April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجید کیانی ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس را در سفر به نخجوان تشریح کرد
کد خبر: ۴۱۰۰۴۳
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مجید کیانی ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس را در سفر به نخجوان تشریح کرد و رایزنی اقتصادی برای مدیریت بحران سیاسی را کلید زد.

رایزنی اقتصادی برای مدیریت بحران سیاسی

بزرگترین چالش‌ها در عرصه سیاسی کلید می‌خورد. تفکرات جنگ افروزانه، اعتقاد به نبرد نظامی، سلطه گری و بسیاری موارد باعث می‌شود تا اختلاف بین کشور‌ها بروز کند، اختلافاتی که تا مرز جنگ‌های نظامی پیش می‌رود و فجایعی همچون جنگ‌های جهانی اول و دوم را رقم می‌زند. اهمیت مقابله نظامی به اندازه‌ای اهمیت یافته که سرمایه بسیاری از کشور‌ها در مسیر تولید تجهیزات نظامی صرف می‌شود و باعث می‌شود کارخانه‌های اسلحه سازی در سراسر جهان، به رویکردی اساسی تبدیل شود.

اختلاف افکنی برای فروش سلاح

کشور‌هایی که بدنبال تولید سلاح هستند و به تجارت آن می‌اندیشند، در اولین گام بدنبال اختلاف افکنی بین کشور‌ها هستند. در صورتی کارخانه‌های اسلحه سازی می‌توانند زنده بمانند که تولیداتشان خریدار داشته باشد و برای آنکه کشور‌ها راغب به خرید اسلحه شوند، باید احساس ناامنی کنند و با خرید سلاح تلاش کنند حاشیه امنی برای خودشان رقم بزنند.

موضع گیری‌های خصمانه

هنگامی که احساس ناامنی متقابل بین دو کشور ایجاد شود، دیگر رفتار‌های سیاسی پاسخگو نیست، زیرا طرفین با موضع گیری‌های خصمانه در قالب ادبیات تحقیرآمیز تلاش می‌کنند طرف مقابل را ذلیل نشان دهند و از خودشان چهره‌ای توانمند و مسلط نشان دهند، رویکردی که بر کینه توزی‌ها دامن می‌زند و اهداف کشور‌های تولید کننده و فروشنده سلاح را تامین می‌کنند.

ضرورت استفاده از دیگر ظرفیت‌ها

در شرایطی که دو یا چند کشور با چالش‌های جدی در عرصه سیاست رو به رو هستند، ظرفیت‌های دیگر در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و... می‌تواند شکوفا شود. بار‌ها شاهد بوده ایم که دو کشور با یکدیگر در جنگ هستند، اما ورزشکاران دو کشور در یک بازی بین المللی رو بروی هم ایستاده و در عرصه ورزشی نبرد کرده اند یا در جشنواره‌های فرهنگی به مذاکره پرداخته اند یا دادستان‌های دو کشور در فضایی دیگر به سخن و دیدار پرداخته اند.

 

بیشتر بخوانید:

توانمندی منطقه آزاد ارس در مقابله با بیکاری



ابزار کارآمد اقتصاد

بخش مهمی که می‌تواند در برقراری ارتباط بین دو چند کشور موثر باشد، مذاکرات اقتصادی است. اقتصاد در بخش‌های بسیاری تعریف می‌شود و، چون کشور‌ها به تولیدات اقتصادی یکدیگر نیاز دارند، ناچار هستند برای تامین نیازها، دور هم بنشینند. بنابر این به جرات می‌توان ادعا کرد که اقتصاد ابزاری کارآمد و تاثیرگذار است.

چالش ایران با جمهوری آذربایجان

مدتی است که جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان چالش دارد، چالشی که در ابعاد گوناگون قابل بررسی است. بار‌ها بحث رایزنی و برقراری ارتباط بین دو طرف مطرح شده، اما نتیجه‌ای در بر نداشته است. تا آنکه مباحث اقتصادی مطرح شد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرد. مجید کیانی در این سفر با سرکنسول کشورمان در نخجوان دیدار کرد و خواهان کمک وزارت امور خارجه به بازگشایی خط ریلی جلفا ـ نخجوان شد.

استفاده از ظرفیت‌های ریلی

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه سرکنسولگری ایران در نخجوان می‌تواند در گفتمان‌سازی استفاده از ظرفیت‌های ریلی موجود نقش موثری ایفا کند گفت: باتوجه به روابط دیرینه ایران و جمهوری آذربایجان، انتظار می‌رود تجارت بین طرفین توسعه یابد و در این راستا باید تولیدات ارس بیش از قبل به بازار نخجوان و جمهوری آذربایجان معرفی شود.

معرفی منطقه آزاد ارس

بسیاری از سفر‌ها در سطوح بالای مدیریتی کشور‌ها بدون نتیجه برگزار می‌شود و در اندازه یک سفر باقی می‌ماند. اما کیانی در این سفر به‌عنوان میهمان ویژه در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور یافت و ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، صادراتی و ترانزیتی منطقه آزاد ارس را تشریح کرد تا جذابیت‌های ارس در اذهان میهمانان باقی بماند.

صادرات با وجود چالش

برای آنکه به اهمیت اقتصاد در برقراری ارتباط و مدیریت سوتفاهم‌ها پی ببریم، کافی است به رویکرد مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس توجه کنیم. مجید کیانی از مبادلات تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: حجم صادرات منطقه آزاد ارس به جمهوری آذربایجان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۰ ماهه سالجاری، ۱۰۵ میلیون دلار بوده و جمهوری آذربایجان در این سال‌ها به‌عنوان دومین مقصد صادراتی ارس شناخته شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: