April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
شیخ حسینی از پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تسهیلات به معرفی شدگان شهرک‌های صنعتی خبر داد
کد خبر: ۴۰۹۶۶۲
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
مدیر عامل بانک توسعه تعاون از پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به معرفی شدگان شهرک‌های صنعتی خبرداد و گفت: سه هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز به معرفی شدگان صندوق ملی محیط زیست اعطا شده است.

حمایت عملی بانک توسعه تعاون از تولید

سالهاست مقام معظم رهبری بر تولید تاکید می‌کنند و تولید را به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت و مقابله با تحریم‌ها و تهدیدها، در صدر سیاستگذاری‌های کلان کشور قرار داده اند. تاکید ایشان به اندازه‌ای اهمیت دارد که تمامی بخش‌ها باید نسبت به امر مهم تولید رویکرد جدی تری داشته و حمایت عملی از تولید را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

نقدینگی جدی‌ترین چالش تولید

از آنجا که جدی‌ترین چالش یک بنگاه اقتصادی کمبود نقدینگی است و اصلی‌ترین ابزار برای راه اندازی و ادامه حیات یک بنگاه اقتصادی نیز تامین نقدینگی است، بانک‌ها به عنوان مهمترین عامل تامین نقدینگی، باید در این زمینه با جدیت بیشتری فعالیت کنند. این در حالی است که از مدت‌ها قبل فریاد بنگاه‌های اقتصادی از کم لطفی بانک‌ها به آسمان بلند است. از هنگامی که یک بنگاه اقتصادی تصمیم می‌گیرد از تسهیلات بانکی استفاده کند تا موقعی که موفق به دریافت تسهیلات می‌شود، زمان زیادی صرف می‌شود. از سوی دیگر مدیران برخی بانک‌ها مبالغی خارج از قانون از کارفرمایان مطالبه می‌کنند تا پرداخت تسهیلات را تسریع بخشند که این نیز مورد انتقاد شدید تولیدکنندگان و کارفرمایان قرار دارد.

اهمیت بانک‌های تخصصی

یکی از مهمترین اتفاقاتی که منجر به خیر برای تولید و تولیدکنندگان شده، تعریف بانک‌های تخصصی همچون بانک توسعه تعاون است. این بانک نگاه مهربانانه‌ای به تولید در بخش خصوصی و تعاونی دارد و به جرات می‌توان ادعا کرد که بانک توسعه تعاون نقطه امیدی برای فعالان بخش خصوصی و تعاونی است.

بیشتر بخوانید:

تعاونی‌ها زیر چتر حمایت بانک توسعه تعاون



بانک‌ها گرفتار دوگانگی

اگرچه دادن تسهیلات به وظیفه‌ای برای بانک‌ها تبدیل شده، اما محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که مشکل آفرین است به نوعی که محمد شیخ حسینی در جلسه شورای معاونین بانک توسعه تعاون گفت: بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بازار پولی و بانکی اهداف کنترل نقدینگی و مهار تورم را دنبال می‌کند و بانک‌ها نیز ملزم به رعایت قواعد و کنترل و محدود نمودن اعتبار دهی هستند. مدیر عامل بانک توسعه تعاون افزود: از سویی دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز هدفگذاری متعددی برای راه اندازی پروژه‌ها، حمایت از کسب و کار‌ها و ارتقای سطح تولید و اشتغال در استان‌ها و مناطق کشور داشته اند، و به همین منظور از شبکه بانکی انتظار دارند تا با پرداخت تسهیلات به کارآفرینان و تولید کنندگان موجبات تسریع در رشد اقتصادی را فراهم آورند.

دشواری‌های شبکه بانکی

شیخ حسینی با یادآوری اینکه بنا به اقتضائات بخش واقعی و مالی اقتصاد، معمولا این دو رویکرد انبساطی و انقباضی در همه اقتصاد‌ها در دوران مختلف وجود دارد گفت: شدت گرفتن این دو رویکرد موجبات دشواری کار شبکه بانکی را فراهم می‌آورد. وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون در این شرایط انضباط نقدینگی و تعامل بهینه با دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار دارد گفت: همچنین تکریم مشتریان و حمایت از تعاونگران و کارآفرینان با جدیت از سوی بانک توسعه تعاون اجرایی می‌شود و با اولویت بندی فعالیت‌ها در تلاش است تا وظایف بانکی و توسعه‌ای را انجام دهد.

پرداخت تسهیلات کلان

بزرگترین چالش کشور، فاصله میان حرف تا عمل در بین مسوولان است، معضلی که ریشه آن در وعده دادن‌های غیر عملیاتی است. اما بانک توسعه تعاون در زمینه حمایت از بنگاه‌های اقتصادی با قدرت ورود کرده و امیدی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در دو بخش خصوصی و تعاونی است. در این رابطه مدیرعامل بانک توسعه تعاون از پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به معرفی شدگان شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: افزون بر این عدد، سه هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز به معرفی شدگان صندوق ملی محیط زیست اعطا شده است. این اعداد نشان می‌دهد که بانک توسعه تعاون نقطه امیدی برای بنگاه‌های اقتصادی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: