May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
با افتتاح آزمایشگاه دنا کاسپین رقم می‌خورد
کد خبر: ۴۰۸۴۲۸
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
با افتتاح آزمایشگاه دنا کاسپین، گردشگری از سلامت تا سیاحت و تجارت در منطقه آزاد انزلی فعال تر می شود

فعال شدن گردشگری از سلامت تا سیاحت و تجارت در منطقه آزاد انزلی

گردشگری یکی از مهمترین ابزار‌های اقتصادی برای کسب درآمد در سطح ملی و بین المللی است. سفر با هر نیت و هدفی مصداق گردشگری است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به‌طور خاص گردشگری را به‌عنوان ماندن در خارج از محیط معمولی خود برای یک سال یا کمتر برای اهداف تفریحی، یا ۲۴ ساعت یا کمتر برای اهداف تجاری تعریف می‌کند.

گردشگری اختیاری یا اجباری

گردشگری با اهداف و رویکرد‌های خاصی صورت می‌گیرد که به باور افراد، توان مالی، شرایط و... بستگی دارد. گردشگری می‌تواند از سر اختیار یا اجبار باشد، اما در هر صورت هیچ تفاوتی در ماهیت ماجرا نمی‌کند. فردی که برای تفریح یا خوشگذرانی به سفر می‌رود با فردی که برای تجارت یا درمان بیماری به سفر می‌رود، هر دو گردشگر هستند که اول از سر اختیار و دومی از سرناچاری به سفر می‌رود.

انواع گردشگری

گردشگری با رویکرد و شرایطی که صورت می‌گیرد، انواع گوناگونی دارد که شامل گردشگری داخلی، گردشگری تجاری، گردشگری کاری، گردشگری بین‌المللی، اکوتوریسم یا انواع بوم گردشگری، گردشگری ماجراجویی، گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی، گردشگری حیات وحش، گردشگری فرهنگی و گردشگری روستایی می‌شود.

درمان به هر دلیل

در عصر پزشکی جهانی که تحولات گسترده از کشف تا اختراع در عرصه درمان اتفاق می‌افتد، این اختیار را به بیماران می‌دهد که برای درمان بیماری خود، گزینه‌های گوناگونی را برگزینند. بیماران در سراسر جهان می‌توانند با به دست آوردن اطلاعات کافی متناسب با شرایط مالی خود، مقصد و مرکز درمانی را انتخاب کنند. گردشگری سلامت دامنه وسیعی از خدمات را در بر گیرد که متداول‌ترین آن‌ها شامل مراقبت از دندان، جراحی زیبایی، پیوند عضو و درمان ناباروری است.

بیشتر بخوانید:

لذت تولید زیردندان واردکنندگان منطقه آزاد انزلی


انگیزه‌های متفاوت

انگیزه‌های فردی برای انتخاب گردشگری سلامت به عنوان یک راه درمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این انگیزه‌ها می‌تواند شامل کاهش هزینه‌های درمان، اجتناب از زمان انتظار، بهبود کیفیت یا دسترسی به درمان‌هایی باشد که در کشور فرد قانونی و در دسترس نیست. از آنجا که پول ملی به صورت مستمر در حالی بی ارزش شدن است، مهمترین عاملی که باعث جذب گردشگر سلامت می‌شود، ارزان بودن درمان در ایران بدلیل بی ارزش شدن پول ملی است. هنگامی که در مدت دو سال ارزش دلار از ۲۳ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان می‌رسد، هزینه‌های سلامت در ایران از درمان تا اقامت برای مردم اروپا و آمریکا و حتی کشور‌های عربی و آفریقایی بسیار ناچیز است. البته درمان برای ایران و ایرانی کمرشکن است و بسیاری از مردم ایران برای درمان یک بیماری ناچار شده اند اموال یا خانه خود را بفروشند تا از عهده هزینه درمان بر بیایند.

تفریح در کنار سلامت

اگرچه گردشگری سلامت با هدف درمان صورت می‌گیرد، اما از دوره درمان تا نقاهت فرصتی برای رونق دیگر مباحث گردشگری است، به نوعی که افراد اغلب پس از طی مراحل پزشکی در کشور خارجی به گشت و گذار می‌پردازند به ویژه آنکه بیماران در اغلب موارد، همراهانی با خود دارند. بنابر این گردشگری سلامت می‌تواند به انواع دیگر گردشگری منجر شود.

انتخابی هوشمندانه

منطقه آزاد انزلی یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های ژنتیک کشور را فعال کرد. شاید این سوال پیش بیاید که منطقه آزاد انزلی چه ربطی به آزمایشگاه دارد، اما هنگامی که انواع گردشگری را در کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این اقدام منطقه آزاد انزلی تا چه اندازه هوشمند بوده، زیرا با توجه به انواع گردشگری از سلامت تا سیاحت و تجارت و البته در نظر گرفتن ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی، پی می‌بریم که ایجاد آزمایشگاه تا چه اندازه می‌تواند به فعال کردن ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی منجر شود.

سرمایه گذاری بخش خصوصی

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص راه اندازی آزمایشگاه دنا کاسپین منطقه آزاد انزلی می‌توان نام برد، بکارگیری سرمایه گذاری بخش خصوصی است که یکی از معروفترین آزمایشگاه‌های کلنیکال، پاتولوژی و ژنتیک کشور در فضایی به مساحت ۱۷۰ متر مربع مجتمع پردیس واقع در محدوده فاز تجارت و گردشگری با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع به کار کرده، اقدامی که باعث شده در فاز نخست برای حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد شود.

سرمایه گذاری ۶۵ میلیاردی

برای آنکه به اهمیت این آزمایشگاه پی ببریم، کافی است که عدد سرمایه گذاری توجه کنیم. هزینه تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیز فضای آزمایشگاه دنا کاسپین منطقه آزاد انزلی حدود ۶۵۰ میلیارد ریال بالغ شده و سرمایه گذار این آزمایشگاه، خدمات رسانی به شهروندان استان گیلان و استان‌های همجوار را در دستور کار قرار داده است. این طرح زیرساختی در حوزه بهداشتی، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر اجرای قانون جوانی جمعیت و افزودن شاخص‌ها و توانمندی‌های گردشگری سلامت در نخستین منطقه آزاد شمال کشور محسوب می‌شود.

پنجمین آزمایشگاه کشور

برای آنکه آزمایشگاه دنا کاسپین منطقه آزاد انزلی بتواند نقش خود را در جذب گردشگر سلامت داشته باشد، باید از توان لازم برخوردار باشد. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه آزمایشگاهی خرید و بهره برداری از مدرن‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی است که در نوع خود پنجمین آزمایشگاه کشور است. در عین حال با طرح توسعه و بروز رسانی تجهیزات جدید آزمایشگاهی در آینده، نه تنها شاهد به روز رسانی شاخص‌های توسعه انسانی در این منطقه و کشور خواهیم بود بلکه زمینه انتقال دانش بهره برداری از تکنولوژی‌های جدیدتر آزمایشگاهی نیز فراهم می‌شود.

جذب گردشگر در دستور کار

نکته‌ای که در این اقدام سازمان منطقه آزاد انزلی قابل توجه است، درک درست از هم افزایی است. منطقه آزاد انزلی در راستای افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی ها، در ارتقای امکانات آزمایشگاهی برای مردم محلی، استان و گردشگران داخلی؛ گسترش گردشگری سلامت با کشور‌های حاشیه دریای کاسپین، قفقاز و آسیای میانه را از طریق حضور سرمایه گذاران این حوزه در برنامه کاری خود دارد و این مهم با توجه به افتتاح قریب الوقوع طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری و نقش محوری در توسعه مناسبات تجاری با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند به تجاری سازی این بخش از صنعت گردشگری، نگاهداشت و جذب پژوهشگران و متخصصین داخلی و خارجی منجر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: