April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۴۵۲
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
0
نوسانات نرخ ارز طی چند هفته گذشته نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده و خیلی‌ها بالا رفتن نرخ ارز به ویژه دلار را عامل گرانی‌ها و افزایش افسار گسیخته تورم در سال آینده عنوان می‌کنند.

افزایش بی سر و صدای  قیمت دلار / انتخابات نرخ ارز را کنترل می‌کند؟

صبح امروز دلار آمریکا با نرخ 57 هزار و 300 تومان روی تابلو صرافی‌ها رفت و این در حالی است که این رقم در روزهای پایانی هفته گذشته به کمتر از 55 هزار تومان رسیده بود.

 

بعضی از دستندرکاران بازار ارز روند افزایش نرخ ارز در پایان سال را طبیعی عنوان می‌کنند و معتقدند این روند مقطعی است و طی روزها و هفته‌های آینده قیمت ارز عقب‌نشینی می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت‌ها در بازار باز هم افزایش پیدا خواهد کرد و دولت به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، هرچه در توان دارد را هزینه می‌کند تا قیمت ارز را کنترل کند و احتمالا در اوایل سال آینده ارز با نوسانات بیشتری همراه خواهد شد.

 

فرشید آقاخانی کارشناس بازار ارز در اینباره به خبرنگار پول‌نیوز گفت: این درست است که هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، نرخ ارز با افزایش مواجه می‌شود؛ اما امسال این روند چندان طبیعی نیست و من معتقدم نرخ ارز به ویژه دلار دیگر قابل کنترل نیست و دولت با توجه به کسری بودجه، نمی‌تواند چندان در بازار ارز دخالت داشته باشد.

 

به گفته وی با توجه به شرایط اقتصاد داخلی و از سوی دیگر تنش‌های موجود در خاورمیانه، ارز پتانسیل افزایش قیمت را خواهد داشت و همه شاهد هستیم که با انتشار کوچکترین خبر درباره افزایش تنش‌ها، دلار روند افزایشی خود را در پیش می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

اقدامات موثر بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز/ نرخ دلار تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

 

آقاخانی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر دولت در کنترل بازار، نقش دارد؟ گفت: اگر هم داشته باشد چندان نیست و همانطور که گفتم با توجه به شرایط بد اقتصاد داخلی، دولت چندان توان کنترل بازار را نخواهد داشت و شاید به طور مقطعی بتواند برای چند هفته بازار را تا حدودی کنترل کند؛ اما بعد از آن بازار روند خود را طی خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: