April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حسین گروسی از آمادگی برای تسهیل تردد از گمرک بازرگان خبرداد
کد خبر: ۴۰۹۹۴۰
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
حسین گروسی از آمادگی برای تسهیل تردد از گمرک بازرگان خبرداد و گفت: منطقه آزاد ماکو بر جهش تولید و افزایش صادرات تاکید دارد.

عزم جدی منطقه آزاد ماکو بر جهش تولید و افزایش صادرات

جهان از گذشته‌های دور به اهمیت مناطق آزاد پی برده و بدلیل درک درست از این ظرفیت، امروزه کمتر کشوری یافت می‌شود که از ظرفیت مناطق آزاد بهره نگرفته باشد. ایران نیز مناطق آزاد را به صورت محدود با کیش و قشم ایجاد کرد و به مرور زمان، آن را گسترش داد و کار بجایی رسید که از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کشور منطقه آزاد ایجاد شده است. هر منطقه آزاد بنابر موقعیت جغرافیایی که دارد، با رویکرد خاصی تعریف شده و فعالیت می‌کند.

نقش مدیریت

اگرچه دست مناطق آزاد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و حتی سیاسی باز است، اما شاهد هستیم که عملکرد مناطق آزاد بسیار متفاوت است. واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم در حد و اندازه ظرفیت ها، از مناطق آزاد بهره بگیریم، زیرا هر منطقه آزاد از موقعیت جغرافیایی، آثار باستانی، آداب و رسوم، خرده فرهنگ و شرایط خاصی بهره‌مند است. به همین دلیل نمی‌توان برای تمامی مناطق آزاد یک نسخه پیچید.

عملکرد چشمگیر ماکو

با وجود آنکه هر منطقه آزاد از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است، اما مدیریت دلسوز و توانمند می‌تواند باعث شکوفایی یک منطقه آزاد شود، همانگونه که ناکارآمدی و سومدیریت به عملکرد ضعیف منجر می‌شود. بی شک نگاه تخصصی و پیگیری‌های حسین گروسی باعث شده منطقه آزاد ماکو بسیار خوش بدرخشد. به نوعی که در تمامی عرصه‌ها از کشاورزی تا صنعت و خدمات در ماکو به شکوفایی رسیده و جاذبه‌های گردشگری در کنار ایجاد فرصت‌های جدید باعث تحولات گسترده‌ای در منطقه آزاد ماکو شده است.

تولید و سرمایه گذاری

از آنجا که توقع تمامی فعالان اقتصادی از مناطق آزاد، سرمایه گذاری، تولید و اشتغالزایی است و مناطق آزاد را به سکوی واردات تشبیه می‌کنند، رویکرد جذب سرمایه و تولید محور با جدیت در دستور کار مناطق آزاد قرار گرفته که منطقه ازاد ماکو در این زمینه سرآمد بوده است. برای آنکه بتوان هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد، جلسه کمیته افزایش درآمد و کمیسیون جهش تولید و صادرات منطقه آزاد ماکو با حضور دست اندرکاران برگزار شد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این نشست گفت: این سازمان آماده مشارکت در توسعه و افزایش گیت‌های ورود و خروج مسافری و خودرویی گمرک بازرگان جهت تسهیل در تردد ورفع معطلی مسافران از این گمرک است. حسین گروسی هدف از جلسه تسهیل افزایش درآمد را تولید و افزایش صادرات دانست و گفت: همکاری خوبی بین منطقه آزاد ماکو و گمرک‌های بازرگان و پلدشت شکل گرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

حرکت شتابان منطقه آزاد ماکو بر ریل دانش



افزایش درآمد با جهش تولید

وی به تشریح سیاستگذاری صورت گرفته پرداخت و گفت: به دنبال این هستیم که با رفع مشکلات و مسائل موجود، جهش تولید و افزایش صادرات را در منطقه آزاد ماکو تسهیل کنیم که به تبع آن افزایش درآمد منطقه را شاهد باشیم. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه عملیات محصور سازی منطقه به اتمام رسیده گفت: ساختمان‌های مورد نیاز گمرک در گیت ورودی نیز آماده واگذاری به گمرک است.

آماده همکاری با گمرک

رییس هیات مدیره منطقه آزاد ماکو از آمادگی این سازمان برای مشارکت در فاز سه توسعه گمرک از جمله احداث سردر، سیما و منظر گمرک خبر داد و گفت: گمرک بازرگان، گمرک تخصصی خودرو‌های سنگین است. اکنون نیز ایجاد گمرک تخصصی خودرو‌های نیمه سنگین و سواری را پیگیری می‌کنیم و هوشمندسازی گمرک بازرگان در دستور کار قرار دارد.

تعامل ایران و ترکیه

گروسی از تفاهم رییس جمهور ایران با رییس جمهور ترکیه خبر داد و گفت: بازارچه مشترک ساری سو می‌تواند محل خوبی برای عرضه کالای همراه مسافر باشد که از خروج مسافران و گردشگران خرید به کشور ترکیه نیز جلوگیری می‌شود. وی از انتخاب منطقه آزاد ماکو به عنوان منطقه تخصصی ارتباط با کشور‌های اکو خبرداد و گفت: ماکو محلی برای ارتباط تجاری و اقتصادی با کشور‌های اکو معرفی شده و بزودی جاده‌ای به نام اکو در این منطقه نامگذاری می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: