April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۷۸۱
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
رئیس اتاق تهران گفت: سال گذشته معادل ۳۶ درصد از جی دی پی کشور به یارانه پنهان تخصیص یافت.

تخصیص ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به یارانه پنهان

رئیس اتاق تهران گفت: سال گذشته معادل ۳۶ درصد از جی دی پی کشور به یارانه پنهان تخصیص یافت که یارانه پنهان نفت، گاز و برق به ترتیب ۵۲ میلیارد دلار، ۴۵ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بخش صنعت و معدن به عنوان پیشران قوی در رشد اقتصاد کشور شناخته شده است به طوری که در حال حاضر ۱۶ درصد از تولید ناخالص ملی به قیمت پایه و ۳۳ درصد از اشتغال به طور مستقیم را بر عهده دارد.

وی افزود: اقتصاد ایران در یک دهه اخیر با کاهش چشمگیر سرمایه گذاری رو به رو بوده است، به گونه‌ای که سهم ۳۰ درصدی تشکیل سرمایه از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۸۸ به ۱۸ درصد در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. همچنین کاهش منابع برای نوسازی تجهیزات باعث شده میزان سرمایه خالص کشور از سال ۱۳۹۸ رشد مثبتی نداشته باشد به طوری که سرمایه گذاری موجود تقریبا معادل استهلاک است، به همین دلیل بهره وری از طریق ارتقای فناوری در یک دهه گذشته منفی بوده است.

عرب گفت: افزایش ۵۳ درصدی مالیات برای افراد حقوقی پیشنهاد شده است. علاوه بر این در سال قبل ۷ درصد بخشودگی مالیاتی برای تولیدکنندگان تصویب شد و از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که در بودجه ۱۴۰۳ هیچ صحبتی از آن نشده است. مالیات بر ارزش افزوده یک درصد بیشتر شده و به ۱۰ درصد رسیده و بانک مرکزی مجاز به برداشت و توقیف حساب بانکی بدهکاران مالیاتی شده که این هم از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۳ است. همچنین کسری تجاری ۱۲ میلیاردی را در ۹ ماهه سال جاری و کاهش صادرات را در این مدت نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

رئیس اتاق تهران همچنین گفت: سال گذشته معادل ۳۶ درصد از جی دی پی کشور به یارانه پنهان تخصیص یافت که یارانه پنهان نفت، گاز و برق به ترتیب ۵۲ میلیارد دلار، ۴۵ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات غیرنفتی ۴ میلیارد دلار کاهش داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: