May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل چابهار از سیاستگذاری جدی بر صادرات به پاکستان خبرداد
کد خبر: ۴۰۸۰۱۵
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: امیدواریم حضور مناطق آزاد کشور در اولین نمایشگاه صادرات به پاکستان، بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در همه مناطق آزاد کشور باشد.

تسخیر بازار‌های پاکستان با ژنرال های اقتصادی ایران

مدت‌ها بود روابط بین کشور‌ها را بازی‌های سیاسی تعیین می‌کرد. جنگ نظامی به جنگ سرد کشیده شد و جنگ نرم را رقم زد، حتی جنگ ویروسی و بیولوژیک نیز کلید خورد، اما هیچیک از این موارد تاثیرگذار نبود، زیرا نمی‌توانست ادامه دار باشد، تا آنکه جنگ اقتصادی رقم خورد و از همه جنگ‌ها پیشی گرفت، روندی که همچنان ادامه دارد. تفکر ویران کردن و کشتن سالهاست از ذهن انسان متمدن و متفکر بیرون رفته و تعامل، همکاری، هم افزایی، تجارت و روابط متقابل بر مبنای سیاست برد-برد جایگزین شده است.

موشک باران ایران و پاکستان

برای اثبات ادعای بی تاثیر بودن جنگ نظامی، لازم نیست زیاد دور برویم، بلکه کافی است به موشک باران اخیر بین ایران و پاکستان توجه کنیم. در حالی جهان بدنبال ادامه بحران موشک باران بین ایران و پاکستان بود که برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان که در چابهار ایران برگزار شد، همه چیز را تحت شعاع اقتصاد قرار داد. این نمایشگاه با حضور ۱۰۰ شرکت برتر و متقاضی تجارت با پاکستان از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه برگزار شد تا نشان دهد اقتصاد بدون توجه به بازی‌های سیاسی، مسیر خود را طی می‌کند. اولین نمایشگاه بین المللی صادرات به پاکستان، برای توسعه تجارت و آشنایی تجار با فرصت‌های تجاری پاکستان برگزار شد و برای آنکه ظرفیت اقتصاد همه چانبه مورد تاکید قرار گیرد، پنل، کنفرانس، نشست‌های B۲B برگزار شد.

اتحاد برای اقتصاد

این نمایشگاه فرصت خوبی بود تا بخش‌های همسو و همفکر، برای بدست آوردن بازار‌های صادراتی پاکستانی، به رایزنی و تفاهم برسند. مناطق آزاد اقتصادی در صدر این نمایشگاه با قدرت حضور یافتند و منطقه آزاد چابهار به عنوان میزبان این نمایشگاه، خود را متولی برقراری ارتباط بین ایران و پاکستان می‌دانست. اگرچه هر کدام از مناطق آزاد بدنبال تسخیر بازار‌های پاکستان با محصولات تولیدی مناطق آزاد خود بودند، اما نگاه ملی و رونق اقتصادی کشور باعث شد تا مناطق آزاد به اتحاد و اتفاق نظر برسند که امضای تفاهم نامه و قرارداد‌های همکاری متعدد، دلیل اثبات اتحاد بود.

همکاری با همسایگان

از آنجا که هر اقدامی به متولی نیاز دارد، نمایشگاه بین المللی صادرات به پاکستان نیز به وسیله شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار شد. مدیرعامل میلاد نور این نمایشگاه را فرصتی بی‌بدیل برای افزایش مبادلات تجاری ایران دانست و گفت: هدف از برگزاری این رویداد در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و همکاری بیشتر با کشور‌های همسایه است. محتشم امیری با اعلام اینکه نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود گفت: حمایت استانداری سیستان‌وبلوچستان، منطقه آزاد چابهار و سفارت پاکستان در برگزاری این نمایشگاه تاثیرگذار بود.

بیشتر بخوانید:

پیمانکاران منطقه آزاد چابهار زیر تیغ نظارت



چابهار بدنبال بازار‌های پاکستان

بدلیل اهمیت و تاثیرگذاری منطقه آزاد چابهار بر اقتصاد منطقه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از این منطقه به عنوان محور صادرات به کشور پاکستان یاد کرد و گفت: جایگاه استراتژیک منطقه آزاد چابهار در اقتصاد کشور به خصوص در زمینه صادرات به کشور پاکستان غیر قابل انکار است. امیر مقدم با اعلام اینکه پاکستان قرابت‌های فرهنگی، زبانی، مذهبی و خویشاوندی بی شماری با کشورمان دارد گفت: از این ظرفیت‌ها باید به خوبی برای توسعه صادرات به پاکستان استفاده کرد.

بازار مصرف بزرگ پاکستان

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری پاکستان خبر داد و گفت: پاکستان سه برابر کشور ما جمعیت دارد و این یعنی یک بازار مصرف بسیار بزرگ در همسایگی ما قرار دارد که به لحاظ سلیقه، ذائقه و مصرف بسیار به مردم کشورمان نزدیک هستند به همین دلیل فرصت تصاحب این بازار برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان ما بسیار باید مغتنم شمرده شود. وی با بیان اینکه چابهار محور صادرات به کشور پاکستان به شمار می‌رود، تاکید کرد: بر همین اساس ما در این منطقه آزاد مصمم هستیم بستر گسترش صادرات و تعامل صادر کنندگان و تولید کنندگان با کشور پاکستان را افزایش دهیم به همین دلیل اولین نمایشگاه بین المللی صادرات به پاکستان قرار است در چابهار برگزار شود.

توسعه صادرات

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام اینکه در این نمایشگاه، راه‌های توسعه صادرات به کشور پاکستان به صورت جدی، ملموس و کاربردی مورد بررسی قرار گرفت افزود: این نمایشگاه با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و برخی دیگران مدیران ارشد اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور برگزار شد و امیدواریم خروجی آن افزایش صادرات به کشور پاکستان باشد. مقدم با اشاره به حضور سایر مناطق آزاد کشور در اولین نمایشگاه صادرات به پاکستان گفت: امیدواریم حضور مناطق ازاد در این نمایشگاه، بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در همه مناطق آزاد کشور باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: