April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۵۷۰
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: سکو‌های خارجی در سه حالت می‌توانند در کشور فعالیت کنند.

اعلام نحوه اخذ مجوز فعالیت سکو‌های پرمخاطب خارجی در ایران

دکتر سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران با حضور در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص مصوبه اخیر این شورا، پاسخ داد.

وی درخصوص مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی کشور برای فعالیت پیام رسان‌ها گفت: مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص سکو‌ها و سامانه‌های خدمت رسان، با دو هدف مزیت بخشی به زیست بوم سکو‌های داخلی و توسعه عوامل موثر بهبود کیفیت سکو‌ها و همچنین تسهیم درآمد از تولید محتوا در این سکو‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این که سکو‌های خدمت رسان، بخشی از زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور هستند، افزود: در صورتی که شرایط و چارچوب مناسب فعالیت برای سکو‌های خدمت رسان برای مردم فراهم شود، شاهد توسعه و رشد آن‌ها خواهیم بود.

آقامیری با تاکید بر این که ارائه خدمات پرکاربرد در سکو‌های داخلی و تامین نیاز مردم با ورود به یک سکو با تنوع انواع خدمات از جمله حمایت‌هایی است که برای سکو‌ها و سامانه‌های داخلی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: از جمله اولویت‌های دولت و نهاد‌های حاکمیتی، تقویت زیست بوم سکو‌ها و سامانه‌های داخلی است که برای ایجاد مزیت رقابتی در این حوزه توسعه خدمات دولت الکترونیک و تامین نیاز‌های خدماتی مردم را در این سکو‌ها در نظر گرفته ایم.

وی درباره مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی برای فعالیت سکو‌های پرمخاطب خارجی در کشور، تصریح کرد: سکو‌های خارجی در سه حالت می‌توانند در کشور فعالیت کنند. در مدل اول با رعایت قوانین و چارچوب‌های مقرراتی کشور در دسترس مردم قرار گرفته و در حالت دوم با ایجاد نمایندگی در داخل کشور و پایبندی به سیاست‌های این حوزه در کشور فعالیت خواهند کرد. در مدل سوم که در واقع برای سکو‌هایی است که امکان ایجاد نمایندگی و یا ارتباط مستقیم ندارند، شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده تا شرکت‌های داخلی و خارجی به عنوان واسط، خدمات این سکو‌ها را از طریق ابزار‌های فنی در کشور ارایه کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که در تمامی کشور‌های دنیا و حتی آمریکا سکو‌ها ملزم به رعایت قواعد سرزمینی آن‌ها هستند، گفت: با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده است، مردم در دریافت خدمات از برخی سکو‌ها و سامانه‌های خارجی با چالش روبرو هستند که در کنار ارائه ساز و کار از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر تنظیم گران، بخش خصوصی نیز با ابلاغ این مصوبه می‌تواند برای توسعه این سکو‌ها از طریق ابزار‌ها در چارچوب قوانین کشور این خدمات را پیاده سازی کند.

وی افزود: این ابزار‌های فنی در واقع درگاه‌های حکمرانی پذیر هستند که از طریق تنظیم گران بخشی در هر حوزه تنظیم گری شده و سکو‌های فعال در حوزه‌های مختلف همچون کشاورزی، مالی، سلامت، آموزش و ... موظف به اجرای ضوابط مصوب از سوی تنظیم گران بخشی خود برای حفظ حریم خصوصی کاربران هستند، بنابراین فعالیت این درگاه‌های حکمرانی پذیر منوط به ابلاغ این ضوابط توسط تنظیم گران بخشی است.

آقامیری با بیان این که هر سکویی که قوانین و مقررات کشور را رعایت کرده و از طریق این سه راه در کشور فعالیت کند، در دسترس مردم قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی به دنبال توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور است که این مصوبه بخشی از این رویکرد بوده و در آینده ابلاغات و مصوبات بسیاری در این حوزه خواهیم داشت.

وی همچنین در ادامه درباره مصوبه تسهیم درآمد حاصل از مصرف ترافیک به تولیدکنندگان محتوا اظهار داشت: براساس این مصوبه تولید کنندگان محتوا می‌توانند از محل ترافیک مصرفی و میزان بازدید از محتوای خود، ذی نفع بوده و کسب درآمد کنند که این مهم کمک بسزایی به کاربران عام برای درآمدزایی و اشتغالزایی در این حوزه خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در توضیح اقدام اخیر مرکز ملی فضای مجازی برای حفظ حریم خصوصی کاربران در سکو‌ها و سامانه‌های برخط اعلام کرد: دستورالعمل حفظ حریم خصوصی کاربران و ذخیره سازی اطلاعات آن‌ها با رضایت کاربران نیز اخیرا ابلاغ شد که در همین راستا سازمان ثبت احوال، اولین گام را در این مسیر امروز با راه اندازی "سامانه هدا" برداشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان با اشاره به تلاش‌های دشمن برای انجام عملیات‌های متعدد سایبری در کشور گفت: دشمن اقدامات بسیاری در یک سال گذشته علیه امنیت کشور انجام داده که خوشبختانه توانسته ایم بسیاری از این حملات را خنثی کنیم و امیدواریم با بهبود سطح امنیت دستگاه‌ها و رعایت هشدار‌های اعلامی، شاهد کاهش این حملات نیز باشیم.

گفتنی است؛ آقامیری در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران، از غرفه‌های خبرگزاری و رسانه‌های رسمی کشور بازدید کرده و از نزدیک با خبرنگاران این حوزه درباره مسائل روز فناوری و سیاست‌های کشور درباره فضای مجازی گفتگو کرد.

منبع: سیتنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: