April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده یزد در مجلس بر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره تولید تاکید کرد
کد خبر: ۴۰۹۲۲۰
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
نماینده یزد در مجلس بر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره تولید تاکید کرد و گفت: باید صنعت فولاد به فولاد آلیاژی، قطعه سازی و ماشین سازی ارتقا یابد.

ضرورت ارتقای صنعت فولاد به فولاد آلیاژی

نماینده یزد، زارچ و اشکذر در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه سالهاست با چالش بزرگ خام فروشی رو به رو هستیم گفت: هرچقدر بتوانیم مواد اولیه به ویژه مواد معدنی را به محصول نهایی تبدیل کنیم، بهتر است.


محمدصالح جوکار با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع و ذخایر طبیعی در بین ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد گفت: اگر از نعمت بزرگ خدادادی بهره‌مند هستیم و خداوند بدین اندازه به کشور و ملتمان لطف کرده، قرار نیست آن‌ها را بدون ملاحظه استخراج کنیم و چوب حراج به آن‌ها بزنیم.


وی با یادآوری اینکه تجربه تلخ خام فروشی در نفت سال‌ها مطرح بود گفت: خام فروشی در نفت باعث بحران بزرگی به نام اقتصاد تک محصولی شده بود و در تمامی سال‌ها گام موثری برای تبدیل نفت به فراورده و محصول برنداشتیم.


رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به اینکه خام فروشی در بسیاری از بخش‌ها همچنان وجود دارد گفت: یکی از بخش‌هایی که با چالش خام فروشی رو به رو شده، معدن و صنایع معدنی است.


وی با اشاره به اینکه بزرگترین و غنی‌ترین معادن سنگ آهن را در اختیار داریم گفت: مدت‌ها سنگ آهن را استخراج کردیم و بدون آنکه تاثیر چندانی بر آن بگذاریم، خام فروشی کردیم.

 

بیشتر بخوانید:

صرفه جویی ارزی با تبدیل ورق های فولادی به لوله


جوکار با تاکید بر اینکه در چرخه فولاد از مرحله معدن و استخراج سنگ آهن تا کنسانتره و فولادآلیاژی یک چرخه فراوری داریم گفت: در زمینه تولید فولاد، آخرین مرحله فولاد آلیاژی است که در این زمینه ورود کرده ایم.


وی با اشاره به اینکه اکنون در کشور دو کارخانه فولادی داریم که در زمینه تولید فولاد آلیاژی فعالیت چشمگیر و نقش تاثیرگذاری دارند گفت: فولاد مبارکه و فولاد آلیاژی ایران دو مجموعه بزرگی هستند که نیاز کشور به فولاد آلیاژی را تامین می‌کنند.


نماینده یزد، زارچ و اشکذر در مجلس یازدهم از مصرف بالای فولاد در انواع گوناگون خبر داد و گفت: فولاد آلیاژی بیشترین نیاز و مصرف داخلی را دارد که اگر به وسیله کارخانه‌های داخلی تامین نشود، ناچار به واردات از خارج هستیم.


وی به نقش تاثیرگذار فولاد آلیاژی ایران در رفع نیاز‌های داخلی اشاره کرد و گفت: بی شک هدف اصلی از راه اندازی کارخانه فولاد آلیاژی، تامین نیاز داخل بود که مبنای طراحی و ساخت اولیه فولاد آلیاژی ایران و فولاد مبارکه قرار گرفت.


جوکار با اعلام اینکه کشور سالهاست در مسیر صنعتی شدن گام برمی دارد گفت: هنگامی که سخن از صنعتی شدن به میان می‌آوریم، یعنی به فولاد آلیاژی نیاز بسیار زیادی داریم، زیرا تمامی صنایع کشور به فولاد وابستگی شدیدی دارند.


وی با اعلام اینکه تمامی صنایع و بخش‌های تولیدی به فولاد نیاز دارند گفت: درصد نیاز صنایع و تولید به فولاد متفاوت است. یک صنعت با درصد بیشتر و یک صنعت با درصد کمتری به فولاد وابسته است، اما در مجموع تمامی صنایع وابسته به فولاد هستند.


رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید قدر کارخانه‌های تولید فولاد آلیاژی را بدانیم گفت: شرکت فولاد آلیاژی ایران که در یزد واقع شده، بزرگترین تولیدکننده فولاد آلیاژی کشور است و سهم قابل توجهی در تامین نیاز‌های داخل دارد و این چیزی نیست که بتوان منکر شد.


وی با تاکید بر اینکه کشور باید به سوی تکمیل ارزش افزوده در فولاد برود گفت: هر چقدر بتوانیم در مسیر محصول نهایی حرکت کنیم، اشتغالزایی و ارزش افزوده بیشتری برای کشورمان باقی می‌ماند به همین دلیل باید از شرکت فولاد آلیاژی ایران الگو بگیریم و به سوی تکمیل زنجیره تولید برویم.


جوکار در پاسخ به اینکه جایگاه شرکت فولاد آلیاژی در ایران کجاست گفت: وقتی تنها دو کارخانه در زمینه تولید فولاد آلیاژی نقش آفرین هستند و فولاد آلیاژی ایران دست بالا را دارد، قطعا این شرکت نعمتی برای کشور است و باید دیگر فولادسازی‌ها از آن الگو بگیرند.


وی با تاکید بر اینکه نباید درجا بزنیم گفت: اگرچه فولاد آلیاژی در زنجیره فولاد، رتبه‌های آخر را دارد، اما امیدواریم روزی برسد که به جای صادرات فولاد آلیاژی قطعات، ماشین آلات و محصولاتی را صادر کنیم از فولاد آلیاژی ساخته می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: