید کرد که خودکفایی آرزوی ما در همه رشته ها است.

 

حداکثر بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود

دکتر نامور سپس در پاسخ به این سوال که مدیریت جهادی شاخصه اش چیست، گفت: به نظر من از شاخصه های مهم مدیریت جهادی می توان به حد اکثر استفاده بهینه از زمان، حد اکثر استفاده از قانون و مقررات، حداکثر بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود و حداکثر جذب نیروها در راستای تولید و تامین انرژی مورد نیاز کشور اشاره کرد.

 

پالایشگاه نفت بندرعباس حدود 18 درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین می کند

دکتر هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در ادامه معرفی پالایشگاه بندرعباس و سیر تکاملی و طرح های توسعه ای آن پرداخت و گفت: وظیفه اصلی ما در پالایشگاه بندرعباس تولید فراورده های نفتی و سوخت و انرژی مورد نیاز کشور است و در پالایشگاه نفت بندرعباس حدود 18 درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین می کنیم.

 

 

ثبت اختراع افزودن میعانات گازی به قسمت بالای برج تقطیر

وی با بیان اینکه ظرفیت طراحی پالایشگاه در فاز اول 23000 بشکه نفت خام و میعانات گازی بوده، افزود: فاز اول این پالایشگاه در سال 1375 و فاز دوم ان در سال 1376 راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس، گفت: در ابتدا هدف در این پالایشگاه فقط کمیت تولید بوده و بحث کیفیت مطرح نبود چون کشور نیاز به سوخت داشت و در آن زمان بحث استانداردهای تخصصی مثل حال حاضر مطرح نبود ضمن اینکه در بحث حفظ و صیانت از محیط زیست هم سختگیری هایی که الان مطرح است و در جامعه جهانی بوجود امده به این شکل نبود. بنابر این طراحی پالایشگاه بندرعباس در دهه شصت بر مبنایی که گفتم صورت گرفته اما در سالهای بعد  به مرور زمان و در چند مرحله اقدامات گسترده ای در افزایش ظرفییت تولید و استانداردسازی و کیفی سازی در سطح این پالایشگاه انجا شده است.

 

دکتر نامور در مورد تاریخچه ظرفیت سازی در پالایشگاه بندعباس افزود: ابتدا در سال 1387 ظرفیت این پالایشگاه با همت مهندسان و کارشناسان و مشاوران و پیمانکاران داخلی به 290000 بشکه در روز افزایش یافت.  به مرور با بررسی هایی که انجام دادیم و با توجه به این دیدگاه که حداکثر صرفه جویی را  در مصرف انرژی داشته باشیم طرح مبتکرانه ای را بررسی کردیم و موجوزهای لازم آن را اخذ و اجرا کردیم و موفق شدیم در سال 1391 ظرفیت پالایشگاه را 30 هزار بشکه در روز افزایش بدهیم و به 320000 بشکه در روز برسانیم.

 

این 30 هزار بشکه را میعانات گازی تزریق کردیم و میعانات گازی به قسمت بالای برج تقطیر اضافه کردیم که برای اولین بار بود که این روش در سطح کشور اتفاق می افتاد و به عنوان یک اختراع هم ثبت شد.با این 30 هزار بشکه ای که اضافه کردیم حدودا 4 میلیون و 700 هزار لیتر در روز فراورده های نفتی مورد نیاز کشور را تامین کردیم که در همان زمان کشور به این میزان کمبود سوخت داشت و این کمبود برطرف شد.

 

مجددا در سال 1399 توانستیم 30 هزار بشکه دیگر به ظرفیت پالایشگاه اضافه کنیم و ظرفیت تولید پالایشگاه را به 350000 بشکه در روز برسانیم.

در حال حاضر از این 350 هزار بشکه، 320 هزار بشکه نفت خام سنگین است و 30 هزار بشکه آن میعانات گازی است. ما تنها پالایشگاهی هستیم که نفت خام سنگین پالایش می کنیم و طبیعتا فرایند پالایش نفت خام سنگین کمی پیچیده تر و سخت تر و هزینه بر تر است.

 

حدودا 4000 نفر پرسنل ما در پالایشگاه نفت بندرعباس بصورت مستقیم و مستمر درگیر تولید فراورده ای نفتی و پالایش نفت خام و میعانات گازی هستند و بصورت شبانه روزی انجام وظیفه می کنند و تولید بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را بر عهده دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: