April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۰۵۴
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
در حال حاضر ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در بخش هوایی کشور داریم که تا پایان سال به ۲۰۰ فروند خواهد رسید.

تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور تا نوروز به ۲۰۰ فروند می‌رسد

در حالی که دولت همواره بر بهبود ناوگان حمل و نقل در تمامی بخش‌ها تاکید بسیار زیادی دارد، اما همچنان در بخشی از ناوگان از جمله حوزه حمل ونقل هوایی با مشکل و کمبود ناوگان روبرو هستیم و با توجه به آنکه میزان تقاضا در بخش حمل و نقل هوایی کشور در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشتر است همین موضوع خود باعث شده که فاصله بین عرضه و تقاضا بیشتر شود.

بر اساس این گزارش طبق آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال باری، بیزینس جت و مسافری در کشور وجود دارد که این آمار‌ها همواره در حال تغییر است و با توجه به آنکه روند ورود هواپیما در کشور به گفته وزیر راه وشهرسازی کمی تسهیل شده همچنین میزان اورهال، بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی توسط مهندسان و نخبگان کشور نیز بیشتر شده است بنابراین امیدواریم با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و افزایش میزان تقاضا بخشی از این نیاز‌ها پاسخ داده شود.

در همین رابطه محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه همواره سازمان هواپیمایی کشور و شرکت‌های هواپیمایی در تلاش هستند که ناوگان هوایی خود را فعال نگه دارند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند هواپیمایی فعال و عملیاتی در بخش‌های مختلف پروازی وجود دارد که این آمار همواره تغییر می‌کند، اما میزان نیاز ما ۵۵۰ فروند هواپیماست که تمامی سعی و تلاش دولت آن است که بخشی از نیاز را هم از طریق بازسازی ناوگان و به خط کردن آن‌ها و هم از طریق خرید ناوگان پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه ایران در نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی کشور به خودکفایی کامل رسیده است، گفت: در حال حاضر هیچ یک از ناوگان هوایی کشور برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شوند و یا قطعه‌ای از خارج وارد نمی‌شود بلکه با همت مهندسان و متخصصان ایرانی توانسته ایم به خودکفایی د ر حوزه ناوگان هوایی کشور برسیم و برخی ناوگان هم از کشور‌های همسایه برای تعمیر وارد ایران می‌شوند.

محمدی بخش با بیان اینکه از ابتدای سال ۷۵ ناوگان وارد بخش هوایی کشور شده است، گفت: بنا بود ۲۵۰ فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شود، اما ۳ ماه است که به دلایل گوناگون مصوبه‌ای که باید برای ترخیص قطعات دریافت می‌کردیم متاسفانه دچار یک وقفه جدی شده است.

او گفت: این وقفه سه ماهه مصوبات باعث شد هواپیما‌هایی که باید سرخط آورده می‌شد با تاخیر روبرو شود، اما ظاهرا هفته گذشته این مصوبه انجام شد. ما سعی می‌کنیم عدد قابل قبولی هواپیما را که حدود ۲۰۰ فروند می‌شود را در ایام نوروز وارد خط کنیم.

بر اساس این گزارش در حال حاضر روند بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی توسط شرکت‌های هواپیمایی بسیار خوب در حال اجرا و پیشرفت است به طوری که چند روز پیش یک فروند هواپیمای‌ای آرجی ۱۰۰ توسط شرکت هواپیمایی وارد خط هوایی قشم شد که در این زمینه رامین حمزه‌ای مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: هواپیمای‌ای آرجی ۱۰۰ به منظور توسعه اقتصاد جزیره قشم و برقراری پل لجستیک بین قشم و کشور‌های خلیج فارس در این منطقه مستقر خواهد شد تا نگاه ما در حوزه توسعه جزیره قشم محقق و نهایی شود.

پیش از این هم مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور به شرکت‌های هواپیمایی کشور گفته بود: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در صنعت هوانوردی ناترازی تقاضا و عرضه است، اما نمی‌توان به مردم گفت که تحریم هستیم و بلیت نداریم. از این رو باید این موضوع را حل کنیم. از تمام شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهیم هر کدام که امکان دارند واردات هواپیما را انجام دهند. در این مسیر از منابع وزارت راه و شهرسازی و تهاتر استفاده می‌کنیم. حتی اگر لازم باشد برای این کار مجوز هم می‌گیریم. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توسعه ناوگان است و هر مجوزی که لازم باشد برای این کار صادر خواهد شد.

وی افزود: نهضت تولید و تعمیرات در داخل کشور از اتفاقات بسیار خوب صنعت هوانوردی است. پیش از این در تعمیرات وابستگی‌هایی به خارج از کشور داشتیم، اما الان کمتر قطعه‌ای از هواپیما برای تعمیر به خارج از کشور ارسال می‌شود. البته هنوز هم قطعاتی خارج از ایران تعمیر می‌شود، اما این موضوع بسیار کاهش پیدا کرده‌است. امیدواریم در بحث ساخت هواپیما هم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

گفتنی است، روند نوسازی و ناوگان هوایی کشور با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز در تمامی شرکت‌های هواپیمایی کشور در حال انجام است و این نهضت نوسازی و اورهال ناوگان به صورت کامل توسط تمامی بخش‌های هوایی کشور صورت می‌گیرد به طوری که قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی هم به باشگاه خبرنگاران گفته بود: ۳ تا ۴ فروند هواپیمای زمین گیر تا یک ماه آینده وارد خط می‌شوند. در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی فعال در شرکت هواپیمایی بین ۱۰ تا ۱۲ فروند است که با اضافه شدن این ناوگان هوایی اورهال شده تعداد ناوگان هوایی به ۱۵ فروند می‌رسد.

بر اساس این گزارش حال با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و میزان افزایش تقاضا باید تمامی اقدامات لازم در جهت نوسازی و تقویت ناوگان هوایی کشور صورت گیرد تا از طریق آن میزان عرضه بلیت در ایام نوروز با مشکل مواجه نشود و متقاضیان برای خرید بلیت نوروز خود دست به دامن آژانس‌های چارتر فروش نشوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: