April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۴۴۷
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
0
ساسانی گفت: تاکنون ۸۵ هزار و ۵۰۰ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده و در حال حاضر تنها ثبت قرارداد اجاره در این سامانه امکان‌پذیر است.

در سامانه خودنویس تنها امکان ثبت قرارداد اجاره وجود دارد

علی ساسانی دستیار و مشاور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در خصوص سامانه خود نویس گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن وظیفه‌ای بر عهده وزارت راه وشهرسازی گذاشته شده بود که اقدام به راه اندازی سامانه جدید در حوزه مسکن کند همچنین یک تکلیف دیگری هم در این حوزه بر عهده این وزارت خانه گذاشته شده بود که از خرداد امسال این امکان فراهم شده است که موجران و مستاجران مستقلا اقدام به ثبت قرارداد اجاره به صورت رایگان کنند.

به گفته وی طبق ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، سامانه املاک و مستغلات و اطلاعات آن از وزارت صمت به وزارت راه وشهرسازی منتقل شده است.

او می‌گوید: سامانه ایران املاک که ۱۲ سال پیش راه اندازی شده بود، در طی این مدت هیچ توسعه‌ای نداشته است و ارتقای این سامانه امکان پذیر نبود بنابراین اقدام به راه اندازی سامانه جدیدی با عنوان خود نویس کردیم که از طریق شرکت‌های دانش بنیان اطلاعات آن طراحی شد.

ساسانی اظهار کرد: تنها نکته این سامانه آن است که تکلیف و مبنای قانونی در آن امکان پذیر شده است و امکان ثبت قرارداد تنها اجاره برای مشاوران املاک و مردم عادی فراهم شده است و تا به روز گذشته ۸۵ هزار و ۵۰۰ قرارداد در این سامانه ثبت شده است.

وی افزود: این سامانه از خرداد ماه رونمایی شده و از ماه پیش به صورت رسمی معرفی شده که هم وطنان از طریق آن بتوانند کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت کنند.

او با بیان اینکه این طرح ابتدا از استان یزد شروع شده است گفت: از ۲۱ بهمن ماه این طرح در استان تهران شروع شد و در حال حاضر تنها در ۶ استان این طرح اجرا شده است.

در ادامه داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن و ماده ۱۸ باید دولت در سامانه املاک و مستغلات امکانی را فراهم کند که مردم بتوانند کد دریافت کنند، اما متاسفانه وزارت راه وشهرسازی اقدام به راه اندازی یک سامانه جدید دیگری با عنوان خود نویس کرد.

او افزود: سامانه ایران املاک دارای نواقصی بوده است که دولت باید این نواقص را برطرف می‌کرد و متاسفانه در طی این مدت مشاوران املاک با سامانه ناقص اقدام به ثبت قرارداد‌های اجاره می‌کردند.

بیگی نژاد بیان کرد: دولت باید دیتا و اطلاعات را از سامانه املاک و مستغلات به سامانه خود نویس انتقال می‌داد که در طی این مدت هیچ یک از این اطلاعات بارگذاری نشده است و تنها از ۲۱ بهمن ماه تمامی دسترسی‌های مشاوران املاک در تهران را قطع کرده اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دسترسی‌ها قطع شده است و همین موضوع باعث شده که امکان تمدید قرارداد‌های اجاره برای مستاجران وجود ندارد.

در ادامه بیضایی کارشناس مسکن گفت: هیچ استدلال و افزونه جدیدی در این بخش وجود ندارد و همان مشکلاتی که در سامانه املاک و اسکان وجود داشته است در این سامانه هم وجود دارد و سامانه خود نویس به هیچ سروری متصل نیست و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مراجعه کنندگان می‌شود.

او گفت: در سامانه املاک واسکان پیامکی به ۲۰ هزار خانواده ارسال شده که این ۲۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کرده اند سامانه پیام خطا داده و همین امر باعث شده است که مراجعه کنندگان سردرگم شوند.

وی افزود: برنامه خودنویس به صورت نمایشی بوده و اجرای این برنامه‌ها نقشی در کنترل بازار مسکن و یا اجاره ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: