April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۴۲۴
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
«مد پایدار» یکی ‌از مفاهیم قابل توجه حوزه مد و فشن در این سال‌هاست که اهمیت به آن باعث می‌شود تا به حفظ محیط‌زیست کمک بیشتری شود.

«مد پایدار» چیست و تا چه اندازه به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند؟

تا چه اندازه به لباس اهمیت می‌دهید؟ هنگام انتخاب لباس چه ویژگی برایتان در اولویت است؟ طرح و جنس خوبی داشته و یا از دوخت و کیفیت مطلوبی برخوردار باشد برایتان حائز اهمیت است؟

این که صنعت پوشاک جزء آلوده‌ترین صنایع در جهان است تا چه اندازه باعث شده تا شما به فردی دغدغه‌مند برای حفظ محیط زیست سالم تبدیل شوید و بین مد و لباس و محیط زیست کدام را انتخاب می‌کنید؟ یا این که ترجیح می‌دهید هم به مد و لباس اهمیت دهید و هم برای حفظ محیط زیست تلاش کنید؟

تا چه اندازه با مفهوم «مد پایدار» آشنایی دارید و به نظر شما آیا این سبک می‌تواند نقش مهمی در صنعت پوشاک داشته باشد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها که ممکن است شما را کنجکاو کرده باشند و بخواهید اطلاعاتی درمورد «مد پایدار» بدست آورید حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

یکی از مفاهیمی که در سال‌های گذشته توانسته است در صنعت مد و لباس جایگاه خوبی بدست آورد مفهوم «مد پایدار» است که به نوعی می‌توان از آن به عنوان یک پوشاک اخلاقی یاد کرد که از یک ترند فراتر رفته و به یک تجارت ضروری در زمینه صنعت مد و لباس تبدیل شده است.

Statista در سال ۲۰۲۲ یک نظرسنجی انجام داد که در جریان آن ۳۵درصد از مشتریان لباس در ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که اگر خط تولید لباس سازگار با محیط زیست یا تولید مد پایدار باشد تمایل دارند پول بیشتری دهند تا بتوانند آثاری که در زمینه مد پایدار تولید می‌شوند را تهیه کنند و این موضوع تا جایی است که این مشتریان به وضوح در کاهش اثرات محیطی مد مشارکت فعال دارند. در نتیجه، همین موضوع باعث می‌شود که برند‌ها برای این که بتوانند با این چشم انداز همگام شوند توسعه و تکامل پیدا کنند.

در مرحله اول، افراد حرفه‌ای که در زمینه مد و لباس فعالیت می‌کنند و می‌خواهند بیشتر در این زمینه کار کنند باید دانش خود در زمینه پایداری مد یا همان مد پایدار را ارتقاء دهند چراکه این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با تغییرات قابل توجه، به برند‌ها کمک کنند.

تصویر مد پایدار

قطعاً می‌خواهید بدانید که مد پایدار چیست؟

مد پایدار، یک اصطلاح فراگیر است که به محصولات، فرآیندها، فعالیت‌ها و سهامداران (سیاست‌گذاران، برندها، مصرف‌کنندگان) با هدف دستیابی به بخش مد مبتنی بر برابری، عدالت اجتماعی، رفاه حیوانات و یکپارچگی زیست‌محیطی اشاره دارد و به چرخه عمر محصول می‌پردازد که شامل نحوه تولید، مصرف و دفع لباس در محل‌های دفن زباله می‌شود.

شاید با خود فکر کنید که چه دلیلی برای استفاده از «مد پایدار» وجود دارد و قرار است که چه اهدافی را دنبال کند؟ یکی از مزیت‌های «مد پایدار» این است که با خود فرهنگ سالم و فرهنگ‌سازی درستی را به همراه دارد.

«مد پایدار» یا لباس‌های سازگار با محیط زیست مأموریت دارد تا جهان را به مکانی مهربان‌تر و پایدارتر تبدیل کند. زیرا لباس‌هایی که بر اساس «مد پایدار» هستند از ۱۰۰ درصد پنبه ارگانیک، بطری‌های پلاستیکی بازیافتی، پارچه‌های بلااستفاده و مواردی از این دست که با محیط زیست سازگاری دارند تهیه می‌شود.

درواقع، این نوع لباس‌ها با استفاده از مواد و پارچه‌های بازیافتی تهیه می‌شوند؛ به طوری که حتی یکی از برند‌های مطرح دنیا که در زمینه «مد پایدار» فعالیت می‌کند از پارچه‌های دور ریختنی یا اضافه که شاید به نظر دیگران به هیچ دردی نمی‌خورند برای این منظور و تهیه لباس‌هایی بر اساس «مد پایدار» استفاده می‌کند.

هدف «مد پایدار» این است که رابطه متقابلی با کره زمین به وجود آورد و از طریق یک زنجیره تأمین احیاء کننده آلودگی را به حداقل برساند.

چرا مد پایدار مهم است؟

یکی از دلایل اهمیت «مد پایدار» کاهش تولید زباله است چراکه پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، تولید جهانی زباله جامد شهری به ۳.۴ میلیارد تن افزایش پیدا کند و دلایلش هم الگو‌های خرید مصرف کننده، شهرنشینی و رشد جمعیت است. این در حالی است که هدف برند‌های پایدار، کاهش تولید زباله با استفاده از تولید پوشاک با کیفیت از مواد بادوام است و شرکت‌های تولیدی پوشاک تلاش می‌کنند از ترند‌های مد فصلی کپی کنند و بدنبال آن، میزان زباله‌های تولیدشده ناشی از صنعت پوشاک را در طولانی مدت کاهش دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم «مد پایدار» دستمزد منصفانه و محیط کار سالم است.

اغلب شرکت‌های فست فشن یا مد سریع که لباس‌های ارزان تولید کرده و مجموعه‌های متعددی را در یک سال راه اندازی می‌کنند، لباس‌های خود را از کشور‌های در حال توسعه تهیه می‌کنند. این در حالی است که کارگران آن‌ها با وجود ساعت‌های طولانی کار کردن در شرایط ایمنی پایین به سختی دستمزد خود را دریافت می‌کنند و فشار مداوم زیادی برای تولید کار‌ها متحمل می‌شوند و همین موضوع باعث استثمار کارگران می‌شود و در مقابل، شرکت‌های «مد پایدار»، محل کار ایمن و دستمزد عادلانه برای کارگران را در اولویت قرار می‌دهند.

یکی از نکات مهمی که در زمینه «مد پایدار» باید به آن توجه کرد این است که با وجود اهمیت آن برای حفظ محیط زیست، اما تعداد انگشت شماری از برند‌های ایرانی در این حوزه فعالیت می‌کنند. اما یکی از نکات حائز اهمیت در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر امسال این بود که در میان نامزد‌های بهترین طراحان مستقل در بخش مد و صنعت، طاووس بلورین بهترین نگاه به موضوع به زهرا علی نقیان صاحب برند «آتوسا دیزاین» اهدا شد که آثارش با محوریت «مد پایدار» در این دوره از جشنواره مد و لباس به نمایش گذاشته شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: