April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
یک تیم از محققان در کشور اسپانیا موفق شدند اولین تصاویر دقیق جهان از پدیدار شدن «شبکه بزرگراهی» یک سلول انسانی را ثبت کنند.

دانشمندان اولین تصویر ساخت «بزرگراه سلولی» را منتشر کردند

این تصاویر با وضوح بالا و فیلم در مقیاس اتمی، به توضیح یک معمای قدیمی در خصوص چگونگی شکل گیری ساختار‌های کوچک موسوم به ریزلوله (microtubules) در جریان تقسیم سلولی یاری می‌رساند. این کشف می‌تواند موجب پیشرفت در زمینه توسعه و تکامل درمان‌های هدفمند برای سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود.

«توماس سوری» زیست‌شیمی‌دان (biochemist) از مرکز ژنومیک بارسلون گفت: ریزلوله‌ها اجزای مهمی از سلول‌ها هستند، اما تمام تصاویری که در کتاب‌های آموزشی درباره توصیف اولین لحظات ایجاد آن‌ها می‌بینیم در واقع مدل‌ها یا کارتون‌هایی بر اساس ساختار‌های موجود در خمیرمایه (yeast) هستند.

وی افزود: در اینجا این فرایند را حین اجرا در داخل سلول‌های انسان ثبت کرده‌ایم. اکنون که می‌دانیم این فرایند چگونه است؛ می‌توانیم بررسی کنیم چطور تنظیم می‌شود. با توجه به نقش بنیادین ریزلوله‌ها در بیولوژی سلولی، این یافته می‌تواند در نهایت به رویکرد‌های درمانی جدید برای بسیاری از بیماری‌ها منجر شود.

در یک سلول، ریزلوله‌ها همانند بزرگراه برای حمل و نقل اجزا بین مناطق مختلف عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین نقش مهمی در تقسیم (سلولی) دارند و با جدا کردن کروموزوم‌های تکراری مانند طناب (lassos) عمل می‌کنند و امکان تقسیم شدن سلول به دو بخش را فراهم می‌سازند.