April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۳۳۵
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
نتایج یک مطالعه هشدار داده است که تغییرات آب و هوایی باعث گسترش و شیوع ملخ‌ها در سراسر جهان خواهد شد.

هشدار محققان در مورد گسترش ملخ‌ها به دلیل تغییرات آب‌وهوایی

یک مطالعه جدید درباره احتمال ظهور دسته‌های بزرگ ملخ به دلیل تغییرات اقلیمی هشدار داده است؛ به گونه‌ای که کارشناسان دانشگاه ملی سنگاپور می‌گویند که باد و باران شدید می‌تواند منجر به شیوع بزرگ‌تر و بدتر ملخ‌های بیابانی شود و تغییرات آب و هوایی ناشی از رفتار‌های انسان به طور بالقوه باعث تشدید الگو‌های آب و هوایی و افزایش خطر گسترش بیماری شود.

طبق این مطالعه، آنچه که نگران کننده است این که محققان هشدار می‌دهند این دسته‌های بزرگ ملخ می‌توانند اثرات مخربی بر زنجیره غذایی جهانی داشته باشند.

شیاو هانگ هی، محقق این مطالعه گفت: عدم رسیدگی به این خطرات می‌تواند فشار بر سیستم‌های تولید غذا را افزایش دهد و ناامنی غذایی جهانی را تشدید کند.

ملخ بیابانی حشره‌ای مهاجر است که به صورت دسته‌های میلیونی در مسافت‌های طولانی سفر می‌کند و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد و باعث قحطی و ناامنی غذایی می‌شود.

ازدحام یک کیلومتر مربعی این گروه‌های ملخ شامل ۸۰ میلیون ملخ است و می‌تواند محصولات غذایی کافی برای تغذیه ۳۵۰۰۰ نفر را در یک روز مصرف کند.

این مطالعه که در ژورنال Science Advances منتشر شد، توضیح داده است که پیشگیری و کنترل این دسته‌های مخل در آب و هوای گرم دشوار است.

برای ارزیابی خطرات شیوع ملخ در آفریقا و خاورمیانه و ارتباط آن با تغییرات آب و هوایی، دانشمندان با استفاده از ابزار داده مرکز ملخ فائو، شیوع ملخ صحرا را از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند.

آن‌ها یک چارچوب مبتنی بر داده را برای بررسی الگو‌های حشرات ایجاد و از آن استفاده کردند تا ببینند چه چیزی ممکن است باعث شیوع بیماری در فواصل طولانی شود.

آن‌ها دریافتند که ۱۰ کشور از جمله کنیا، مراکش، نیجر، یمن و پاکستان بیشترین مورد از شیوع ملخ را در میان ۴۸ کشور آسیب دیده تجربه کرده اند.

بدترین شیوع ملخ بیابانی در ۲۵ سال گذشته در شرق آفریقا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ رخ داد، زمانی که حشرات به صد‌ها هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی حمله کردند و به محصولات، درختان و سایر گیاهان آسیب رساندند و امنیت غذایی و معیشت را تحت تأثیر قرار دادند.

محققان همچنین ارتباطی قوی بین اندازه شیوع ملخ‌های صحرا و شرایط آب و هوایی و زمین مانند دمای هوا، بارش، رطوبت خاک و باد پیدا کردند.

منبع: الیوم السابع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: