April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۱۶۸
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم نقطه به نقطه در دی ماه در مقایسه با ماه قبل (٥٧.٥ درصد) ١١ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۱ درصد کاهش یافته است

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود گفت: تورم ماهانه مسکن در ۵ ماه منفی بوده است.

خاندوزی اظهار کرد: در دی ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٦,٥ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٥٧.٥ درصد) ١١ واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در پایان دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ١١ واحد درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بعد از ۲۰ سال صدور مجوز‌ها برای شناور‌های صیادی آزاد شده است، گفت: این مجوز فقط برای ساحل نشینان است و پیش از این برای استان هرمزگان بوده است، اما در حال حاضر ساحل نشینان سیستان و بلوچستان و خوزستان هم بدون کاغذ بازی اقدام به دریافت مجوز کنند.

خاندوزی تاکید کرد: در دی ماه شاهد رشد تولیدات شرکت‌های بزرگ صنعتی بودیم و شاخص تولید در دی ماه امسال نسبت به دی سال گذشته ۱/۹ درصد افزایش داشته است.

نرخ رشد نقدینگی به پایین‌ترین نرخ ۴ سال گذشته رسید

او گفت: نرخ رشد نقدینگی به ۲۵/۲ درصد رسیده که کمترین میزان رشد نقدینگی ثبت شده از تابستان سال ۱۳۹۸ تا امروز است.

او اظهار کرد: در دی ماه رشد پایه پولی نیز به ۳۱.۷ درصد رسید که این نرخ نیز کمترین مقدار در ۱۷ ماه گذشته است.

وی با بیان اینکه فراموش نکنیم که نرخ رشد کلان‌های پولی از جمله نقدینگی در پایان دولت قبل به بالای ۴۰ درصد رسیده بود که ناشی از سیاست‌های پولی و مالی مشوش گذشته بود، گفت: خوشبختانه دولت توانست این لنگر مهم تورمی را با هدف‌گذاری درست به سطوح میانگین چند دهه اخیر خود باز گرداند.

سرمایه گذاری‌های دیجیتال باید شفاف و مشاهده پذیر شود

سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره سیاست گذاری حوزه رمز ارز‌ها گفت: راهبرد اصلی دولت در حوزه سرمایه گذاری دیجیتال بر دو اصل شفافیت و مشاهده پذیری استوار است.

او تاکید کرد: دولت تلاش دارد قواعدی را حاکم کند تا از حقوق مردم حفاظت شده و از برخی کلاهبرداری‌ها که به دلیل عدم شفافیت اتفاق می‌افتد، جلوگیری گردد.

وی بیان کرد: در سایر کشور‌ها نیز دولت‌ها از ابزار‌هایی برای ایجاد شفافیت و مشاهده پذیری این حوزه استفاده کرده‌اند.

او گفت: حسب قانون بانک مرکزی وظیفه مدیریت این بخش به بانک مرکزی سپرده شده و این نهاد در حال بررسی الزامات سیاست گذاری در این حوزه است.

دولت برنامه‌ای برای تغییر ساعت رسمی کشور ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: فعلا دولت برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت رسمی کشور ندارد.

تغییر ساعت کار ادارات معادل تولید سه نیروگاه، صرفه جویی در برق ایجاد کرد

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: براساس مصوبه مجلس، دولت این اختیار را دارد که ساعت کاری کارکنان خود را به شیوه‌ای تنظیم کند تا ناترازی حوزه برق کاهش پیدا کند.

او گفت: طبق گزارش وزارت نیرو، تغییرات ساعت کار در تابستان سال ۱۴۰۲ منجر به صرفه جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل ظرفیت تولید برق ۳ نیروگاه بزرگ است.

وی اظهار کرد: در خصوص سال آینده نیز دولت در صورت نیاز بر اساس همین اختیار درباره تغییر ساعت کار ادارات تصمیم خواهد گرفت.

سهم قیمت نان در سبد هزینه خانوار به ۲ درصد کاهش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش غیرقانونی قیمت نان گفت: سیاست دولت این است که سهم هزینه نان در سبد معیشت خانوار کشور همچنان پایین بماند.

او تاکید کرد: این سهم در شروع به کار دولت حدود ۲.۵ درصد بود که اکنون به زیر ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص افزایش قیمت نان طی امسال گفت: در برخی استان‌ها نانوایی‌ها درخواست خود را مبنی بر افزایش سهیمه آزاد آرد و قیمت نان به کارگروه‌های آرد و نان استان و کشور ارائه کردند و این درخواست بررسی و تصویب شد؛ اما خارج از این مصوبات هرگونه افزایش قیمتی تخلف است و بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات باید با این تخلفات برخورد کنند.

اقدامات دولت برای کاهش قیمت گوشت

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در سال‌های گذشته بسیاری از دام‌های مولد راهی کشتارگاه‌ها شدند. دولت سیزدهم خوراک و نهاده‌های دامی مورد نیاز را در اختیار دامداران قرار داد و از طرف دیگر واردات گوشت را در دستور کار داشته است.

او اظهار کرد: امیدواریم اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای بازگشت ثبات هم در تامین و هم در قیمت‌ها به زودی به نتیجه برسد.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص افزایش تعداد مناطق آزاد گفت: افزایش تعداد مناطق آزاد فعلا در دستور کار دولت قرار ندارد.

وزیر صمت به زودی در مورد خودرو مصاحبه خواهد کرد

خاندوزی اظهار کرد: راهبردی از دولت که توسط وزارت صمت هم در بازار خودرو در حال پیگیری است مشخصا به تعادل رساندن بازار خودرو داخلی از طریق افزایش میزان عرضه و تولید خودرو سازان داخلی و همچنین رفع نیاز‌هایی که برای واردات خودرو‌های خارجی وجود دارد و البته کنترل و نظام‌مند کردن حاشیه بازار خودرو است.

او گفت: وزیر صمت وعده دادند به زودی به طور مفصلی در موضوع سیاست‌های خودرو مصاحبه خواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: