April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
امضای تفاهم‌نامه بین بانک و دانشگاه امیرکبیر به اختصاص بورس تحصیلی منجر شد
کد خبر: ۴۰۹۰۶۶
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
بانک صادرات ایران تفاهم‌نامه ای با دانشگاه امیرکبیر امضا کرد و مقرر شد بورس تحصیلی به نخبگان داده شود.

نخبگان زیر چتر حمایت بانک صادرات ایران

در حالی که علم و دانش منشا بسیاری از تحولات است، توجه لازم به این مقوله صورت نمی‌گیرد. تحصیلات در تمامی زمینه‌ها از مقاطع ابتدایی تا متوسطه و عالیه، هزینه بر است و بسیاری از دهک‌های جامعه توان تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان خود را ندارند. از سوی دیگر تعریف درستی از تحصیلات در تمامی مقاطع نداریم و به همین دلیل، سالهاست به انحراف می‌رویم.

تورم آزار دهنده

تورم و گرانی واقعیتی تلخ و آزار دهنده است که این واقعیت تلخ برای دهک‌های پایین جامعه، بسیار تلخ‌تر است. کودکان کار، دستفروشان، کارگران فصلی و بسیاری موارد دیگر که تلخی آزاردهنده‌ای دارد و امکان طرح آن‌ها وجود ندارد، مساله آموزش را زیر سوال می‌برد. کافی است گفت و گوی کوتاهی با یک کودک کار، یک زباله گرد، یک دستفروش و... داشته باشیم تا باور کنیم در بین مشاغل کاذب، استعداد‌های درخشانی وجود دارد که هرگز به منصه ظهور نمی‌رسند.

استعداد‌های درخشان

امروزه دیپلم حداقل‌ترین مدرک تحصیلی است که برای هر فردی تعریف می‌شود، اما پس از دیپلم، بسیاری از استعداد‌های درخشان این مملکت به سوی نابودی می‌رود و از مسیر شکوفایی خارج می‌شود. این معضل بخوبی از سوی دولتمردان درک شده و به همین دلیل "مصوبه بورسیه دانش‌آموزان استعداد درخشان خانواده‌های دهک اول تا چهارم" در هیات وزیران به تصویب رسید. هیات وزیران به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تصویب کرد که به منظور جلوگیری از محرومیت دانش‌آموزان دارای استعداد برتر خانوار‌های دهک اول تا چهارم (براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان) از تحصیل در مدارس استعداد‌های درخشان و تشویق آنان به شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس مذکور، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت کمک‌هزینه ثبت­نام و تحصیل دانش‌آموزان یادشده را به عنوان راتبه تحصیلی (بورسیه) رییس‌جمهور از محل اعتبارت مصوب مربوط در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان) قرار دهد.

بی توجهی به دیگر دهک‌ها

آنچه هیات وزیران تصویب کرده، تامین هزینه‌های تحصیل استعداد‌های درخشان دهک‌های اول تا چهارم است، در حالی که به جرات می‌توان ادعا کرد استعداد‌های درخشان بسیاری در دهک‌های بالاتر نیز وجود دارد که به دلیل فقر مالی، هرگز به شکوفایی نمی‌رسند. البته باید بپذیریم که کسری بودجه کلانی که دولت را آزار می‌دهد، باعث شده تا قوه مجریه با احتیاط بیشتری برای تامین هزینه‌های استعداد‌های درخشان هزینه کند. هنگامی که بسیاری از پروژه‌های عمرانی و کلیدی بدلیل هزینه‌های سنگین جاری، در حد کلنگ زنی می‌مانند یا نیمه کاره رها می‌شوند، بخوبی می‌توان فهمید که هزینه کردن برای شکوفایی استعداد‌های درخشان در رتبه چند دهم و شاید چند صدم و بالاتر قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

صنعت نفت زیر پوشش حمایت مالی بانک صادرات ایران



فرار مغز‌ها

آمار‌هایی که از فرار مغز‌ها ارایه می‌شود، تلخی این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد که تا چه اندازه نسبت به نخبگان این مملکت بی توجهی صورت می‌گیرد. اگر در مجموعه‌های بزرگی همچون ناسای آمریکا، ایرانیان دست بالای مدیریتی را دارند، اگر در شرکت‌های بزرگ و البته حساس جهانی، به ایرانیان اعتماد می‌کنند. اگر کشور‌هایی که از آن‌ها به عنوان دشمن یاد می‌کنیم، رتبه‌های اول تا دهم کنکور ایران را شناسایی می‌کنند و حاضر می‌شوند به آن‌ها برای تحصیل در کشورشان بورسیه بدهند و بسیاری اگر‌های دیگر نشان می‌دهد که تا چه اندازه از جوانان مستعد و توانمندی برخوردار هستیم که قدرشان را نمی‌دانیم.

درک بانک صادرات

حمایت از استعداد‌های درخشان اهمیت بسیاری دارد و نباید آن را به دولت مختص کنیم. به عبارت بهتر هر سازمان، نهاد یا تشکلی که امکان حمایت از استعداد‌های درخشان را دارد، باید در این عرصه ورود کند. بانک صادرات ایران این درک را دارد که استعداد بسیاری از استعداد‌های درخشان چقدر هرز می‌رود که البته ریشه در فقر مالی دارد. به همین دلیل عضو اجرایی هیات‌مدیره بانک صادرات ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین بانک و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از بورس تحصیلی دانشجویان نخبه خبر داد.

امضای تفاهم نامه

بانک صادرات ایران به منظور توسعه همکاری و تعامل در زمینه حمایت از طرح‌ها و فرآیند‌های دانشگاهی، کمک به دانشجویان و تأمین‌مالی تولید دانش، با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. در این تفاهم‌نامه که طی مراسمی به امضای یاسر مرادی عضو اجرایی هیات‌مدیره بانک و علیرضا رهایی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) رسید، همکاری علمی، مشاوره‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود و پوشش زمینه‌های نظری و علمی طرفین در تعریف و اجرای طرح‌های پژوهشی و آموزشی مشترک با محوریت بانکداری هوشمند، علم‌داده، هوش مصنوعی و سایر زمینه‌ها در راستای تقویت ارتباط متقابل مورد توافق قرار گرفت.

نخبگان در کانون توجه

عضو اجرایی هیات‌مدیره بانک در مراسم امضای این تفاهم نامه از آمادگی بانک صادرات ایران برای بورسیه تحصیلی دانشجویان نخبه خبر داد و افزود: حمایت مالی از طرح‌ها و فرآیند‌های پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توسعه علم و تولید دانش مورد تاکید بانک صادرات ایران است. مرادی همکاری با پارک علم و فناوری این دانشگاه را از دیگر موارد مورد توجه در امضای این تفاهم‌نامه اعلام کرد و گسترش این فرآیند‌ها را زمینه‌ساز تقویت بیشتر همکاری و پرداخت تسهیلات و تعهدات به دانشگاه امیرکبیر تهران عنوان کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: