April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کورش فتاحی از سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی خبر داد
کد خبر: ۴۰۷۹۴۳
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
کورش فتاحی از سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی خبر داد و آینده منطقه ویژه اقتصادی لامرد را طلایی توصیف کرد.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بهشت سرمایه گذاران

سالهاست برای رونق اقتصادی به سرمایه و سرمایه گذار نیازمندیم و تبدیل تفکر سرمایه داری به سرمایه گذاری، مهمترین رویکرد است. برای تفکر سرمایه داری منافع ملی اهمیتی ندارد و منافع شخصی در اولویت است، به همین دلیل شاهد حضور نقدینگی در عرصه‌های دلار، مسکن، خودرو، طلا و ... هستیم. اما سرمایه گذار داستان متفاوتی دارد. سرمایه گذار در زمینه تولید و اشتغال پایدار وارد می‌شود و به جای آنکه به تورم دامن بزند، باعث روان شدن اقتصاد می‌شود.

معضل فرار سرمایه

در حالی که سرمایه نقش بسزایی در تولید و اشتغالزایی دارد، شاهد فرار گسترده سرمایه و سرمایه گذار از کشورمان هستیم. اظهار نظر یک عضو اتاق بازرگانی حکایت از آن دارد که از۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه رسمی از کشور اتفاق افتاده و این فقط آمار رسمی است و طبیعتا اگر آمار غیررسمی و زیرزمینی را هم به آن اضافه کنیم رقم بسیار بیش از این مقدار خواهد بود. وی با اعلام ا ینکه تنها در چهار منتهی به ۱۴۰۰ بیش از ۴۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده گفت: میزان خروج سرمایه بسیار بیش از این رقم است چرا که بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران به صورت زیرزمینی است.

فرار صنعت و کارخانه

از سوی دیگر مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران و کانادا اعلام کرده در یک سال و نیم منتهی به ۱۴۰۱ فقط بخش صنعت و تجارت ایران ۷۰ میلیارد دلار سرمایه را از کشور خارج کرده و به کانادا برده است. این فعال بخش خصوصی گفته که این ۷۰ میلیارد دلار به شکل کارخانه و ملک از ایران خارج شده و اکنون در کانادا در بخش صنعت و به خصوص عرصه ساخت و ساز فعال هستند.

اهمیت زمینه سازی

آنچه باعث فرار سرمایه و سرمایه گذار می‌شود، بروکراسی اداری، تهدید اقتصادی، بی ثباتی اقتصادی، ناامنی، فضای سیاسی پرحاشیه و بحران‌های غیر قابل پیش بینی است، در نتیجه برای آنکه بتوان برای سرمایه گذار انگیزه و رغبت ایجاد کرد، باید در وهله اول چالش‌ها را رفع کرد و زمینه ورود سرمایه گذار به عرصه تولید فراهم شود.

اهمیت ایجاد مناطق اقتصادی

برای آنکه جذب سرمایه اتفاق بیفتد، گزینه‌های بسیاری باید کنار یکدیگر قرار گیرد که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند این مهم را رقم بزند. در این رابطه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با تاکید بر اینکه ایمیدرو با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لامرد از خام فروشی جلوگیری و زنجیره ارزش را کامل کرد گفت: پس کرانگی لامرد باعث شده که یکی از مهمترین نقاط جغرافیایی برای سرمایه‌گذاران صنعت و معدن باشد.

بیشتر بخوانید:

جذابیت‌های سالکو و لامرد برای صنایع پایین دستی آلومینیوم



منطقه استراتژیک اقتصادی

کورش فتاحی به تشریح موقعیت حساس و استراتژیک منطقه ویژه اقتصادی لامرد پرداخت و گفت: فاصله نزدیک به دریا، همجواری با عسلویه به منظور تامین خوراک پتروشیمی‌ها، قرار گرفتن در بین دو رشته کوه که باعث شده از پدافند غیرعامل برخوردار شود. نیروی انسانی توانمند و باهوش، همراهی و همدلی مسوولان لامرد با مجموعه مدیریت منطقه ویژه اقتصادی، از جمله ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این کانون صنعتی و معدنی است.

سرمایه گذاری کلان

برای آنکه به اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها پی ببریم، کافی است به آمار‌های اعلامی از سوی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد توجه کنیم. فتاحی با اعلام اینکه علی رغم تنگنا‌های اقتصادی در کشور، در یک سال گذشته مجموعه مدیریت منطقه ویژه اقتصادی لامرد موفق به انعقاد قرارداد با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۹۰۰ میلیون یورو با سرمایه‌گذاران شده گفت: این حجم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی نظیر فولاد، آلومینیوم، منیزیم و پتروشیمی رخ داده است.

توسعه زیرساخت‌ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از حجم سرمایه گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی در پروژه‌های زیرساختی نظیر آب، برق، گاز، ابنیه، راه و فضای سبز در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که تا پایان سال تحقق می‌یابد، وارد فاز بسیار گسترده تری در حوزه زیرساخت خواهیم شد.

اهمیت اطلاع رسانی

اگرچه منطقه ویژه اقتصادی لامرد ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، اما سرمایه گذار باید از این ظرفیت‌ها با خبر شود تا سرمایه اش را در این منطقه به جریان بیندازد. فتاحی با درک درست از اهمیت اطلاع رسانی گفت: یکی از دلایل استقبال سرمایه‌گذاران مختلف از منطقه ویژه اقتصادی لامرد، معرفی مطلوب این کانون صنعتی از طریق حضور در نمایشگاه‌های مختلف و معرفی این منطقه است. وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی لامرد در چند سال آینده به یکی از قطب‌های مهم صنعتی جنوب کشور تبدیل خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: