April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بهره برداری از ۱۸۳ طرح به اشتغالزایی ۴۵۲۵ نفر منجر شد
کد خبر: ۴۰۹۱۴۱
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
حمایت بانک توسعه تعاون از تولید و اشتغالزایی منجر به بهره برداری از ۱۸۳ طرح تعاونی و تولیدی به اشتغالزایی ۴۵۲۵ نفر شد.

تعاونی‌ها زیر چتر حمایت بانک توسعه تعاون

برای آنکه یک بخش بتواند با قدرت در مسیر اهداف پیش بینی شده گام بردارد، لازم است نگاه تخصصی به آن بخش داشته باشیم. به همین دلیل با توجه به تقسیم بندی‌های کلیدی، وزارتخانه، سازمان، نهاد و ... تعریف شده است. در بخش اقتصاد نیز تقسیم بندی‌هایی وجود دارد که قانون اساسی در سه بخش اقتصاد دولتی، اقتصاد بخش خصوصی و اقتصاد تعاونی آن را تعریف کرده است.

تعاونی در بی توجهی

در حالی که اقتصاد تعاونی می‌تواند به شکوفایی به ویژه در بخش‌های تولید و مصرف منجر شود، اما امروزه تعاونی نتوانسته جایگاه خود را در اقتصاد مشخص کند. آنچه در سیاست‌های کلان کشور ترسیم شده، سهم بخش تعاونی می‌بایست ۲۵ درصد اقتصاد را پوشش دهد، اما واقعیت چیز دیگری است. هنگامی پی به فاجعه می‌بریم که بدانیم در خوش بینانه‌ترین حالت، سهم بخش تعاونی از اقتصاد به ۵ درصد هم نمی‌رسد و ده‌ها هزار شرکت تعاونی ثبت شده داریم که تعطیل هستند و آن‌هایی که فعالیت می‌کنند نیز با کمتر از ظرفیت تعریف شده فعالیت می‌کنند. این آمار و ارقام بیانگر عمق بی توجهی و کم لطفی به بخش تعاونی است.

انحلال وزارت تعاون

در حالی که قرار بوده بار ۲۵ درصد اقتصاد بر دوش تعاون گذاشته شود و برای این مهم به دستگاه‌های تخصصی نیاز داشتیم، در اقدامی سوال برانگیز، وزارت تعاون در دولت احمدی نژاد منحل و تبدیل به معاونتی در زیر مجموعه وزارت کار شد. این ادغام و البته تنزیل درجه باعث شد که تعاونی بیش از پیش تضعیف شود، زیرا بخش تعاونی در هیات دولت نماینده مستقیمی نداشت، بلکه در وزارتخانه‌ای عریض و طویل ادغام شد که چالش‌های بسیار بزرگترین داشت.

بانک توسعه تعاون

خوشبختانه پس از انحلال وزارت تعاون، بخش‌های اقتصادی مرتبط از جمله بانک توسعه تعاون منحل نشد، بلکه مقرر شد این بانک در مسیر تعریف شده حرکت کند. اما مدیریت در پیشبرد اهداف نقش تعیین کننده‌ای دارد و خوشبختانه مدیریت بانک توسعه تعاون با اعتقادی که به تعاون و نقش تعاونی‌ها دارد، دلسوزی و احساس مسوولیت قابل تقدیری نسبت به تعاون و تعاونی‌ها دارد. برای اثبات این ادعا کافی است به عملکرد بانک توسعه تعاون نگاه کارشناسانه‌ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

تعاونی‌ها چشم انتظار خدمات ویژه بانک توسعه تعاون و بیمه تعاون



۱۸۳ طرح تولیدی و تعاونی

در شرایطی که نگاه مهربانی به تولید و تعاونی وجود ندارد، مدیر عامل بانک توسعه تعاون از افتتاح طرح‌های تولیدی و تعاونی خبر داد و گفت: مجموع طرح‌هایی که با تسهیلات بانک توسعه تعاون در دهه فجر امسال به بهره برداری رسیده اند ۱۸۳ طرح به ارزش ۲۸ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال است که تسهیلات بانک توسعه تعاون به حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال رسید. محمد شیخ حسینی با اعلام اینکه این میزان طرح افتتاحی ۴۵۲۴ اشتغال مستقیم و حدود ۲۰ هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند گفت: بررسی طرح‌های به بهره برداری رسیده نشان می‌دهد که تسهیلات بانک توسعه تعاون در بخش واقعی اقتصاد و تعاون در زیرمجموعه‌های آن از جمله صنعت، کشاورزی، مسکن و گردشگری به صورت هدفمند پرداخت شده است.

توجه به استان‌های کم برخوردار

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون موجب رشد تولید و رونق اقتصادی منطقه‌ای در محل پروژه‌ها شده گفت: بانک توسعه تعاون به واسطه اهداف توسعه‌ای و انسان محور خود، تسهیلات قابل توجهی در استان‌های کم‌تر برخوردار پرداخت کرده است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون همچنین در تشریح فعالیت این بانک در سال جاری گفت:میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه از ۴۲۰ هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

تسهیلات ۵۰۰ هزاری

نکته جالب توجهی که در خصوص عملکرد بانک توسعه تعاون وجود دارد، تسهیلات پردازی هدفمند بدور از رانت است به نوعی که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال جاری به ۵۰۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد. نکته قابل‌توجه اینکه ۷۰ درصد این میزان تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرارگرفته و یک رکورد در طول حیات بانک محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: